אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%2031%20%D7%93%D7%A6%D7%9E%D7%91%D7%A8%202021.jpg

ב
ודאי שמעתם על הפליטים שהצליחו לברוח מאפגאניסטן, אבל רובכם לא ידעתם על הפרוייקט המופלא בו משתתפים מתנדבים מהעמותה שלנו, המתרגלים עימם את השפה האנגלית, עכשיו תוכלו לקרוא על כך כאן  ★ תוכלו לקרוא גם על העבודה עם ילדים ונוער על הרצף האוטיסטי, וזאת במסגרת סידרת כתבות שלנו על חינוך מסוג שונה  
נושא אחר הוא דיון בשאלה, האם נסייע רק לתלמידים החלשים הזקוקים לחיזוקים, או גם למצטיינים הזקוקים לאוזן שומעת ולב מבין  ★ שלוש מתנדבות שלנו מופיעות כאן במסגרת ההיכרויות שאנו עורכים עם מתנדבים ממקומות שונים בהם פעילה העמותה ★ פתחנו למענכם גם מדור חדש, בו אתם יכולים להתלבט בנושאים הקשורים לעבודתכם, וצוות ההדרכה שלנו ישיב וייעץ  ★ כמו כן, יש  כאן המלצות לאתרים שונים ברשת בהם תוכלו להעזר כדי להעשיר את עבודתכם, וזאת במדור "עצה קטנה ומועילה" ★ ועוד, אנו מחדשים את מדור הצלמים החובבים, כפי שתראו כאן, ואתם מוזמנים לשלוח צילומים משלכם 
מצורפת גם הזמנה לקורס אונליין מטעם ויקיפדיה. עיינו והחליטו אם ברצונכם להצטרף.

כתובת המייל לשליחת שאלות לצוות ההדרכה וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com
 

צלמים חובבים מ"ידיד לחינוך"

צילום: רבקי גילה מבאר יעקב


רבקי גילה היא רכזת המתנדבים בבאר יעקב.
כותבת רבקי: התמונה צולמה במצלמת הטלפון בבוקר שמשי בנמל תל אביב.
באותו בוקר הבחנתי בהשתקפויות נהדרות במים.
המיפגש הזה בין שמים ומים יצר תמונה סוריאליסטית, כשהצופה לא מייד מבין את התמונה שהתקבלה.
התמונה עברה עיבוד קל באפליקציה של הנייד ובעיקר היפוך ורוטציה.
את העין הנוספת הזו של הצילום פתחתי בתקופת הקורונה והרבה בזכות הצלמת מיכל ברגר, שלימדה
צילום קבוצת מתנדבים של "ידיד לחינוך"  במפגשי זום.

אז מה אתם רואים בתמונה?

השתקפות של ארובת רידינג ושל אנפה.

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%A8%D7%91%D7%A7%D7%99.jpg
 
כשהומניזם פוגש טכנולוגיה / רחלי פוקס משקובסקי
מתנדבי "ידיד לחינוך" מהצפון מסייעים לפליטים מאפגניסטאן לשפר
את השפה האנגלית
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%A4%D7%92%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%9D.jpg
"זו התקופה היפה ביותר בחיי", אומרת דנה הרמן (הרמן - בפתח מתחת להא). היא שוהה מאוגוסט האחרון במחנה באלבניה עם קבוצה גדולה של פליטים מאפגניסטאן. מסייעת להם לקבל את האישורים הדרושים לצורך הגירה למדינות שלישיות. "הם נעשו כמו משפחה", היא אומרת. "אני יודעת שאני מביאה להם תועלת גדולה."
אחד הצרכים המרכזיים של הפליטים הוא שיפור השפה האנגלית הדבורה. רובם ייקלטו בקנדה. דנה פנתה לנמרוד אקרמן, מנכ"ל עמותת ידיד לחינוך, בתיווכו של פרופ' דוד הרמן, איש חינוך, חבר הוועד המנהל של העמותה וחבר במזכירות הפדגוגית. פרופ' הרמן חשב, שאפשר לגייס את המתנדבים של START TALKING שתומכים מרחוק בלימוד האנגלית אצל תלמידי חטיבות הביניים, למשימה שכולה כלשון נמרוד "תיקון עולם". וכך היה. כיום 23 מתנדבים מהעמותה מקיימים שיחות בוואטסאפ וידאו פעם או פעמיים בשבוע אחד על אחד עם הפליטים.
רוב הפליטים בקבוצה הם אנשים משכילים. האנגלית שלהם נרכשה בדרך כלל במסגרת הלימודים האקדמיים או במסגרת העבודה. חלקם עבד בחברות אמריקאיות. אולם השפה הדבורה שלהם צריכה שיפור.

לכתבה המלאה מצורפת הזמנה (באנגלית) לגיוס מתנדבים נוספים, וכן קישור לכתבה שהופיעה בערוץ 12 על בריחתם של הפליטים מאפגניסטאן.
       קבוצת הפליטים האפגאניים עם דנה (בחולצה כתומה במרכז)                                                                                  לכתבה המלאה
 
הן מכירות את העבודה עם הילדים המיוחדים האלה
כתבתה של רחלי פ. במידעון 29 על החינוך האנטרופוסופי פתחה פתח לכתבות, העוסקות בחינוך אחר  לאוכלוסיות שונות ומגוונות, והפעם חנה הופר וצביה טולדנו על העבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי

חנה הופר מחולון, התנדבה בביה"ס יסודי:
התנדבתי חמש שנים בכיתת הילדים המיוחדים האלה. הם הרעיפו עלי אהבה כנה וקבלו אותי כ"סבתא" שלהם. היו הרבה רגעי תסכול, אכזבה וחוסר אונים, אך גברו עליהם רגעי הסיפוק, השמחה והאושר על כל הישג והתקדמות שחוויתי. זכיתי להשתתף ולו במעט, בטפול בילדים שכל כך זקוקים לכך. זכיתי להכיר את הצוות הפדגוגי שכל אחד מהם בעל נשמה יתרה. שאבתי מהם עידוד והשראה.
ילדים אלה בדרך כלל רגישים באופן מיוחד. הם אוהבים חיבוק, מגע וגילויי חיבה, אבל היה למשל ילד אחד שהתנהג באופן שונה. מהרגע שהגעתי, הוא ביקש שאשב רחוק ממנו, ושלא אגע בו. קלינאית-תקשורת שטיפלה בילדים, הסבירה לי שמגע קל שבקלים גורם לו הרגשה של זרם חשמלי בכל הגוף. למדתי להיזהר איתו.
בבית הספר נעשו צעדים כדי לשלב את הילדים עם ילדים "רגילים".
ילדי הכתה אליה הצטרף לעיתים תלמיד כזה, למדו איך להתייחס לשונים מהם. זה חיזק מאד את הבטחון העצמי של הילד. אני הצטרפתי לשעורי השילוב, כי נוכחותי מנעה התנהגויות בלתי צפויות. עוד תרמו לשילוב בין הילדים, הפסקות משותפות. זה נעשה בהדרגה ובהשגחה מרובה שהייתי שותפה בה. 
 

צבייה טולדנו מבת ים, עבדה בחט"ב ותיכון: ...בזכות עבודתם הבלתי  מתפשרת של המורים בכיתות אלה, התלמידים מקבלים מעוף תפקודי, החל ביכולת תקשור, עצמאות בחיי היום יום, לבישה, הנעלה, רחצה, לימוד גילוח לבנים והתנהלות הגיינית לבנות עם מחזור חודשי. הצוות גם מתרגל אכילה תרבותית ליד שולחן עם סכין ומזלג - כל זה לצד התחשבות בגבולות היכולת של כל אחד ואחת.
התלמידים בעלי היכולות הגבוהות במיוחד, בולטים מאד בתחום הציור והמוסיקה. הייתי בתערוכת ציורים ובקונצרט של שניים מהתלמידים - מרגש ביותר.
יש לחלקם יכולות - על בזיכרון שמיעתי וחזותי. אני נזכרת שהגיע לארץ לפני שנים אוטיסט מארצות הברית, ובמסוק בו טס מעל ירושלים, הוא "צילם" בעיניו את המראות וכשישב לצייר, הדיוק של המקומות שראה, היה פנומינלי: כיפת הסלע, מגדל דויד, החומה – מדהים.
י                                                                                           לכתבה המלאה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A8%20%D7%90%D7%95%D7%98%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%9D%20%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%9A.jpg
 
מהם סדרי העדיפות של עבודת ההתנדבות שלנו – עזרה לחלשים בלבד או גם התחברות למצטיינים ולבתי ספר יוקרתיים? / הניה קמיר

דינה בנקלר ז"ל, ממייסדות "ידיד לחינוך", ניסחה לפני יותר מעשור את מטרות העמותה שאחת מהן היא: "סיוע למערכת החינוך על ידי חיזוק הדימוי העצמי של התלמיד ופיתוח תחושת המסוגלות שלו".
מאז החלה תקופת הקורונה, ואפילו קצת קודם, צמחו הרבה רעיונות חדשים להרחבה ולהתאמת הפעילות החינוכית ב"ידיד לחינוך" כגון: "ידיד טלפוני", ח"ץ – חוקרים צעירים, Start talking"" ועוד פעילויות שנעשו בזום.
עוד קודם לקורונה היו מתנדבים שהחלו לעבוד על פרוייקטים מדעיים יחד עם התלמידים בבתי הספר בהם התנדבו, וגם העבירו העשרות בנושאים שונים לכלל התלמידים או למצטיינים שבהם – מה שלא היה קודם לכן.

הכניסה של המתנדבים לבתי הספר והתמיכה בתלמידים חלשים באשר הם היא לב העניין והיא מובנת מאליה, אך במהלך השנים, עם הרחבת הפעילות של "ידיד לחינוך" לישובים שונים ולבתי ספר שונים, נשאלת השאלה, האם יש לתת עדיפות לתחומים חדשים ולתלמידים שאינם חלשים? האם לגיטימי להעדיף בתי ספר מסוימים על פני אחרים? מה מקומם של בתי ספר מיוחדים כגון הדמוקרטי, אנתרופוסופי ואחרים, בתי ספר שממיינים תלמידים, שהוריהם משלמים שכר לימוד גבוה לעומת בתי הספר הממלכתיים הרגילים? האם יש לתמוך בתלמידים חלשים בלבד או להשקיע ולקדם גם תלמידים מצטיינים? 

 
מה עושות קורין מבאר יעקב, קלרה מגבעתיים  ושרונה מיהוד?
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9F%20%D7%9E%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93.jpg
בסלון ביתה של קורין חסדאי מבאר יעקב מתנוססת לה תמונה, בה נראה עמית, בנה, במדיו הצבאיים ובנשקו האישי. התמונה צולמה במצלמת חברו מספר דקות לפני נפילת השניים בידי מחבלים.

החלל שנפער בקורין עקב נפילת בנה ברצועת הביטחון בדרום לבנון בשנת 1994 בהתקלות עם מחבלי החיזבאללה, מתמלא בהתנדבות שלה.
 במקום לשקוע בעצב אינסופי ולבכות את נפילת בנה יקירה, היא בחרה בחיים.

מאת: אילנה סולומון      לכתבה המלאה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A7%D7%9C%D7%A8%D7%94%20%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C.jpg
קלרה בן טאטא מגבעתיים יודעת להלהיב את הילדים. היא מעבירה לילדי כיתות ג' שעורים על אורח חיים בריא, אבות המזון וחשיבותה של תזונה בריאה. הקניית ערכים אלה נעשית תוך כדי הפעלת הילדים בהכנת ארוחות בוקר וארוחות עשר בריאות, וגם הכנת קישוטים מפירות וירקות, כדי שגם האסתטיקה שבהגשה, תדבר.
התקבלו מכתבי הוקרה מהורים, המספרים כי ילדים שלא אכלו קודם לכן פירות וירקות, החלו פתאום לבקש להכין ולאכול.

מאת: שושנה רשף          לכתבה המלאה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%9E%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93.jpg
ביולי 2020 פנתה שרונה שובל מיהוד יחד עם רכז המתנדבים שלה לרכזות ההתנדבות בבתי הספר ולמורות לאנגלית. בתמיכת המורות יצאו לדרך.
המורות הפנו אליה תלמידות מתאימות, ושלחו למייל ולטלפון חומר לימודי בהתאם להתקדמות הכיתה. התלמידות למדו לקרוא את הקטעים ולא להתבייש לקרוא ולדבר באנגלית. הן היו מחויבות לתהליך ולשיעורים, ואף ביקשו בסוף השנה, ששרונה תמשיך ללמד אותן גם בחופש הגדול. 

מאת: אריה רגב                 לכתבה המלאה

 
אתם שואלים וצוות ההדרכה של "ידיד לחינוך" עונה
   אנו פותחים מדור חדש  ובו תוכלו, מתנדבים ורכזים, להפנות שאלות והתלבטויות הקשורות לעבודת ההתנדבות שלנו לצוות ההדרכה של "ידיד לחינוך"
שאלתה של ברורה מטרסו, רכזת מתנדבים בתל אביב:    
אני תומכת בתלמיד בעל צרכים מיוחדים. המחנכת שלו מתעלמת מצרכיו בצורה בוטה. ניסיתי להסב את תשומת לבה, אך נתפסתי כמאיימת ונתקלתי בחומה בצורה. באילו דרכים אוכל להסיר האת מחסומי השיח הקיימים בין המחנכת לביני?

תשובת הצוות:
הנחות היסוד לתשובה הן: א) שיתוף הפעולה בין המתנדבת למחנכת חיוני ביותר.
ב) על המתנדבת לאמץ עמדה של צניעות ביחס למחנכת. אין להטיל דופי במקצועיותה ובכוונותיה הטובות.
ג) ההתרשמות של המתנדבת על המחנכת ניזונה במידה רבה ממה שסיפר לה התלמיד. התלמיד הביע את תחושתו הסובייקטיבית, אך היא לא משקפת בהכרח את מה שהתרחש בפועל, כי כל אחד מפרש את המציאות מתוך עולמו הפנימי.
אנו מציעים למתנדבת לפנות אל המחנכת בלשון של בקשה: "אודה לך מאוד, אם תפני לי חלון זמן לשיחה הקשורה להתנדבותי, במקום בביה"ס, שבו נוכל לשוחח בנחת, ללא הפרעות."
המתנדבת תפתח את השיחה כך: " אני מנחה את התלמיד שמוכר לך כבעל צרכים ייחודיים. נוצר קשר טוב בינינו, אך אני מאוד רוצה להסתייע בך, כמחנכת מנוסה ובעלת ניסיון עם תלמידים כמוהו. הייתי רוצה שתתני לי כלים ו"טיפים" שבאמצעותם העזרה שלי תהיה יעילה יותר ותקדם את התלמיד".
הרציונל לשיחה כזו הוא בכך, שהמחנכת אשר הוחמאה על ידי המתנדבת, תגביר את רגישותה לאותו התלמיד, וה"טיפים" שהיא תתן למתנדבת - יחייבו גם אותה.
במקביל לשיחה זו, תשתדל המתנדבת במהלך פגישותיה עם התלמיד לחזק את האמון של התלמיד במחנכת. ככל שמידת
האמון שלו במחנכת יגבר, זה ישתקף גם בהתנהגותו, וזה יחזק את המחנכת לתת לו משובים חיוביים.
...
 
קורס ויקיפדיה אונליין / נשלח על ידי עמותת ויקיפדיה

 עמותת ויקימדיה ישראל מזמינה אתכם לקורס חדשני ללימוד אונליין של עריכה בוויקיפדיה העברית!
הקורס מיועד לגמלאים ולגמלאיות בעלי ידע בתחומים שונים, שרוצים לחלוק את הידע הזה,  ולהפוך לחלק מהקהילה היוצרת מדי יום את הגרסה העברית של האנציקלופדיה הגדולה בעולם.

להלן מספר מילות רקע:
הקורס פועל מזה כ-3 שנים, ועד היום סיימו אותו למעלה מ- 260 בוגרות ובוגרים, אשר רבים מהם מצאו בכך פעילות פנאי מעשירה ותורמת וממשיכים בפעילות העריכה בזמנם שלהם, בהיקף של אלפי ערכים בשנה! הגרסה המקוונת של הקורס הושקה לפני כשנה וחצי (תולדת הקורונה) והיא מיושמת בהצלחה רבה, ומבוססת על סביבת למידה עשירה ומפגשי וידאו אונליין המועברים על ידי צוות מנחים מיומן, המלווים את משתתפי הקורס לאורך התהליך כולו וגם לאחריו. 
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///d61c9c6c8e4a4cf4a43ba21c528ab30f.png

עצה קטנה ומועילה - העשרה בחינוך
 ליקטה: מאשה ליפשיץ
רבים בקהילת המתנדבים שלנו עוסקים בהעשרה בתחומי דעת שונים. העצה הפעם מופנית לאלו שזה תחום העניין שלהם.
מכון דודיסון, שלוחה של מכון וייצמן, המתמקד בחינוך, מקיים קורסים מקוונים בתשלום בתחומי המדע והמתמטיקה, לשכבות הגיל: יסודי, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה, אך מעבר לכך הוא מאפשר הצצה לחומרי העשרה בתחומי דעת שונים.
הקישור כאן הוא לאוסף סרטונים עשיר הכולל מאות פריטים:

כמו כן יש באתר עשרות שעשועי טריוויה ו-"שטיפת מוח" שפתוחים לציבור הרחב ומתאימים לילדים:

עוד מקור חופשי לסרטונים בתחומי דעת שונים באתר של בריינפופ: מדעים, טכנולוגיה, מתמטיקה, גיאוגרפיה, אנגלית ועוד:

ואם סתם תחפשו במרשתת אתרי חידות לילדים תמצאו עוד מקורות רבים, מהם תוכלו לקחת חומרי העשרה לתלמידים. הנה כמה מתוצאות חיפוש שערכתי בגוגל:

אפשר להמשיך להדליק ניצוצות גם אחרי חנוכה!
________________

 
מבט כלפי חוץ  ★
 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign