אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%90%D7%95%D7%92%D7%95%D7%A1%D7%98%202021.jpg
חברים יקרים,

בעיצומו של חום יולי אוגוסט, עוסק המידעון שלנו הפעם בהסתכלות מרעננת קדימה על מגוון הרצאות ההעשרה בשנה הקרובה, אבל גם בחשש מה מהתנהלות מערכת החינוך ומהתנהלותם של ההורים עם התפשטות מחודשת של הקורונה.
אנו נותנים לכם גם טעימה מעשייתם של כמה מתנדבים שלנו במהלך השנה האחרונה, וכדי להתמודד עם הקיץ, מסע וירטואלי למרוקו פרי צילומיו בוידיאו של המתנדב אריה ענבר וגם התיחסות מיוחדת לחשיבות שתיית מים בחום הגדול ובכלל.
 
ידיד לחינוך מחדשת את לימודי ההעשרה למתנדבים
והפעם יפעלו גם הקמפוס הדגיטלי באמצעות הזום וגם הרצאות פרונטליות במרכזי הפסג"ה ובכותרי הפיס

בשנת הקורונה היווה הקמפוס הדגיטלי של "ידיד לחינוך" תחליף למה שנקרא עד אז: "למידה בכל גיל" – תכנית של הרצאות פרונטליות בתחומי העשרה שונים למען המתנדבים. התכנית התקיימה בפריסה ארצית במוקדים ישוביים שונים. לימודים אלה היו תמיד חלק מחיי המתנדבים שלנו.
מאחר שבתקופת הקורונה היו המתנדבים מנועים מלהיפגש עם אנשים אחרים, שימרנו ב"ידיד לחינוך" את הלמידה באמצעות 'הקמפוס הדיגיטלי' דרך הזום. 

ומה בשנת הלימודים תשפ"ב?
 בשנת הלימודים הבאה מתווה הרצאות ההעשרה ב"ידיד לחינוך" יהיה היברידי, כלומר, בתחילת השנה, בחודשים אוקטובר – דצמבר, יפעל הקמפוס הדגיטלי, והלמידה תהיה באמצעות הזום, ואילו בחודשים ינואר – מרץ, הלמידה תהיה פרונטלית במרכזי פיסגה ובכותרי הפיס בעשרה מוקדים ברחבי הארץ. לימודים אלה יתקיימו בארבעה ימים שונים כשבכל יום כזה, שתי הרצאות.
בקמפוס הדגיטלי שתי סדרות: האחת ובה שש הרצאות, תעסוק בקידום אורח חיים בריא ובה בין השאר תרגול זיכרון, רפואה מיגדרית, רפואה משלימה, תזונה, וגם אמנות ומוסיקה כתורמים להיבטים בריאותיים.
הסידרה השנייה תהיה "אשנב לפסיכולוגיה" ובה הרצאות על פרויד - אבי הפסיכואנליזה, על פסיכולוגיה הומניסטית, אינטליגנציות מרובות, התמודדות עם מצבי לחץ ומשבר ועוד. ההרצאות תינתנה מפיו של ד"ר אבי צפרוני. 
                                                                                                                                                                             למידע נוסף
 

קורונה - לקראת החזרה ללימודים, האם באמת לא למדנו כלום? / יוסי רוזנמן

מה שאמור לעמוד כעת בראש סדר העדיפויות, הוא מערכת החינוך, שאמורה להפתח באחד בספטמבר. על כולנו לא לשכוח את הילדים שגם להם מגיעה שגרת יום בריאה, גם להם מגיע להיות מוקפים בחברים בני גילם, גם להם מגיע לפגוש את סבא וסבתא מבלי לפחד לחבק אותם. צריך להפסיק להיאחז בתקוות השפעת החיסון וכדאי להתחיל להיאחז במציאות.
צריך לקוות שלקראת פתיחת שנת הלימודים ייערכו נכון יותר. אולי לא יהיו חייבים לשלוח את כל הכיתה לבידוד, אולי אפשר לבודד רק את מי שבא במגע קרוב עם הילד, ואת היתר רק עד בדיקה שלילית. בתוך הכיתה להקפיד יותר על מסכות ואוורור. ההורים חייבים גם כן לגלות אחריות ולא לשלוח ילד חולה לבית הספר. עם השפעת זה לא בדיוק עבד. חלק מההורים נהגו לתת לילד אקמול ולשלוח אותו חולה לבית הספר, או שהם עצמם הלכו לעבודה חולים ללא כל התחשבות באחר.
ייתכן שאת שנת הלימודים הקרובה, אחרי שיא של נסיעות לחו"ל, יהיה צורך לפתוח עם צעדי מנע כמו: צימצום מספר התלמידים בכיתה, כבשנה שעברה.
על הממשלה אבל גם על ההורים מוטלת האחריות כאחד: הממשלה בהוצאת הנחיות ברורות להמשך הפעלת מערכת החינוך בצל הקורונה ועל ההורים מוטלת החובה לציית להנחיות - אחרת נראה שלא למדנו כלום.
 
המתנדבים שלנו  ❀




צלמים חובבים מ"ידיד לחינוך"


"למרות הראייה הלקוייה, לא מוותר על הקריאה.
צולם בסין".

צילום: יוסי רוזנמן

יוסי הוא עיתונאי, מוביל ספריות באזור הדרום (דולב) וחבר צוות התקשורת ב"ידיד לחינוך".
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%99%20%D7%A1%D7%99%D7%A0%D7%99%20%D7%9E%D7%AA%D7%90%D7%9E%D7%A5%20%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%90%20%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9F.jpg
 

השנה שלי ב"ידיד לחינוך"
/ רון כספי, טבעון


לרון כספי היתה השנה האחרונה עשירה ומגוונת עם תלמידים מהחברה הערבית  וגם הדרוזית, עם תלמידים בחט"ב הביניים בטבעון, ועם תלמידבפרוייקט מחוננים בנהריה.
הנה חלק מרשמיו:
...פגשתי פרונטלית בבית הספר את תלמידי, שלמדו כל השנה בזום, רק לקראת סוף השנה. ישבתי בחודש וחצי האחרונים של שנת הלימודים עם רבים מהם בפרטני, ונוכחתי בצער, שנוצרו פערים, שאולי לא יסגרו גם עד סוף השנה הבאה.
באותו חודש אחרון עשינו בחטיבה מעבדה במדעי החיים, כתה ח'. השתמשנו במיקרוסקופ לראות תאי צמח. היו שהתעניינו, היו שהעמיקו ושאלו, והיו תלמידים שאפילו לא נגשו למיקרוסקופ. פניתי לאחד מהלא מתעניינים, וביקשתי שיבוא איתי. גירדנו מעט עור יבש מהאצבע והכנסנו מתחת לעדשת המיקרוסקופ. התלמיד הביט בהפתעה בתא העור שלו מוגדל פי 200 ושאל, האם ככה נראים התאים בגוף שלו. כך החלה שיחה על תאים וחיים. נראה בשנה הבאה, לאן השיחה הזאת תוביל אותו.
בהמון השעות שביליתי מול המסך המפוצל, שאלתי את עצמי שוב ושוב, איך אני עושה שהם ירצו לפתוח את ספר הלימוד ולקרוא שוב, לאחר שמסתיימת הפגישה ולוחצים Leave meeting...  אני לא יודע אם הם הפנימו את התוכן, אבל המורות למדעים דווחו לי על עלייה בציוני התלמידים שקבלו ממני פרטני, ועכשיו אני פוגש אותם במסדרונות ביה"ס או בקאנטרי, או סתם ברחוב, הם עוצרים אותי להגיד שלום ותודה, וזה עושה חשק להמשיך עוד שנה.


/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%91%D7%94%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%A8%D7%95%D7%9F%20%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%99%20%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%99.png
רון כספי- שנה עשירה ומגוונת 
 

היא לימדה חשבון בזום. אחר כך הקימה ומנהלת מועדון קריאה למתנדבים, וגם מחפשת אתגרים נוספים – על יונה שרי מרחובות / נחום נוימן
"כשפרצה מגיפת הקורונה", מספרת יונה, ביצעתי הסבה מהירה, והמשכתי ללמד מרחוק, תחילה בווטסאפ ובהמשך, כשבתי הספר עברו ללמד בזום, גם אני עברתי לזום. את מערכת הזום למדתי תוך כדי תנועה. לעיתים גם נעזרתי בטיפים של התלמידים.
התחלתי ללמד קבוצות של 4-5 תלמידים. כשמצאתי שזה אינו יעיל, הקטנתי את הקבוצות ל 2-3 תלמידים ונתתי יותר שיעורים, אבל הרגשתי שאני רוצה לעשות יותר, והתחלתי ללמד במקביל את תלמידי בית הספר "בן גוריון". בהתחלה נהגתי להציג לתלמידים את השאלות על גבי מסך השיתוף של הזום, אך בהמשך מצאתי שנוח יותר להתחבר לאתר של משרד החינוך ולעשות שיתוף מסך עם האתר. לתלמידים יש בחוברות העבודה שלהם את כל השאלות שבאתר".

"... אני מבהירה לתלמידים, שהמטרה היא לעזור להם. השיעורים שלי באים כבונוס, ומי שאינו מרגיש בנוח יכול שלא להשתתף. חשוב לי לציין שלעיתים נוצרים גם קשרים ממש הדוקים. הייתה לי תלמידה שגילתה רצינות ונחישות ראויים לציון. במקרים בהם הייתי מאחרת בשליחת לינק ההתחברות לזום, היא הייתה שולחת לי וואסאפ לברר, האם השיעור יתקיים..."
                                                                                                  לכתבה המלאה

/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%AA%D7%9E%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%94%20%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA.png
 
הכירו את רינה ארמן, המובילה את המהפך והשיקום של רשת ספריות
בתי הספר ביהוד / אריה רגב
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%94%20(1).jpg

כקוראת נלהבת של ספרים, וחובבת ספרות איכותית, חשוב היה לרינה להנחיל את אהבתה זו גם לדור ההמשך, ממש כפי שעשתה כאמא וכסבתא. מכאן, היא החלה את פעילותה ב"ידיד לחינוך" בספריית בית הספר "רמז" ביהוד בשנת 2012 - אותה ספריה בדיוק בה קראו ילדיה את ספריהם הראשונים.
התנדבותה כללה למידה והטמעה של תוכנת "אגרון – מערכת ממוחשבת לניהול ספריות". בתוך כך השתתפה בכנס בנושא "ניהול ספריות בתי ספר", שהתקיים באוניברסיטת בר-אילן, שם פגשה את מנכ"ל "אגרון", והחליטה ליזום את מהלך הטמעת המערכת הממוחשבת בכל בתי הספר ביהוד. הטמעה זו, שחוללה מהפיכה מיחשובית בספריות, בהם נוהל הרישום עד אז היה בכרטיסיות ידניות, זכתה להנחה משמעותית, לאחר פנייתה למנכ"ל העמותה והסתיימה כעבור ארבע שנים ב 2017 .
 ⇨ ספריית ביה"ס רמז ביהוד
פנייתה היזומה של רינה אל מנהלות בתי הספר הנוספים ביהוד  להטמעת המהלך המיחשובי גם בספריות בית ספרם, התקבלה בהתלהבות, והן נרתמו לרכישת מחשב ומדפסת ורכישת תכנת אגרון - מהלך שחייב מבצע של הקלדת 5000 הספרים בספריות בתי הספר. התלהבותה של רינה מהמיזם הייתה מדבקת, והיא הצליחה לגייס מתנדבות שסיימו את ההקלדה בתקופה של שנה וחצי.
 
ציונות בארץ התענ"ך / רחלי פוקס משקובסקי

על מתנדבים מקבוצים ומושבים וגם מעט שיטוט גיאוגרפי

שולה קיפר, הגרה במושב רמת צבי, מרכזת את קבוצת "ידיד לחינוך" במועצה האזורית גלבוע, היא קוראת להם "הקבוצה הגלבועית". מתנדבי הקבוצה פועלים בחמישה בתי ספר אזוריים, וביניהם ביה"ס "יד לחמישה".
ביה"ס, הנקרא על שם חמישה חיילים מגדוד 11, שנפלו במלחמת ששת הימים, הוא בי"ס אזורי, ולומדים בו כ – 530 תלמידים, הבאים מיישובי התענך. ישובים אלה מורכבים משלושה גושים: גוש אומן, גוש יעל, וגוש חבר, ובו המושבים דבורה, אדירים, ברק ורם און, (ברק בן אבינועם, דבורה הנביאה, יעל אשת חבר הקיני ש"בספל אדירים הקריבה חמאה" – זוכרים? שופטים, ה, כ"ה - ארץ התנך!).
חלק מהילדים הם צאצאי העולים ממרוקו ומכורדיסטאן, וחלקם גדלים ב"הרחבות" שנעשו במושבים, ובהם משפחות ממקומות שונים בארץ: עפולה, מגדל העמק, נצרת ועוד. חלק מהמשפחות הותיקות עוסקות בחקלאות. יש רפתות, גידולי פרחים ותבלינים. התושבים ב"הרחבות" אינם עוסקים בחקלאות. ביה"ס משתרע על שטח גדול, עתיר דשא וצמחיה. בכל שבוע יוצאים עם התלמידים לטיולים בשטח. זהו בי"ס "מושבי משפחתי" כדברי שגית עמיאל, האחראית על המתנדבים בביה"ס.                                                                                
                                                                                                       לכתבה המלאה
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A0%D7%95%D7%A3-%D7%9E%D7%94%D7%92%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A2.jpg
נוף מהגלבוע
 
 

קיץ    ☀
במקום טיול בחו"ל, שאיננו נוטים אליו עכשיו, אנו מציעים לכם מסע וירטואלי ברחבי מרוקו,
                                           שצילם ידידנו, המתנדב, אריה ענבר
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A4%D7%90%D7%A1%20%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%A7%D7%95.jpg

בסרטו בן 40 הדקות מתעד ידידנו אריה ענבר מסע שערך לפני שנים רבות יחד עם רעיתו במרוקו. 
אריה מתעד בסרטיו רשמים ממקומות בהם הוא מבקר, ביניהם לפלנד, מפלי האיגווסו הגדולים בעולם , איי גלפגוס, קרחון perito moreno
ועוד. מקריינת, רעייתו אילנה.

למה עכשיו דווקא מרוקו?
אריה אומר  שלפני כשבעה חודשים נחתם הסכם נורמליזציה בין ישראל  למרוקו, אבל חשוב לו לומר, שיחסים טובים עם מדינה זו היו עוד לפני כן. ישראלים רבים נסעו למרוקו. "אנחנו התקבלנו בחום ובלבביות רבה על ידי התושבים. הסרט הזה הוא הוכחה לכך".
 

עצה קטנה ומועילה
/ מאשה ליפשיץ

התנהלות בעומסי חום כבדים

עומס החום בימים אלו הוא מטורף. ולאור שינויי האקלים, הוא רק יהפוך לקיצוני יותר. כיצד לנהוג במצבים כאלו ולשמור על בריאותנו, ועל בריאות ילדינו / נכדינו.
עיקרי הדברים כאן בקצרה:
כללים לצמצום סיכונים בעת פעילות בעומס חום
• שתיים מים
• חשיפה לשמש
• פעילות גופנית
• לבוש מתאים
• פעילות עם מסיכות

ההתנהלות שלנו בתנאי חום כבדים צריכה להיות זהירה ומחושבת. לא סתם נרשמים מקרים של אבדן חיי אדם בתקופות אלו. קולומביה הקנדית כמשל...

למה בכלל לשתות מים, לְמָה זה טוב (מומלץ במיוחד לבני הגיל השלישי)? איזה מים להעדיף: חמים או קרים? והאם לשתות בשלוק אחד או...    ראו כאן 
 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת, 
כותרת עליונה (header)ירמי לז'ה, איורים: שרה רוטקופ הרמתי
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign