אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%99%D7%95%D7%9D%20%D7%94%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA.jpg
מתנדבים יקרים, שותפים לעשייה
אחד הפרקים המוצנעים יותר בתולדות השואה, הוא זה המספר על החינוך בתקופה איומה זו. פעילות חינוכית, פורמלית ובלתי פורמלית לא הופסקה, גם לא בגטאות ואפילו במחנות הריכוז – היא רק שינתה צורה.
להבדיל אלף אלפי הבדלות, גם מכת הקורונה העכשווית מציבה לעוסקים בחינוך דילמות חדשות וצורך לחפש דרכים חלופיות להמשך קיום פעילות חינוכית. ב-190 מדינות ברחבי העולם נסגרו באחת רשתות בתי הספר ו - 1.6 מיליארד תלמידים הוצאו ממסלולי הלימוד המוכרים להם. הפתרון הנראה קל וזמין יותר, בעולם וגם אצלנו  – ההוראה המקוונת. פתרון זה מדיר אחוזים נכבדים של תלמידים רק בגין הפן הטכני – העדר מחשבים אישיים, העדר קשר אינטרנטי ורבוי ״קופצים״ על המחשב האחד שאולי קיים בבית. מעבר לכך ובהנחה שתנאים יסודיים אלה מולאו, מה בדבר מקום הולם, הצורך בסיוע ופיקוח של מבוגר – ודאי עבור ילדים צעירים יותר - וגירויים מתחרים? ההתנסות הקצרה בלמידה מרחוק בזמן האחרון, ברובה אינו חיובי ומעלה תהיות רבות. 
אחת ממסקנות הביניים היא שחשוב לשמר קשר ישיר עם תלמידים – טלפוני אם אין דרך אחרת, שהרי נגישות לטלפון (חכם או טיפש) שכיחה הרבה יותר מאשר למחשב. הקשר והדיבור חשובים לעצמם, לא בהכרח לתכנים הלימודיים הרשמיים. שיחה בעניני דיומא, הבעת רגשות, שאלת שאלות מאדם מבוגר שאינו הורה או מורה – לכל אלה חשיבות רבה, ובכל אלה יכולים מתנדבי "ידיד לחינוך" לתרום רבות. מתוך הפעילות גם יועלו רעיונות רבים וניתן לקיים שיח על חינוך וחלופות הולמות.
בימים אלה ישנו צורך ופוטנציאל רב להמשך מתן תרומה חינוכית חשובה לדור הבא, ובו זמנית ליצירתיות וחדשנות במפעל החינוכי. השיח בינינו יכול להתנהל במידעון זה, וכולם מוזמנים לתרום מניסיונם. ביחד נוכל לתרום לפדגוגיה המתחדשת עקב שנוי התנאים.

שלכם, פרופ' דוד הרמן, חבר הועד המנהל

 

דבר המערכת

העיסוק במידעון הפעם, עורר הרבה רגשות ומחשבות. הוא נכתב בין שלושה מועדים מאד משמעותיים בחיינו כעם וכמדינה: יום הזיכרון לשואה, יום הזיכרון לחללי צהל ויום העצמאות. אלה ימים מלאי זיכרונות, שמחה וכאב גם יחד, המועצמים במיוחד בימינו אלה. מתנדבי "ידיד לחינוך" השתתפו בטקסים וירטואליים בבתי ספר וגם ביוזמות מקומיות אחרות. אחרים קיימו מפגשי "זיכרון בסלון" באמצעות תוכנת הזום. 
במיזם מקומי מיוחד הדליקו מתנדבי "ידיד לחינוך" בעפולה נרות וירטואליים לזכר קרוביהם שניספו.  לצפייה
עמנואל רונן מאשדוד, כמו מתנדבים אחרים,  קרא יזכור בטקס וירטואלי מרשים של ביה"ס "צפרירים" בו הוא מתנדב.  לצפייה

המתנדבים שלנו שחלקם חוו את הארועים בעצמם או שהוריהם חוו אותם, הביאו אלינו הרבה סיפורים ורשמים, כל אחד וסיפורו, כל אחד וזכרונותיו . אנו מעלים כאן רק חלק ממה שקבלנו מכם, המתנדבים. כל הכותבים הם מתנדבי "ידיד לחינוך".
 

 משואה לגבורה: מתנדבים מספרים
                   
ממחנה העקורים בגרמניה 1948
/Pulseem/ClientImages/2225///c8f95a464c3b48dba686fe71d5ae3ac9.jpg
נחום נוימן מרחובות
אבי, יליד ברלין, סבל מהתנכלות ממושכת של נערים נאצים, וביחוד של בריון נאצי, שהיה בנו של קצין משטרה. בשלב מסויים החליט אבי להרשם לתנועת מכבי הצעיר וללמוד אגרוף. פעם, כשהבריון הנאצי התנפל עליו, קפץ עליו אבי והפליא בו את מכותיו עד שהבריון חזר לביתו מוכה וחבול. למחרת הגיעו שוטרים לביתם וביקשו את הסגרתו של אבי. להורים היה ברור, שהזמן אזל, ושכרו את שירותיו של מבריח גבולות. ערב אחד נעלו את הדירה וגם את חנות הרהיטים הגדולה, שהיתה בבעלותם, ועברו רגלית את הגבול לשויצריה, כשרק בגדיהם לגופם ושתי מזוודות בידיהם. משם התגלגלו לארץ ישראל ופתחו פרק חדש...
זכור לי היטב, שסבי, שהיה חייל בניסיונו וברוחו, התגאה בי מאד, נכדו הבכור, עת הפכתי לקצין בצה"ל...   
 
זיוה שביטלובסקי, רכזת "ידיד לחינוך" בשוהם 
נאלצתי להתבגר מהר, והבנתי  שאני צריכה להירתם למאמץ המשפחתי.
יום אחד כשהייתי בת ארבע, ראיתי את סיבלה של אימי, שאינה יכולה להניק את אחי בן ה-11  חודש. ברחתי מהמחנה, כשהשומרים לא שמו לב, והגעתי לשוק האיכרים. זו הייתה עונת הדובדבנים, והאנשים שמכרו אותם, אכלו את הדובדבנים וזרקו את החרצנים מתחת לשולחן. זחלתי מתחתיו ואספתי את החרצנים, מצאתי אבן ופיצחתי אותם, והבאתי לאימי את לב החרצן, שיהיה לה מה לאכול ושתוכל להניק את אחי הקטן...
זיוה עלתה עם משפחתה לארץ, יצאה לעבוד כדי לממן את לימודיה, התנדבה במד"א ואף הייתה נהגת אמבולנס. עשתה תואר באוניברסיטה, והקימה משפחה. "כל חיי התנדבתי והייתי פעילה בחברה, לצד עשייה רבה, ולכן היה זה אך טבעי שעם יציאתי לגמלאות ארצה להמשיך לתרום מיכולתי. הקמתי את "ידיד לחינוך " בשוהם". 
הניה קמיר מחולון
בימים אלו בהם אנו ספונים בתוך בתינו, מצווים בבידוד חברתי ועוסקים מעט מאוד בפעילות פיזית, רצות הרבה מחשבות בראש.
על סף יום הזיכרון לשואה, כשאנו הסבים והסבתות מנותקים מנכדינו האהובים, אחת המחשבות היא על הסבים והסבתות שלי. אני ורבים מבני דורי לא הכרנו אותם, כי הם נספו בשואה. ההורים שלנו ששרדו, נאלצו לגדל אותנו בלי העזרה והתמיכה של הוריהם, ואנחנו לא חווינו את הקשר המיוחד והמדהים של סבא-נכד. הורי שרדו, כי הם נפרדו מההורים והמשפחה וברחו מעבר לגבול.
ההחלטה של הורי אחרי המלחמה הייתה לעלות לארץ ישראל. הם לא התלבטו.
העלייה לישראל הייתה הגשמת חלום, חלום שהם טיפחו עוד לפני המלחמה. הם היו פעילים בתנועות נוער ציוניות, בהם למדו עברית ותנ"ך, שרו שירים בעברית ותרמו לקרן הקיימת לישראל.
אבי ז"ל, שזכה להיות סבא לתשעה נכדים, ברך כל אחד מהם במסיבת בר המצווה, ובכל ברכה העביר את המסר: "להיות עם חופשי בארצנו" זו מתנה יקרה. מדינת ישראל היא הבית, שימרו עליו.   



מתוך סיפור שכתבה רחלי משקובסקי פוקס מקריית אונו

"לטוס מעל העננים"

ביולי 1944 עלו על אוניית המעפילים קאזבק. הים השחור טלטל את הנוסעים שגדשו את אוניית המשא הקטנה עד להתפקע. היה עליהם לבקש רשות ללכת לשירותים או לשתות כוס מים, שכן תזוזה של יותר מנוסע אחד בכל זמן, הייתה בלתי אפשרית. מטורקיה המשיכו דרך סוריה ברכבות משא. "בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת..", כך שרה לי לימים אמי את השיר, ש"החלוצים" שרו באותה רכבת, והיא מרגישה אז כמי שטס מעל לעננים.

בסופו של דבר שוחררו, ונמצא גם המרתף ברחוב מאפ"ו בתל אביב. ועכשיו היה גם רדיו. והרדיו בישר שהעולם מסכים! הוא מסכים שתוקם כאן מדינה יהודית לצד מדינה ערבית! וכבר הורי עם ליאורה על הכתפיים בחוץ, במעגלי רוקדים עם כל השכנים מהרחוב.
ומה עם המשפחות שנשארו מאחור? שנשארו מאחור ונספו...
לא עכשיו. אחר כך נחשוב על זה.
עכשיו מקימים מדינה.   
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%9B%D7%A8%D7%96%D7%94%20%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%91%20%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99%20%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A4%D7%94.jpg
 
ובמעבר לימים לא פשוטים אלה, ימי הקורונה
העשייה נמשכת למען כולנו בהפגת הבידוד, יצירת העניין, העידוד והשמירה על קשר
- אנחנו בעמותה שומרים על קשר טלפוני איתכם, המתנדבים. רכזי הישובים, ראשי הצוותים בבתי הספר, הצוותים המובילים בישובים, רכזי הקבוצות, וצוות המטה הארצי, מתקשרים כדי להתעניין ולשאול, מה נשמע, לבדוק אם ניתן לסייע ולעשות כמיטב יכולתנו לעזור. רוב התגובות מפגישות אותנו עם קהל חם ואמיץ, שיודע לשמור על עצמו ועל אופטימיות. במקרים בודדים מצאנו שנדרשת עזרה, וסייענו.
הדרכות זום: כ 200 ידידים נרשמו וקיבלו את היכולת להשתמש בכלי שיחות הוידאו (זום, ווטסאפ) בהדרכה אישית. אנו ממשיכים בעזרה ובהדרכה זו.
- קמפוס דיגיטלי – "למידה בכל גיל": אנו מקיימים בימי הקורונה סדרת מפגשים באמצעות תכנת הזום מידי שבוע, ובהם הרצאות העשרה ולמידה של מתנדבים מכל רחבי הארץ. נרשמים ונהנים
- אתר ידיד לחינוך ומידעון שבועי: האתר הארצי שלנו מונגש ומותאם לימי הקורונה. אנו מוציאים מידעון שבועי, המביא בצורה נעימה ומרוכזת את המידע על כל מה שמתרחש, אל המחשב או הנייד של כל אחד מכם.
- פייסבוק ידיד לחינוך: מציג את הדופק של הארגון ומביא אליכם את הקולות האותנטיים של הפעילות.

- קשר עם בתי ספר: ראוי לציין כי עשרות בתי ספר יוצרים קשר עם המתנדבים ודורשים בשלומם. 
אנו מגישים סיוע לצוות המורים, המעוניינים בכך.
המתנדבים שלנו מסייעים לבתי הספר כיום במספר דרכים:
- חניכה אישית בלמידה מרחוק- למתנדבים המרגישים בטחון ללמד באמצעות זום או ווטס אפ - נכון לעכשיו 100 מתנדבים.
- הכנת חומרי למידה בוידאו והפצה לתלמידים - סיפור יפה, חומרי יצירה
- מיזם ידיד טלפוני לתלמידים ערבים לחיזוק עברית מדוברת - נכון לעכשין 180 מתנדבים.
-
"על האש": פיתוח מוצר "ידיד טלפוני", שיביא את ניסיון החיים שלכם לידי ביטוי בימי קורונה, באמצעות קו טלפוני עקבי עם תלמיד/ה. 


 
אומרים תודה - לפעמים מותר קצת להתגאות
בית הספר אסייד שבנגב מודה למתנדביו ומברך אותם
לצפייה בסרטון הברכה, לחצו כאן
יוקנעם: פתק תודה למתנדבת חנה
שמלמדת אנגלית
/Pulseem/ClientImages/2225///6ec2a59230b14efcb2a3bab7fbcb2f32.jpg
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%A4%D7%AA%D7%A7%20%D7%AA%D7%95%D7%93%D7%94%20(4).jpg
מיכאל ראשוני מרמלה:
בשעה ארבע וחצי התקשרה אלי לטלפון הסלולרי אמו של י', תלמיד כיתה ה', אותו אני מלמד בביה"ס שפרינצק ברחובות, וכעת גם בזום.
האם שאלה אותי, מהי כתובת ביתי, ואמרה שהיא "תגיע אלי בערך תוך חצי שעה". חשבתי שהיא לא ממש מודעת לכך, שאני גר ברמלה, ואילו הילד שלה, כמו שאר תלמידי, מתגורר ברחובות. הזכרתי לה שאנו בתקופת קורונה - הגבלת נסיעות וביקורים, והיא השיבה: "זה בסדר".
ואכן, כחצי שעה לאחר מכן, נדהמתי לגלות, שלא רק היא הגיעה, אלא, איתה במכונית הגיעו גם האב והתלמיד עצמו .
הם הניחו "משהו" בפתח ביתי, ואז פסעו לאחור, תוך שמירת מרחק, כדי שאוכל להרים את ה"משהו" שהם הניחו...
התלמיד והוריו אמרו לי שהמחווה היא בשם כל משפחות הילדים אותם אני מלמד. הם נכנסו לחצר ביתי, כשאני שומר מרחק, ונהנו לראות את שעוני השמש והירח שלי.  אמרתי להם, ש"אחרי הקורונה" הם מוזמנים להיכנס לדירתי ...נאלצתי לעצור בעד דמעותי...

אפרים ליברמן מ"בת חפר":
לידידינו ," ידידי החנוך ", בוקר טוב ושבוע טוב, אביב פורח יפהפה !
אני רוצה לדבר על החניכות שלי: שש בנות כתה ו' בבית הספר "שדות", ניצבו בסוכה הקבועה שבפתח ביתנו ביום ששי, ערב שבת קודש, פרשת "שמיני", עוטות מסכות פנים, כנדרש, חלקן גם עם כפפות, והביאו עמן זר פרחים וסלסילת פירות  לחים ויבשים, והעיקר מכתב אהבה :
"אנחנו מתגעגעות מאד לשיעורים איתך ומקוות, שנחזור כמה שיותר מהר לשגרה! מקוות שאתה מוציא את המיטב בבידוד, ולא משתגע, כי אנחנו די משתגעות" .
לא ידעתי את נפשי. עבדתי ארבעים ואחת שנה במערכות החנוך השונות במדינת ישראל, אבל חוויה נפשית מרגשת כזאת לא חויתי מעולם.

עם דמעות בעיני הודיתי להן, ואמרתי שהכל מתחיל בבית, שיודו להוריהם על החנוך שנתנו להן.
סכמנו שהן תחברנה אותי ל"זום" ונתחיל להיפגש דרכו, כי זה מה שהן חסרות.
 
חדשות ממיזם "ידיד טלפוני"
בימים אלה מתחיל חודש הרמדאן.
כמאה וחמישים מתנדבי "ידיד טלפוני" ברכו את תלמידיהם 
בחג רמדאן שמח
חדשות מהקמפוס הדגיטלי
בשבוע הבא יתקיים מפגש מס. ארבע של הקמפוס הדגיטלי - 
"למידה בכל גיל"
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93.jpg
/Pulseem/ClientImages/2225///d1ffe04a685549f9952b3fb632a3ed52.jpg
 
וגם...משהו קצת אחר

קורונה ואני / שרה הרמטי מפתח תקוה
השנה, בערב, עם ההגדה בליל הסדר,
יושבים או אחד/אחת או שנים -מקסימום בחדר.
כיון שקורונה ביקשה להשתתף, הסכמתי, וישבנו כתף מול כתף
ורק החלה אכילה – ופרצה פה בהלה.
קורונה הביטה בקניידלך (כופתאות)  וממש קרסה, היא נבהלה מאד.
מה זה? קורונות בצבע לבן, קורונות במעיינות מרק קטנים? 
ואתם, שמפחדים מקורונות, טורפים אותם - ונהנים? 
את מכירה את הקורונות האלה? את יודעת מאיזה מין? 
ואיך הן מתרבות? רק בפסח? אוי, מי היה מאמין. 
גם כשאני מאד כועסת, לא אנגוס בבני משפחה, ואת נוגסת ואינך מהססת....
ופנייך מלאים שמחה...
אוף, זה הוריד לי את כל התאבון - וזה רק המאכל הראשון, 
אני מתנצלת, מצטערת, והולכת כבר עכשיו לישון....
.
.
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A8%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%93%D7%91%D7%AA%20%D7%A4%D7%A1%D7%97.png

יצירות שאפשר להכין בבית/סמדר לוין משהם
צמיד פרפר ענק לכבוד האביב

מיועד למשחק ונפנוף הזרוע תוך כדי שיר

חומרים נדרשים:                                    
נייר A4                                                
גליל נייר טואלט (רצוי לצבוע מראש בצבעי גואש)    צילוטייפ                       
צבעים/טושים/מדבקות   

ציוד ליצירה: מספרים, צלוטייפ, שדכן    

להנחיות מדוייקות וסרטון הדגמה

/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%A9%D7%94%D7%9D%20%D7%A4%D7%A8%D7%A4%D7%A8%20%D7%A6%D7%9E%D7%99%D7%93%20%D7%A1%D7%9E%D7%93%D7%A8.jpg
 
על התרחשויות נוספות בימים אלה, מאמרים נוספים וטיפים - באתר "ידיד לחינוך":  http://www.yadidla.org.il/  

הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת,  כותרת עליונה (header):ירמי לז'ה, 
מתפעל אתר "ידיד לחינוך", יורם לשם - כולם מתנדבים 
הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign