אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA%202022.jpg
ימים אלה שבין שואה לתקומה הם ימים טעונים מאד. יש בהם ערבוב של רגשות מסוגים שונים, ולכן המידעון מורכב הפעם מהערבוב המיוחד הזה שהוא זכרונות ילדות וספורים אישיים של המתנדבים שלנו, כאלה שיש בהם עצב ובכי מצד אחד ותחושות של גאווה מן הצד השני על נצחון, הקמה ובנייה של מדינה. על מה יסופר כאן? על כתובת שנרשמה על יריעת אוהל במחנה מעפילים שגורשו לקפריסין ★ על נער שגדל בארגנטינה ולמד על השואה מספרי ילדים ויומני קולנוע והחליט לעלות לארץ בגיל 16 ★ על בן להורים יוצאי גרמניה שנמלטו לארץ והילדים בגן קראו לו נאצי ★ על תחושת גאווה של אם לבת וסבתא לנכדים הגרים בישוב משגשג בערבה  את רוח השירים היפים שנכתבו כאן לאורך שבעה עשורים ותחילתו של עשור שמיני, מביאה לנו יו"רית העמותה, לאה רוזנברג  הבאנו גם יצוג של כרזות יום העצמאות על סיגנונותיהם השונים  ולבסוף, ייצוג קטן מהנעשה בעמותה ובו סדנא בנושא למידה רגשית- חברתית לפעילי העמותה ★ הצלחתה של מתנדבת בהקניית קריאה לילד מתקשה ★ והתיחסות לכתבתה של רחלי פוקס משקובסקי במידעון הקודם בנושא לימודי ההומניסטיקה.

כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות לצוות ההדרכה וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com
 
על עיצובים ושירים שהשתנו עם רוח הזמנים ❀

כרזות יום העצמאות לדורותיהן - מבט על סגנונות ושנויים במהלך השנים
מאת: ירמי לז'ה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA%201949.jpg
יוחנן סימון  1949
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA%201954.jpg
רוטשילד/ליפמן 1954
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///56%20%D7%94%D7%90%D7%97%D7%99%D7%9D%20%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A8.jpg
האחים שמיר  1956
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///60%20%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%9C%20%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%9F.jpg
קופל גורבין 1960
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///70%20%D7%93%D7%9F%20%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%96%D7%99%D7%A0%D7%92%D7%A8%20(1).jpg
דן רייזינגר  1970
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///76%20%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%A9%D7%9E%D7%A9%D7%99.jpg
ציונה שמשי  1976
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///78%20%D7%93%D7%95%D7%93%20%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A8.jpg
דוד טרטקובר  1978
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///2014%20%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%A8%20%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%91.jpg
אופיר מירב  2014

כרזות ליום העצמאות הופיעו כבר משנת 1949, ומאז בכל שנה מופקת כרזה ע"י מרכז ההסברה במשרד התרבות והספורט. בשנים הראשונות יכול היה כל אוחז עיפרון ומכחול להגיש הצעה לוועדה, אולם מאז שנות ה-70 פונה ועדת יום העצמאות באמצעות מכרז לאנשי מקצוע בתחום העיצוב, ואף מציגה קריטריונים ודרישות עיצוב.
ראשוני המעצבים בארץ התחנכו באקדמיות לאמנות באירופה וברוסיה הסובייטית, לכן בולט מאוד הסגנון הסובייטי/פועלי בכרזה מ 1949 של יוחנן סימון שהתחנך בגרמניה. הציור על טהרת הריאליזם החברתי מציג זוג ידיים שריריות מניפות דגל, דומה מאוד לדמויות הנערים והנערות מניפים אל על חרמשים ואלומות שיבולים - תמונות מאפיינות של כרזות בתקופת שלטון מפא"י והעבודה.
מאוחר יותר ב1954 ניתן להבחין בכרזה של רוטשילד/ליפמן בחיבור בין העבר ההסטורי, לבנייה והצמיחה של החברה החדשה. הלבנים החדשות ניבנות על גבי עתיקות וסמלים של העם היהודי.
 
השירים שלנו - מסע נוסטלגי בעקבות השירים / לאה רוזנברג

חגי ישראל כמעט מתחרים ביניהם במסורות, בהלכות, בותק, בחשיבות, באורך, במטעמים, במנהגים.
רק הצעיר שביניהם, חג העצמאות, מתנהג עדיין ב"שובבות נעורים", וכל אחד ואחת בוחרים על פי דרכם כיצד לחגוג.
אחת המסורות המתפתחות של החג, האהובה עלי ביותר, היא הביטוי בשירים שאפיינו כל עשור מיום הקמת המדינה.
לכבוד יום העצמאות תשפ"ב אני מבקשת לקחת אתכם למסע נוסטלגי בעקבות השירים:
בעשור הראשון הרוח נשבה קרירה, והוספנו קיסם למדורה...ורקדנו במעגל לצלילי "הורה כרוב והורה תרד, עגבנייה עלי כידון..."
בערבי הזיכרון שרנו בלחש וחזרנו לשיר בכיכר שהפכה לכיכר רבין: "הרעות נשאנוך בלי מילים, אפורה עקשנית ושותקת, מלילות האימה הגדולים, את נותרת בהירה ודולקת".
התחבקנו בתנועת ולס לצלילי " שו..שנה שושנה שושנה"' וקיווינו ש..."האמיני יום יבוא, טוב יהיה מבטיח לך".

בעשור השני התרפקנו על "סתם יום של חול" והתמוגגנו מ "ירושלים של זהב ", התחצפנו לנו ב"שיר השכונה" ..."לא רוצים לישון, רוצים להשתגע..." זמזמנו בנוסטלגיה את  "היה היה פנס בודד בקצה שכונה, על ידו גדר, ושער וגינה,
ושם אמרתי לה את שאומרים כולם על מפתני כל הבנות שבעולם."

העשור השלישי הביא עמו את הזיכרון המלווה את חגיגת העצמאות: "אנחנו שנינו מאותו הכפר" יחד עם ...."מים לדוד המלך"
ובכל עשור התקווה שאינה מרפה: "לו יהי, לו יהי, אנא לו יהי, כל שנבקש לו יהי" וגם תזכורת ליום חול, וגם למחלוקות שליוו ומלוות אותנו: "שיר הפרחה..כי בא לרקוד ובא לי שטויות/בא לי לצחוק..."
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A9%D7%A8%D7%94%20%D7%90%D7%99%D7%95%D7%A8%20%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D.jpg
 
משם לכאן - חברים מספרים ❀

הכתובת על יריעת האוהל - הסיפור של אבא שלי / זאב שני
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%AA.jpg
...הספינה הרעועה הגיעה חיפה ומשם הועברו המעפילים לספינת גירוש שלקחה אותם לקפריסין. אמי שהיתה חולה מאד, פונתה למחנה המעפילים בעתלית, שם אושפזה.
אבי שמצא עצמו שוב בין גדרות, החליט למחות ולהפגין כנגד הבריטים. הוא פירק מהאוהל שבו ישן עם עוד פליטים, את אחד מפלגי האוהל ורשם עליו באותיות דפוס משורטטות בעפרון את המשפטים המופיעים כאן.
בשולי המשפטים רשם - קפריסין, ספטמבר 1946. בחלקו העליון של הפלג רשם את ראשי תיבות שמו - ש.ב.
אבי פנה לאחת הנשים במחנה בבקשה שתרקום את הכתוב. איני יודע כיצד, אך הם השיגו חוט רקמה בצבע אדום, (שדהה במהלך השנים) והאותיות המשורטטות הפכו לטלית רקומה.
אבי הסתובב במחנה, כשהוא עוטה עליו את יריעת האוהל הרקומה ומתריס כנגד הבריטים שוללי חירותו.
כעבור מספר חודשים שוחרר אבי מקפריסין והגיע ארצה, מתאחד מחדש עם אמי ומתחיל בבניית חייו החדשים בארץ ישראל.
לא שברו אותי אושויינצ'ים , מטהויזן.
לא שברו גם מחנות האנגלים.
שאיפת עמנו קדושה, ומגמתינו נשיג. סבלתי - אין דבר- כדאי-
יצאתי מהמוקד מזוין לקרב.
בשנת 2008 השתתפתי, כקצין מילואים של חה"א, במסע 'עדים במדים'. לקחתי עמי את יריעת האוהל, וכאשר נכנסנו בסך בשערי אושוויץ, עטיתי על מדי את הטלית הרקומה והבטתי לשמים, בתקווה שאבי רואה אותי מלמעלה ומלמלתי: "אבא, ניצחת אותם".

 
בגן הילדים ברמת גן פלטתי פתאום כמה מילים בגרמנית. הילדים הגיבו באכזריות וקראו לי נאצי, ואני הייתי בנם של מי שברחו מגרמניה / נחום נוימן 
...בתחילה הדברים התנהלו על מי מנוחות, ואז באחד הימים נפלטו מפי כמה מילים בגרמנית. תגובת הילדים בגן הייתה מהירה ואכזרית. הם קראו לי נאצי שיש לגרשו מהגן.
כידוע, בשנות החמישים הייתה רתיעה עמוקה בארץ מכל דבר שקשור לגרמניה ולגרמנים. אנשים לא קנו תוצרת גרמניה ולא מכוניות גרמניות, גם לא נסעו לגרמניה. להורי, לדוגמא, לקח עשרות שנים עד שחזרו לדרוך על אדמתה.
הכינוי נאצי היה דבר חמור מאד, שלא כמו היום, שגם בכנסת ישראל שומעים לעיתים קריאות נאצי.
כילד בן ארבע, אינני בטוח שהבנתי לחלוטין, אם בכלל, את משמעות המילה נאצי, אבל הבנתי שמדובר במשהו רע. חזרתי הביתה בבכי תמרורים והודעתי לאימי, שאיני חוזר לגן וגם שאני לא מוכן לדבר יותר גרמנית.

 
מארגנטינה למדינת ישראל – איך השפיעה עלי השואה? / אריה ענבר
ההכירות שלי עם השואה החלה בגיל שמונה. כמו הרבה ילדים חיטטתי בארון של הורי ... מצאתי שני ספרים, אחד מהם: "בית הבובות" של ק.צטניק, שתיאר את זוועות הנאצים. את שמו של השני איני זוכר, אבל היו בו תיאורים על רצח היהודים בגרמניה, אוסטריה, פולין, ואוקראינה.
זכור לי שבמשך לילות לא יכולתי להירדם, איך זה שרוצחים גברים, נשים וטף ברחוב ובמקומות אחרים בלי להיענש, מה עוד שרוב הרוצחים היו שוטרים או חיילים.
כילד קטן מצאתי תשובה: ג'וקים - אותם מותר לרמוס ולהרוג בלי שיאשימו אותך. אז כנראה שיהודים הם כמו ג'וקים...
אבל אחר כך, כשהייתי הולך עם סבי לקולנוע, ראיתי את היומנים שהיו מקרינים אז לפני הסרט. פגשתי תמונות קשות של גירוש יהודים ניצולי השואה ע"י האנגלים מהארץ חזרה לתופת ואחר כך לקפריסין. זו הייתה ההתחלה שהציתה בי את התובנה שכיהודי, מקומי בישראל ולא בארגנטינה או בכל מדינה אחרת, אלא רק במדינה יהודית משלנו. 
בתמונה: משפחתו של אריה בארגנטינה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%A9%D7%A4%20%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F%20%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%97%D7%91%D7%AA.jpg
 
עוד נשובה אל ניגון עתיק – ניחוח של ארץ ישראל / רחלי פוקס משקובסקי

...אני נזכרת בכל זה בדרך הביתה מחצבה במוצאי יום העצמאות. אור אחרון במדבר הענק שסביבנו. הכביש מתפתל ועולה, והמושב הירוק והיפהפה מאחורינו. ישובי הערבה התיכונה, כך קראתי באינטרנט, הם הכי רחוקים מכל עיר. איך באו אנשים, והקימו באמצע השממה יישוב מהתחלה, אני מהרהרת. בתים, גני ילדים, כיתות בי"ס וחקלאות שמתאימה למקום כל כך צחיח. 
ערב יום העצמאות בחצבה. הרבה אנשים ברחבה היפה, ששורות עצי דקל בשוליה. על הבמה הקטנה הופעות תוצרת בית שוזרות את תולדות המושב בתולדות המדינה. כל משפחה תרמה מאכל אחד לדוכני האוכל. יש גם דוכן מיוחד לילדים עם שניצלים ותירס, שנפתח בשעה יותר מוקדמת מהשאר, ועל ידו סדרו שולחנות נמוכים מכוסים במפות כחול לבן. מנגנים את "הרועה הקטנה מן הגיא" ו" עוד נשובה אל ניגון עתיק". אחר כך ריקודי שורות וריקודי עמים. המוסיקה בדיוק בעוצמה הנכונה. ישראל קטנטונת, כפי שחלמתי אותה. נווה מדבר. גלי מציגה אותנו בגאווה: "זאת המשפחה שלי. ויש עוד, שיבואו בהמשך."

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%97%D7%A6%D7%91%D7%94%203.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%9E%D7%90%20%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%93%20%D7%91%D7%97%D7%A6%D7%91%D7%94.jpg
 

מעט מהנעשה ב"ידיד לחינוך" ❀

למידה רגשית – חברתית בסדנא לבעלי תפקידים ב"ידיד לחינוך" – מודעות עצמית והתמודדות עם קונפליקטים בקבוצה / אבי צפרוני ודבורה בר און

...ערכנו טעימה של אחת המיומנויות הבין - אישיות: התמודדות עם קונפליקט.
דובר על האסוציאציה הראשונה שעולה בדעתו של כל אחד בזיקה למילה קונפליקט. רוב החברים ציינו אסוציאציות שליליות, כמו: התנגשות, מתח, מאבק וכו'. עד מהרה עלו גם אסוציאציות חיוביות, ביניהן: אתגר, הזדמנות לצמיחה, חשיבה יצירתית, הצפת רצונות ואינטרסים, תחרות בונה וחידוד המחשבה. 
אחר כך חולק שאלון המכוון לבחון את הסגנון הדומיננטי בהתמודדות של כל אחד עם קונפליקט.
כל חבר זיהה באמצעות השאלון את שכיחות השימוש שלו בכל אחד מחמשת סגנונות ההתמודדות עם קונפליקט.
חלקם הופתעו מתוצאות השאלון. הם נוכחו לדעת שחשבו על עצמם אחרת. כך היו שחשבו שסגנון התמודדותם הדומיננטי הוא תחרות, ונוכחו לדעת מתוך השאלון, שהם נוקטים בשכיחות רבה יותר בסגנון של ויתור. הייתה הסכמה בקבוצה שככל שמתקדמים אנו בסולם הגיל, גוברת הנטייה שלנו לסגנון הוויתור.
הקבוצה הגיעה לשתי תובנות מרכזיות:
א) יש לחתור במידת האפשר לסגנון של שיתוף פעולה וסיוע. סגנון זה עונה על האינטרסים של שני הצדדים, אולם הוא כרוך בהשקעת אנרגיה רבה למציאת פתרון יצירתי.
ב) אין להיצמד לסגנון אחד, אלא יש להפעיל את מלוא הרפרטואר של חמשת הסגנונות, ובלבד שהסגנון הנבחר יתאים לנסיבות המיוחדות של הקונפליקט.
 
לימדתי ילדים עם "בעיית שליפה" בראשית הקריאה 
מאת: צביה טולדנו
.

..התחלתי במילים קלות – חלה (המנוקדת בקמץ כמו תמיד כשמתחילים ללמוד קריאה) הסתרתי את ההברה לה. הצבעתי על האות ח'.
הילד התחיל למנות באצבעות את כל האלף בית. כשהגיע לאות ה' המשיך ביד השניה: ו', ז'. לפתע קרא בהתרגשות: "נכון שזה ח'?". נכון מאוד, אמרתי, ולא הוספתי. המשכנו. הפעם הסתרתי את האות ח' והראיתי לו את האות ל'.
לתדהמתי הריטואל חזר. כשהגיע לאות י' חזר "למנות" ביד הראשונה: כ', ל', ואז קרא בשמחה: "נכון שזה ל'?". נכון מאוד אמרתי לו, אבל מדוע אתה משתמש באצבעות? אני רואה שאתה מכיר את כל האותיות". "ככה אני רגיל, זה יותר קל לי"....מסתבר שהמורה ידעה. "כן, אני יודעת, יש לו בעיית שליפה – זו בעיה מוכרת בראשית קריאה".
בחיפושי אחר פתרון בגוגל, קראתי שאפשר לפנות לתלמיד בחידה, למשל: "אשאל אותך חידה – אל תיתן לי את התשובה. אני מבקשת רק את האות הראשונה: מה נותנת לנו הפרה? על הילד להשיב: ח'. למי יש דבשת? על התלמיד להשיב: ג'.
מצאתי בחנויות הסטוק לוח קשיח עם כל אותיות ה-א' – ב'.
...ישבתי עם התלמיד ואמרתי לו: "היום נשחק". לקחתי את הלוח והסברתי לו את ההוראות: "אסור לך להגיד מה בציור, עליך רק לנקוב בשם האות"... 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9C%D7%95%D7%97%20%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA.jpg
 
בגלל הרוח / שרה שלף
ידע נמצא לא רק בספרי המדעים. הוא נמצא בסיפורים על נסיכות ואבירים, גיבורים, מגלי עולם, ממציאים ועוד. זהו עולם שלם לצלול לתוכו

בהמשך לכתבתה של רחלי משקובסקי פוקס (במידעון האחרון - מס. 34) רציתי להתעכב מעט על הנושא "לא על המדעים בלבד", ולספר על הנעשה בתחום הרוח בספריית ביה"ס בו אני מתנדבת. דברים דומים נעשים גם בספריות בתי ספר יסודיים אחרים...
...חשוב לי להדגיש שהספרייה והספרים הם דלת פתוחה לעולם קסום.
ידע נמצא לא רק בספרי המדעים. הוא נמצא בסיפורים על נסיכות ואבירים, גיבורים, מגלי עולם, ממציאים ועוד. זהו עולם שלם לצלול לתוכו. ללמוד, לחשוף, להסתקרן ולהמשיך לחפש עוד ועוד.
מי מאתנו לא מצא תוך כדי קריאה, משפט/ים המלווים אותו בחייו? מי לא רצתה, ולו פעם אחת, שנסיך יעיר אותה משנתה? איזה ילדים לא חלמו להיות הארי פוטר?
וד"ר סוס אמר: "היום אתה, אתה. זה יותר מאמיתי, אין אף אחד בחיים שהוא יותר אתה מאשר אתה".

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A9%D7%A2%D7%95%D7%A8%20%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%94.jpg
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A2%D7%99%D7%92%D7%95%D7%9C%20%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%91%D7%94%20%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%9A%20%D7%9E%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94.jpg
 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה / איור המסע בעקבות השירים: שרה רוטקופ הרמתי
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign