אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%2013.jpg
ספטמבר 2020                                                                                                                                                              
                                                         זמן ZOOM                                                                                                                                                                                               
חברים יקרים,
המידעון הפעם מוקדש כולו לנושא הזום. יש בו הרצאות הדרכה מוקלטות שנערכו למתנדבי "ידיד לחינוך" מטעם העמותה, יש בו עצות של ד"ר דובי וייס, מומחה לחדשנות, יחד עם קישורים לישומים מקוונים, וגם רשמים של מתנדבים שלנו שלמדו, הצליחו ומשתפים אותנו בהצלחותיהם למרות שלא תמיד היה זה קל. אנחנו מקווים שהמידע וחוויות המתנדבים בהן הם משתפים אותנו, יעודדו חברים חדשים להכנס לתחום להיתרם ולתרום, 
וכשיסתיימו ימי הקורונה ונחזור לבתי הספר, נדע שיחד עם הפגישות הפיזיות שנקיים עם התלמידים, נוכל להשתמש גם בכלים החדשים שאנו רוכשים כעת, לא במקום, אלא ביחד.
 

אני וה - ZOOM כבר חברים / ראובן ורול, גבעתיים

מסיבות שונות כמעט ולא נחשפתי ל- Zoom בששת החודשים האחרונים. ידעתי שזה "כלי עבודה" המשמש את מערכת החינוך בתקופת הקורונה, ולמרות הכל שאלתי את עצמי האם גם אנחנו, המתנדבים, חייבים לאמץ את הכלי הזה או שנוכל להסתפק בכלים פופולריים ופשוטים יותר, שבהם התרגלנו להשתמש (כגון שיחת וידאו דרך WhatsApp). עם פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, ברור היה לי שעלי לאמץ דרך, שבה אוכל לתרום את חלקי למערכת החינוך.
ראשית, התייעצתי עם המומחים (מי אם לא הנכדים...) והצגתי בפניהם את ההתלבטויות שלי. כבר בשיחה קצרה הצליחו לשכנע אותי ששווה לעשות את המאמץ, ללמוד את נושא התפעול של ה- Zoom ולהשתמש בו. הנימוק העיקרי, ששכנע אותי היה האפשרות לשתף מצגות, מסמכים ותמונות דרך המחשב.
כשהרגשתי, שאני מספיק בשל לכך, זימנתי את נעם נכדתי,לשיעור מתמטיקה ב- Zoom והיא כמובן הסכימה לשתף פעולה. ישבתי הפעם לבדי (עם המדריך ביד) מול המחשב, התגברתי על מספר קשיים טכניים שהתעוררו (פה ושם גם בעזרת נעם כ"חבר טלפוני") וניהלתי מולה שיעור פרטני במתכונת שבה אני אמור להעביר שיעור במסגרת ההתנדבות.
ברור היה לי, שנעם טרם למדה את הנושא הנלמד ובחנתי את עצמי בעזרתה. השיעור עבר עם מעט תקלות וברמה מספקת בהחלט. בסיום השיעור חשתי, שנעם הבינה את הנושא ולמדה את הטכניקה של פתרון בעיות תנועה. המשוב שלה היה חיובי ביותר. זה נתן לי את ההרגשה הטובה, שחברות נפלאה נרקמה ביני ובין ה- Zoom. אם רק אתרגל עוד פעם או פעמיים, ודאי אהיה מוכן להשתלב בסיוע הפרטני כבר בימים הקרובים.                                                                                                                                                                
                                                                                                                                                                                                          לכתבה המלאה
 
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A1%D7%93%D7%A0%D7%90%D7%95%D7%AA%20%D7%96%D7%95%D7%9D%20%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%99.jpg
 
העולם הטכנולוגי, שהיה בעיני כה  קר ומנוכר, הפך לעולם
המקשר עולמות  והגורם לי להיות מחוברת ליקירי בישראל 
וברחבי העולם / אילנה סולומון באר יעקב

...אני רוצה גם לספר על מיזם העברידית של "ידיד לחינוך", המתקיים כולו בזום. מיזם  ה"עברידית" בהובלתה של רחלי כהן סמסון, הוא דוגמא נפלאה לכך שאפשר ללמד גם מרחוק. רחלי מקווה שהמתנדבים ישתלבו בתוכניות הלמידה מרחוק  ויצליחו לקרב את התלמידים לקריאת ספרים. היא וצוות ההיגוי טרחו והכינו תוכנית הדרכה למתנדבים. הוכנו כרטיסיות מעניינות שתסייענה בידם בפיתוח שיחה על הספר הנקרא ותעודדנה את  התלמידים לכתיבה יצירתית. המתנדבים יוכלו לכוון את התלמידים לספר על חוויותיהם ועל עולמם. באמצעות שיחה על הספר ניתן להגיע לתובנות מעמיקות על חיינו כאנשים וללמוד מתוך ניסיונם של אחרים. ניתן אף לבקש מהתלמידים לכתוב דעתם על אירוע בספר, לציירו, לחבר  לו קטע מוסיקלי או להביע עצמם בכל דרך אומנותית שתעשיר עולמם ותהפכם לאנשים חושבים.

כיצד נתיחס לטקסטים של ספרי הקריאה, תשאלו, מה עם קריאת טקסט המונח לפנינו? הרי הלמידה היא מרחוק, ובכן, ניתן להעלות באמצעות שיתוף מסך את ספרי הקריאה ואת ספרי הלימוד הנמצאים באינטרנט  ולקראם באוזני התלמיד, או לבקשו לקרוא בקולו ולאחר מכן לקיים שיחה על המסופר.
/Pulseem/ClientImages/2225///6b89ce074d2f4db88182c2cc4596c5ff.jpg
 
למידה מרחוק: רחוק מכל מה שהכרנו / מאשה ליפשיץ, חוף כרמל    
מה שלקחתי מהרצאתו של ד"ר דובי וייס מומחה לחדשנות בהוראה ולמידה וראש תחום פדגוגיה דיגיטלית במכללת סמינר הקיבוצים

אחת הבעיות בלמידה דרך הזום היא בעיית הקשב. אסור שרק המורה או המרצה ידבר. תלמיד יכול לקלוט ולהקשיב במשך מספר דקות (עד 7 דקות). במידה ולא נהיה ערים לכך נאבד אותו. המרצה מכנה תלמיד או מאזין כזה "זוּמבּי". יש להפעילו באמצעות משימות, חילופי מידע, דיאלוג, מתן אפשרות לתלמידים להביע את עצמם.
צריך לאתגר את התלמיד במשימות הבנה כמו העמקת הידע, משימת חקר, הערכה, רפלקציה. כך גם יהפוך את המידע לידע, שהוא מהות הלמידה.
חשוב גם לתת מקום לחילופי מידע ולהבין שהמורה הוא לא היחיד בעל הידע.
בעייה נוספת היא החֶסֶר בתחושת הבְּיַחַד. בזום חסרה האינטרקציה בין הלומדים. את זה אפשר לפתור באמצעות שימוש בנתינת רשות דיבור ללומד, בכלים אפשריים בזום עצמו כמו שיתוף מסך, שימוש בצ'אט, ריאקשן, לוח לבן, חלוקת הקבוצה לחדרים (לצורך ביצוע משימה משותפת, או משימות שונות, שאחר כך במליאה ניתן לסכם אותן).
                                                                                                                                            לכתבה במלואה ולישומים מקוונים חיצוניים
 
"סבתא, את רוצה שאני אלמד אותך עוד משהו?" "לא, חמוד שלי, רק דבר אחד ביום"  
רחלי פוקס משקובסקי, קרית אונו

"אני לא אשרוד את זה" כתבה לי בתי הבכורה  בווטסאפ, כשבתי הספר נסגרו בפעם הראשונה בתקופת הקורונה. "אני לא יכולה להיות כל היום המורה והגננת שלהם!" מזועזעת במקצת התגייסתי לעזור. אבל איך עוזרים כשההנחיה הנחרצת היא לשמור על ריחוק ובמיוחד מבוגרים?
"אני אעשה לילדים שעת סיפור בזום" התנדבתי. הזום נכנס זה לא כבר לחיינו, וכבר השתתפתי אז בפגישה אחת. והתחלנו. כמובן שאת הזימונים עשתה בתי, וכעבור זמן קצר הנכד, שבאותם ימים היה כמעט בן שמונה. קראתי סיפורים בהמשכים, הכנתי חידון לפסח, לימדתי שירים. המטרה הייתה לתת להורים שעת שקט.
במשך הזמן הפכו הסיפורים בהמשכים ל"סבתא, את רוצה שאני אלמד אותך משהו?" "בטח!" וכבר נכדי פוצח בהסבר נלהב לגבי אחת האפשרויות באפליקציה. "את רוצה שאני אלמד אותך עוד משהו?" "לא, חמוד שלי, רק דבר אחד ביום."
בינתיים גייסתי את בתי הצעירה ללמד אותי איך עושים זימון לפגישת זום. זו, בעלת סבלנות מוגבלת בדרך כלל להסברת עניינים טכנולוגיים לבעלי קליטה אטית בתחום, התעלתה על עצמה עקב הנסיבות המיוחדות (קורונה...), והסבירה , והסבירה, ושוב הסבירה.
מלאת גאווה על הידע החדש הצעתי לבתי הבכורה, שאני אזמין הפעם את הנכדים לפגישת הזום. אזמין אותם באמצעות הווטסאפ. די נדהמתי, כשבסוף התהליך הופיעו על המסך שבעה או שמונה זימונים. "סבתא," אמר הנכד שהופיע מולי בטון ענייני, "את לחצת יותר מידי זמן על קונטרול וי, בגלל זה יצאו לך הרבה זימונים. תלחצי, ותכף תעזבי. " אהה.... איך הוא יודע הכל?

 
פינת חידת ההיגיון של מאשה ליפשיץ, חוף כרמל
חידה מס. 4 (רמז: החידה קשורה לנושא המידעון) 
            לפתרון החידה     

/Pulseem/ClientImages/2225///52072ee3875e4091918e9fde84f75ab8.png
האיורים של שרה רוטקופ הרמתי, פתח תקוה
והפעם: מגרשים את הקורונה - שנה טובה
/Pulseem/ClientImages/2225///e83f48e598c443ffb31ac2ee67211b9e.jpg
 

כתבות ומאמרים נוספים  - באתר "ידיד לחינוך":  http://www.yadidla.org.il/  
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת,  כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה, איורים: שרה רוטקופ הרמתי
מתפעל אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם 
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign