אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/9765///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9661///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA%20%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%9B%D7%A0%D7%AA%207.jpg?&~nfopt(r=3e67)
יום ה' ויחי - ט"ז טבת - תשפ"א
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9661///a8630348a1cc486aaa2114b857ef29ce.jpg
מדוע הדגים אוכלים אחד את רעהו 
 
/Pulseem/ClientImages/9765///f32f257586a4483fa933460ce66ef536.jpg
וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ (מח, טז). 
בזמן 'ניקולאי השני' המושל העריץ ששלט שלטון ללא מצרים במדינת רוסיה. בין שרי ממשלתו היה צורר יהודים אחד ושמו פלעווע, שכל מחשבתו השקיע איך להטיל אשמות על היהודים ולהעכירם ולהשניאם בעיני המושל ניקולאי. פעם אחת קרא לאסיפה דחופה את כל הרבנים ומנהיגי הקהילות, האסיפה אמורה היתה להתקיים בארמון המלך, כדי שהמלך בעצמו ישמע את כל מסכת ההשמצות ועלילות השווא שתכנן לדבר עליהם.
השר פלעווע קם ונשא נאום רוויית שנאה בחירופים וגידופים, והטיח אשמות כבידות בעם היהודי, בין ההשמצות נתן דוגמא, הנה: במרחבי מדינת רוסיה תחת שלטונו של ניקולאי חיים למעלה ממאה מיליון אנשים, כל אחד מוצא את פרנסתו בלא להזיק לחבירו. ואילו אצל היהודים כשאחד פותח חנות ברחוב מסוים, מיד למחרתו נפתחים ממולו עוד שני חנויות, "איש את רעהו חיים בלעו"... הרבנים ישבו קפואים על מקומותיהם ואיש לא העז לפתוח את פיו ולהשיבו.
והנה נעמד הגאון המפורסם רבי אליהו חיים מייזל זצ"ל רבה של העיר המטרופולין לודז', וביקש את רשות הדיבור, הרב פתח בדבריו בשאלה וחידה, הנה כידוע החיות אין אחת טורפת את חברתה מאותו המין, למשל אין האריה טורף את אריה חבירו, וכן אין דב אוכל דב, חוץ מסוג אחד של בעל חי ששם אחד בולע את חבירו, וזהו הדגים בים, מה נשתנו הדגים מכל החיות והבהמות? התשובה היא, כי החיות, שטח המחיה שלהם רחב מאוד, ותמיד יוכלו למצוא מזון להשביע רעבונם, ועל כן אין הם טורפים את מינם. אבל הדגים שבים, שמקום חיותם מוגבל בתוך הים, הרי הצמצום גורם שאחד יאכל את השני.
וכאן עבר רבי אליהו חיים להסביר את דבריו ולהעמיד את הדברים כהווייתם, באומרו: הגוים לא מוגבלים בתחום מושבם לאן שפניהם מועדות ימצאו תמיד מקום לגור ופרנסה לקיום. אבל לצערנו נאנח ר' אליהו חיים ואמר, היהודים מוגבלים ומגדרים "בתחום מושבם", אין להם את האפשרות להתרחב ולעבור מרחוב לרחוב, על כן המצב העגום מביאם בדלית ברירה לפתוח עוד חנות באותו מקום.
וכאן פנה רבי אליהו חיים למלך ואמר: דע לך שהשר הוא צורר ושונא היהודים, וכל מגמתו ומזימתו להשניא את היהודים על המלך, בו בזמן שהיהודים משתדלים לשמור על חוקי המלך. דבריו עשו רושם חזק על השליט ניקולאי, שהבטיח מכאן ואילך להיטיב עם היהודים.
לב ישראל (להגה"צ רבי ישראל גרוסמן זצ"ל) - בפרשתנו
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9661///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA5.jpg
"הוא סיים את אמירת הקדיש, וחיפש את הדרך הקצרה והצדדית ביותר להימלט מבית הכנסת, מבלי להיתקל באיש... 
לפתע חש טפיחה חמה על שכמו, הוא הסתובב לאחור, ועיניו כמו נתקעו בחיוך ענק וחם, שמאחוריו איש הדור פנים"...  
 
היה זה בעיר וירצבורג שבגרמניה, לפני כמאה וחמישים שנה. רוחות ההשכלה נשבו אז בעוז, מפילות חללים מהבתים הטובים ביותר. אחד מהנופלים למלתעות ההשכלה היה בחור צעיר בשם יעקב, שהתייתם בצעירותו ונסחף אחר חבריו הרעים, ולאט לאט נשכחה ממנו מסורת היהדות. 
ביום מן הימים התעורר יעקב, והנה הוא נזכר כי היום חל היארצייט של אביו. הוא זכר היטב את הבטחתו לאביו טרם פטירתו, כי לעד ינצור את התאריך ויקפיד לומר קדיש ביום היארצייט שלו.
הוא הדחיק את המחשבה הזו וניסה לשכוח, אך ככל שחלפו השעות חש כי הוא חייב לקיים את הבטחתו האחרונה לאביו. וכך, לקראת ערבו של יום, מצא את עצמו בפתח בית הכנסת הגדול בעיר. הוא נכנס פנימה, ולמזלו הכל היו שקועים בתפילת שמונה עשרה בלחש של תפילת מנחה, ואיש לא הבחין בכניסתו. משהו מהסומק שהציף את לחייו נרגע קמעא, והוא נעמד בירכתי בית הכנסת, ממתין לעת ה'קדיש יתום' בסיום התפילה. כשהגיעה העת המיועדת נתן את קולו ואמר 'קדיש' בקול רם, כשהוא מחמיא לעצמו שהוא עוד זוכר את המילים הארמיות וניקודן.
הוא סיים את אמירת הקדיש, וחיפש את הדרך הקצרה והצדדית ביותר להימלט מבית הכנסת, מבלי להיתקל באיש. הוא שב והסמיק עד תנוכי אוזניו, והחל מדדה לכיוון הדלת ממערב בית הכנסת. לפתע חש טפיחה חמה על שכמו, הוא הסתובב לאחור, ועיניו כמו נתקעו בחיוך ענק וחם, שמאחוריו איש הדור פנים המציג עצמו בשמו: 'שלום לך, שמי הרב יצחק דוב הלוי במברגר, ואני רב העיר. שלום עליכם וברוכים הבאים', אמר לו הרב בלבביות.
בשניה הראשונה הופתע יעקב מהלבביות, ועד מהרה ליבו המאובן נמס לנוכח החום שהפיצה אישיותו של הרב, שדרש בשלומו בכנות, התעניין באכפתיות במעשיו, וגם החמיא לו: 'אני מעריך אותך על מאמציך לבוא ולהגיד קדיש בקול צלול וברור ביום היארצייט של אביך. כל הכבוד על שהרוחות הסוערות בחוץ לא הצליחו לכבות את הגחלת הבוערת בלבך, ואני בטוח שאביך רווה היום בשמי מעל מלוא חופניים נחת מזוקקת'.
הרב הוסיף להחמיא לו, איחל לו הצלחה ובירך אותו בידידות. כשהם נפרדו, חש יעקב כמו גוש מחנק עולה בגרונו, ודמעות לחות החלו לרדת מעיניו. משהו בחום של הרב המיס את ליבו וגרם לו לגעגוע עז אל העולם שאותו עזב. משהו במילים החמות והמעודדות הביא אותו לתחושה שהוא טעה באורח חייו החדש, היה בחיוך של הרב משהו שובה לב, מרגש, תומך ומעודד כל כך.
הוא שב הביתה, אך חייו כבר לא היו אותם חיים. באותו לילה בכה הרבה מתוך חרטה, בכה על אביו, על חייו, על העולם שכמעט החמיץ. בימים הבאים החל לשוב אט אט לכור מחצבתו, ומצא עצמו יותר ויותר פעמים בא לבית הכנסת. כעבור כמה חודשים זכה להינשא ולהקים בית נאמן בישראל עם נערה יראת שמים ונולדו להם שלושה עשר ילדים.
היום, מאה וחמישים שנה אחרי, ולמרות השואה האיומה, מונים צאצאיו יותר מחמשת אלפים נפשות, כולם זרע ברך ה', הולכים בדרך התורה והמצוות, מקפידים על קלה כחמורה, יראי שמים ואנשי אמת. חמשת אלפים יהודים כשרים ונלבבים, אין ספור מעשים טובים שעשו צאצאיו עם השנים, מצוות, מעשי חסד, שעות לימוד תורה, עולם שלם של טוב. וכל זה, בזכות מי?
בזכות חיוך לבבי ומילה טובה של הרב במברגר זצ"ל. כמה מילות עידוד, אכפתיות עמוקה, התעניינות כנה בשלומו של נער בודד, ומחמאות מהלב על 'קדיש יתום' אחד.
הדבר לקח לרב במברגר אולי שתי דקות, אך זה הציל דורות שלמים, ובנה עולמות של תורה ויראת שמים במחיר חיוך אחד.
את הסיפור סיפר אחד מצאצאיו של יעקב זה, והוא פורסם בקובץ 'ווי העמודים' בציטוט מפיו, וללמדנו בא שלכולנו יש הזדמנויות, לכולנו קורים מקרים כאלה. אדם זר שמבחינים בו לפתע, מישהו לא מוכר, אדם שלא ראינו עד היום. לפעמים נכנסים לבית הכנסת ומגלים אורח זר, הוא יכול אפילו להיראות קצת מוזר ושונה מהמקובל, ומבטו מבולבל ואבוד בזירה הזרה לו. לחילופין, אדם מוכר, חבר קרוב, ידיד אהוב, אבל אולי אפשר לעודדו ולחזק אותו.
חיוך אחד, מילה טובה, מחמאה כנה אלה משנים חיים, מעודדים, תומכים בנפש, מחזקים את הנשמה. לעולם לא נדע אלו תוצאות ברוכות יירשמו בשמים למילה הטובה שלנו. כמה טוב וחסד יצמחו מהחיוך שכל כולו מתיחת שריר הפנים מימין לשמאל. פעולה כה קלה ופשוטה, אך תוצאותיה הרות גורל, ויכולות להביא בכנפיהן הצלת נפשות רוחנית וגשמית, פעלים רבים לתורה וחסד, עולמות שלמים של טובה וברכה.
הבה נפנים את המסר הזה לחיינו, ניקח אותו עמנו, נחפש את ההזדמנויות לחייך, להביע אהדה, להתעניין באהבה, לשאול בשלום כל אדם- עם חיוך כמובן, ותוספת מחמאה על משהו, זה משנה חיים.
זה מביא הישגים עצומים שלא נוכל לתאר, זה פותח פתח לעולמות קסומים.
('בך בטחנו' – בראשית בשם הגר"י זלברשטיין)
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9661///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA%20-%20-.jpg
קיצור שלחן ערוך
הלכות נטילת ידים לסעודה (סי' מ')  
 
/Pulseem/ClientImages/9765///56183fb5d46941dfba8a193bfe75b77c.jpg
סעיף טו' 
הָעוֹשֶׂה צְרָכָיו קֹדֶם אֲכִילָה, שֶׁהוּא צָרִיךְ לִטּוֹל יָדָיו לְבִרְכַּת אֲשֶׁר יָצַר וְגַם צָרִיךְ לִטּוֹל יָדָיו לַסְּעוּדָּה יֵשׁ בָּזֶה כַּמָּה סְפֵקוֹת. עַל כֵּן הַנָּכוֹן שֶׁיִּטּוֹל תְּחִלָּה יָדָיו שֶׁלֹּא כְּדִין נְטִילַת יָדַיִם לַסְּעוּדָּה, דְּהַיְנוּ שֶׁיִּשְׁפֹּךְ רַק מְעַט מַיִם לְחָפְנוֹ אַחַת, וִישַׁפְשֵׁף שְׁתֵּי ידָיו בְּמַיִם אֵלּוּ וִינַגְּבֵם הֵיטֵב וִיבָרֵךְ אֲשֶׁר יָצַר, וְאַחַר כָּךְ יִטּוֹל יָדָיו כְּדִין נְטִילַת יָדַיִם לַסְּעוּדָּה וִיבָרֵךְ עַל נְטִילַת יָדַיִם. 
סעיף טז'  
מִי שְׁבְּאֶמְצַע סְעוּדָּה נָגַע בְּגוּפוֹ בַּמְּקוֹמוֹת הַמְכֻסִּים, אוֹ שֶׁחִכֵּךְ בְּרֹאשׁוֹ, אוֹ שֶׁהִשְׁתִּין מַיִם, צָרִיךְ לִטּוֹל יָדָיו פַּעַם שֵׁנִית, אֲבָל לֹא יְבָרֵךְ עֲלֵיהֶן. וְכֵן אֲפִלּוּ אִם עָשָׂה צְרָכָיו וְנוֹטֵל יָדָיו בְּאֶמְצַע הַסְּעוּדָּה, אֵינוֹ צָרִיךְ לְבָרֵךְ עַל נְטִילַת יָדָיִם. 

 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9661///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA%20-%20-2.jpg?&~nfopt(r=6fbc)
רצה לעורר אהבת האב לבן קודם שברכם
 
וירא ישראל את בני יוסף ויאמר מי אלה (מח, ז).
קשה והלא י''ז שנה היו יושבים לפניו ללמוד תורה ואיך שואל עליהם?
אפשר שנתכוון יעקב לעורר אהבת האב על הבן קודם שיברכם כדי שתהיה הברכה בתגבורת האהבה והחיבה, ולזה שאל מי אלה כדי שישמע מפי בנו החביב אצלו לומר בני הם ויהמו מעיו להם, והוא סוד (ירמי' לא) מדי דברי בו וגו' רחם ארחמנו וגו'.
אור החיים הק' - פר' ויחי
/Pulseem/ClientImages/9765///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA4%20%D7%94%D7%A2%D7%AA%D7%A7.jpg
 
עצה וסגולה יומית: 
ישראל כמו מלאכי השרת 
לְעוֹרֵר לִבּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁיֵּדְעוּ שֶׁהֵם צִבְאוֹתָיו יִתְבָּרַךְ (שמו"ר טו ו, אבות דר"נ פמ"ד), דּוּמְיָא דְּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת שֶׁל מַעְלָה דְּכָל אֶחָד וְאֶחָד עַל מִשְׁמַרְתּוֹ וְעַל מַתְכֻּנְתּוֹ, וְאֵין שׁוּם אֶחָד מֵהֶם לְבַטָּלָה, הָכִי נַמִי יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל דְּכָל אֶחָד מֵהֶם נִבְרָא לַעֲמֹד לְשָׁרֵת, וְלֹא יִתְבַּטֵּל. 
 (פיתוחי חותם פרשת במדבר, ד"ה שאו את ראש)
ווארט יומי:
השכמת בית הכנסת 
זְבוּלֻן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת וְיַרְכָתוֹ עַל צִידֹן (בראשית מט, יג).  
אֶפְשָׁר לִרְמֹז, דְּיָדוּעַ שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא בָּחַר בָּהֶם ה' כִּי אִם מִפְּנֵי שֶׁיִּהְיוּ עוֹסְקִים בַּעֲבוֹדָתוֹ וְיִהְיוּ מַשְׁכִּימִים לְבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּלְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, כְּמוֹ שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים בַּתְּפִלָּה 'אַשְׁרֵינוּ מַה טּוֹב חֶלְקֵנוּ וְגוֹ', אַשְׁרֵינוּ שֶׁאָנוּ מַשְׁכִּימִים וּמַעֲרִיבִים בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת'. וּמִי שֶׁתָּמִיד חִשְׁקוֹ וּפְעֻלָּתוֹ בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, זֶה הוּא הַגּוֹרֵם לוֹ לִזְכּוֹת לְגַן עֵדֶן הַתַּחְתּוֹן וּלְגַן עֵדֶן הָעֶלְיוֹן, לְפִי שֶׁהֵם בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת שֶׁל עוֹלָם הַבָּא, וּמִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה, הוּא הָיָה עִקַּר דִּירָתוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, לְפִיכָךְ יִזְכֶּה לָשֶׁבֶת בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת שֶׁל עוֹלָם הַבָּא:
הרוצה לעשות כן צריך להתחזק במידת הבטחון
וְהִנֵּה הַבָּא לִהְיוֹת בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת צָרִיךְ לָתֵת בִּטְחוֹנוֹ בַּה' בֶּאֱמֶת, וְיֵדַע יְדִיעָה אֲמִתִּית שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא הַזָּן וְהַמְפַרְנֵס וְהַמַּשְׁגִּיחַ בִּפְרָטוּת עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד, וְאֵין הַדָּבָר תָּלוּי בְּיַד הָאָדָם עַד שֶׁיִּצְטָרֵךְ לִטְרֹחַ הַרְבֵּה וּלְבַטֵּל יָמָיו וּשְׁנוֹתָיו בְּעִנְיַן הַמִּחְיָה, אֶלָּא כֵּיוָן שֶׁהַכֹּל בְּיָדוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲפִלּוּ בְּעֵסֶק כָּל שֶׁהוּא יַזְמִין לוֹ פַּרְנָסָתוֹ. וְזֶה הָיָה אֶצְלִי כַּוָּנַת הַכָּתוּב (משלי י, כב) 'בִּרְכַּת ה' הִיא תַעֲשִׁיר וְלֹא יוֹסִף עֶצֶב עִמָּהּ', הַכַּוָּנָה, 'בִּרְכַּת ה'' הִיא מִדַּת הַבִּטָּחוֹן, וּדְהַיְנוּ מִי שֶׁבְּיָדוֹ מִדַּת הַבִּטָּחוֹן אֲפִלּוּ בְּעֵסֶק כָּל שֶׁהוּא תָּחוּל עָלָיו הַבְּרָכָה וְ'הִיא תַעֲשִׁיר', 'וְלֹא יוֹסִף עֶצֶב עִמָּהּ', דְּהַיְנוּ לֹא יִהְיֶה צָרִיךְ לִטְרֹחַ, דְּמִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ מִדַּת הַבִּטָּחוֹן אֵינוֹ צָרִיךְ לִטְרֹחַ:
וְזֶהוּ הָרֶמֶז זְבוּלֻן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן, כְּלוֹמַר, מִי שֶׁרוֹצֶה לִזְכּוֹת לִהְיוֹת חֶלְקוֹ בְּגַן עֵדֶן הַנִּקְרָא 'זְבוּל', יִשְׁכֹּן בְּזֶה הָעוֹלָם לְחוֹף יַמִּים, שֶׁהֵם בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת שֶׁשָּׁם יַם הַחָכְמָה. וְכִי תֵּימָא וּבַמֶּה יִתְפַּרְנֵס, לָזֶה אָמַר וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בְּמָקוֹם אַחֵר (שם לא יד) 'הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ'. וְזֶהוּ שֶׁמְּסַיֵּם וְיַרְכָתוֹ עַל צִידֹן, כְּלוֹמַר, עִקַּר סְמִיכָתוֹ וּבִטְחוֹנוֹ שֶׁל זֶה הָאִישׁ יִהְיֶה עַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהוּא הַמַּשְׁגִּיחַ וּמֵכִין טֶרֶף לַכֹּל, צִידֹן גִּימַטְרִיָּא 'אֱלֹהִים חַיִּים', דְּהַיְנוּ עִקַּר בִּטְחוֹנוֹ בֵּאלֹהִים חַיִּים, וְהַבּוֹטֵחַ בַּה' חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ:
(פיתוחי חותם פרשת ויחי)
/Pulseem/ClientImages/9765///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA%20%D7%96%D7%94%D7%A8.jpg
צדיקים אף במיתתם קרויים חיים
 
צַדִּיקָא אַף עַל גַּב דְּאִתְפְּטַר מֵהַאי עָלְמָא, לָא אִסְתַּלָּק וְלָא אִתְאֲבִיד מִכֻּלְּהוּ עָלְמִין - הצדיק אף על גב שנפטר מן העולם הזה, לא הסתלק ולא נאבד מכל העולמות, דְּהָא בְּכֻלְּהוּ עָלְמִין אִשְׁתְּכַח יַתִּיר מֵחַיּיוֹי - שהרי בכל העולמות הוא נמצא יותר מבחייו.
ומפרש, דִּבְחַיּיוֹי אִשְׁתְּכַח בְּהַאי עָלְמָא בִּלְחוֹדוֹי - משום שבחייו היה נמצא בעולם הזה בלבד, וּלְבָתַר אִשְׁתְּכַח בִּתְלַת עָלְמִין, וְזַמִּין לְגַבַּיְיהוּ - ולאחר פטירתו הוא נמצא בשלושה עולמות, והוא מזומן אליהם. כי הנפש שורה בקבר בעולם הזה, הרוח בגן עדן התחתון, והנשמה בגן עדן העליון . דִּכְתִיב (שיה"ש א ג) 'עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ', ומפרש, אַל תִּקְרֵי 'עֲלָמוֹת', אֶלָּא 'עוֹלָמוֹת', כי לאחר פטירתו נמצא בשלושה עולמות . ומסיים, זַכָּאָה חוּלָקְהוֹן - אשרי חלקם של הצדיקים.
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9661///f5500acfe5d44096bfaa613ce030f9d2.jpg
האם במצות 'מכונה' יש חשש של חסרון לשמה
/Pulseem/ClientImages/9765///668b53ed67924b9fac473be87fa4e871.jpg
בגמ': דאמר רב הונא בצקות של נכרים אדם ממלא כריסו מהן ובלבד שיאכל כזית מצה באחרונה באחרונה אין בראשונה לא מ''ט משום דלא עבד בהו שימור ולעביד ליה שימור מאפייה ואילך אלא לאו שמע מינה שימור מעיקרא בעינן. (פסחים מ, א).
בגמרא אמר רב הונא, בצקות של נכרים [שיודעים שלא החמיצו (רש"י ד"ה בצקות)] מותר לאכול מהם בליל פסח, ובלבד שיאכל יחד עם בשר הפסח כזית מצה [שמורה] לקיים בה מצות אכילת מצה. 
וביארו בגמרא שאין יוצאים ידי חובת מצה בבצקות אלו שנילושו על ידי נכרים, אף על פי שיודעים שלא החמיצו, כיון שלא נילושו לשם שימור למצת מצוה.
על פי סוגייתנו פסק בשו"ע (או"ח סי' תס ס"א) שאין לשים מצת מצוה ולא אופים אותה על ידי נכרי, וכתב בביאור הגר"א (ד"ה אין לשין) שמקורו בסוגייתנו, והביא הגר"א בשם המפרשים שמדובר גם כשישראל עמד וראה איך הנכרי לש את המצות, והוא פירוש רבינו חננאל בסוגייתנו, שמה שאנו יודעים שהמצה לא החמיצה הוא משום שלש אותה הנכרי בפנינו וראינו שלא החמיצה, ואף על פי כן אין יוצאים בה ידי חובת מצה. וכתבו רבים מהראשונים (הובאו בשער הציון שם סק"ג), שאפילו אם הישראל העומד על גבי הנכרי מזהירו שיכוין לשם מצות מצה, גם כן אינו מועיל, ואין יוצאים במצה זו ידי חובה אפילו בדיעבד. אך הביא במשנה ברורה (שם סק"ג) שיש מן הפוסקים שמקילים כשישראל עומד על גבי הנכרי ומזהירו שיכוין בעשייתו לשם מצה, שאז אנו אומרים שעל דעתו של הישראל הוא עושה, ויש לסמוך עליהם כשאי אפשר בענין אחר, וטוב שהישראל בעצמו יסייעו ג"כ קצת. 

הסטוריית התחלת אפיית מצות מכונה 
והפלמוס האדיר סביב זה
ודנו הפוסקים לענין מצות מכונה, אם מועלת כוונת המפעילם להיחשב עשיה לשמה, או שמא יש חסרון לשמה בלישתם ואפייתם.
יסוד ענין מצות מכונה היה בשנ"ת ה'תקצ"ח, כאשר המציא יהודי ממדינת צרפת את המכונה הראשונה לאפיית מצות, והיא לא הופעלה בכח האלקטרי"ק [חשמל], אלא היתה עשויה ממערכת של גלגלים המחוברים לגלגל ראשי, ואדם היה מסובב את הגלגל כל הזמן ועל ידי כך הסתובבו הגלגלים הלשים את העיסה, ואחר כך היו מוציאים ממנה את העיסה המרודדת ומכניסים בידים לתנור. ואחר זמן מה שהשתמשו בה בצרפת ובאשכנז ובאנגליא, בהסכמת רבני מקומות אלו, הביאוה גם לגאליציא ללבוב, בהסכמת מהרי"ש נאטהנזאהן בעל השואל ומשיב, ומאז נחלקו גדולי הפוסקים בכשרותה. יש שהכשירוה ואף הפליגו בהידורה ואמרו שמימות חורבן בית המקדש לא נאפו מצות מהודרות כאלו (אב"ד שטארסבורג בביטול מודעה דף יז), ויש שפסלוה, ובדברי חיים (שו"ת, או"ח ח"א סי' כג) הפליג בפסול המצות שנעשים בה והצריך למכרם לנכרי ככל חמץ.
ובהאלף לך שלמה (שו"ת, השמטות סי' לב - לו), כתב שיש חסרון לשמה במצות שנעשו ע"י מכונה, משום שהרי היא כמעשה חרש שוטה וקטן, ואף שהפעלת המכונה נעשית ע"י גדול נחשבים שאר פעולות המכונה ככח כוחו ולא ככוחו, כיון שהגלגל הראשון שהאדם מגלגל אינו נחשב מעשיו אלא כוחו, והגלגל השני כבר הוא כח כוחו, ואינו נחשב מעשה אדם אלא כנעשה ממילא. ומה שמשמר מן הצד אין מועיל כמו שאין מועיל לכתחילה בחש"ו שישראל עומד על גביו, והרי זה כמחשבה בלי מעשה כלל ובודאי לא מהני. וכ"כ באהל אברהם (סי' מב), שנכון שלא לתקן מצות שמורה על ידי מכונה בכח כוחו, כיון שצריך כח גברא ולשמה. וכ"כ באמרי יהודה (קונטרס בראש הספר), שכיון שהגלגלים מסתובבים לצד השני היפך הצד שסיבב אותם, הרי הם כח כוחו לכו"ע ואינם מעשה אדם. וכ"כ בדברי יחזקאל שרגא (סטרופקוב, מכתב ה) בשם החזו"א [וראה גם בקובץ אגרות (מכתב קפה), שכל העסק יהיה בידי אדם ולא על ידי מכונה כלל, אך בהגדה של פסח לאבות ולבנים הביא שהחזון איש הביע דעתו שאין יוצאים ידי חובת אכילת מצה במצות מכונה, אולם לא הורה איסור עליהם, והיו מבני משפחתו ובאי ביתו שאכלו מצות מכונה]. ועיין בתשובות והנהגות (שו"ת, ח"ג סי' קכט) שהביא לשון מכתבו של הצפנת פענח, והוסיף לבאר שמעשה לשמה צריך להיות מעשה חשוב, והפעלת המכונה גרידא אינה נחשבת למעשה חשוב. ועיין עוד בשדי חמד (מערכת חמץ ומצה סי' יג אות יב) שהאריך בזה.
וכתב בהאלף לך שלמה (שם סי' לב), שאף לשאר ימי החג אין להשתמש במצות אלו מטעם זה, כיון שהמון העם שאינם יודעים להבחין בין שאר מצות לשל מצוה יעשו גם מצת מצוה ע"י מאשין, ולא יקיימו המצוה, ויעשו גם ברכה לבטלה, וראוי לגזור בשאר ימים משום היום הראשון כיון שהחשש נוגע לדאורייתא, שמצות מצוה אין יוצאין בזה מדאורייתא. אך בעל האמרי בינה במודעא לבית ישראל (סי' ט) כתב, שבודאי אין לגזור לכל הפסח משום מצות מצוה. וכ"כ בהגדה של פסח מועדים וזמנים (עמ' כב) ובשו"ת מועדים וזמנים (ח"ג סי' רסד), שכל המחלוקת היתה בזמנם שהיה צריך לסבב את הגלגלים בידי אדם, אבל בזמנינו שדי בלחיצת כפתור ודאי שאין להקל עכ"פ למצות מצוה. אך לענין חשש חימוץ יש הידור במצות מכונה המתוקנות כראוי שעל ידם ניצול יותר מחשש חמץ וראוי להדר בהם לשאר ימות החג [במי שלא נהגו אבותיו איסור].
אך בעל השואל ומשיב כתב בקונטרס ביטול מודעה (דף ד - ה), שאפשר לאכול מצות מכונה אף למצת מצוה ואין חשש לשמה, משום שמעיקר הדין אין צריך עשיה לשמה רק שימור לשמה, וא"כ מועיל מה שישראל עומד מן הצד ומשמר שלא יבואו המצות לידי חימוץ, ורק בחרש שוטה וקטן אין מועיל שעומד מן הצד ומשמרם לדעת הרבה פוסקים, משום שאין אדם משמר מה שביד חבירו, אבל במכונה אין שייך טעם זה. ומה שכתבו האוסרים לפסול משום שלא נעשה בכוחו, זה אינו, שלא מצאנו שכח כוחו פוסל במצות, ועוד שכל שלא נפסק כח האדם והוא מגלגל לא נקרא כח כוחו אלא כוחו הראשון. ושם (דף כד) כתב רבי מרדכי לאנדא שנתחלף לחכמים האוסרים דין לשמה עם דין כח גברא, וכח גברא לא בעינן רק בנטילת ידים ובשחיטה וכדומה, ואין צריך בהם לשמה, ובעשיית מצות אין צריך כח גברא.
דברים אלו הם לענין איסור לשמה, הנוגע לסוגייתנו, אך מלבדו דנו הפוסקים בעוד חששות, הן לחששות חימוץ שונים, והן לכך שהמצה צריכה להיות עגולה ולא מרובעת, והן לכך שמצה המגולגלת על ידי מעט מים ועיקר גלגולה הוא על ידי המכונה אינה נחשבת לחם, והן לשינוי המנהג ולעשיית חדשות, ויש שסתרו טעמם, ואין המקום להאריך בכל הנידונים, וכל אחד יעשה כמנהג אבותיו.
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9661///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA%20%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%9B%D7%A0%D7%AA6.jpg
הגאון רבי חיים קרייזווירט זצ"ל
גאב"ד אנטוורפן
ט"ז טבת תשס"ב
 
/Pulseem/ClientImages/9765///4ed9672fa36740979f6099916867dd09.jpg
הגאון רבי חיים קרייסווירטה אב"ד אנטוורפן שבבלגיה זצ"ל, נולד לאביו הג"ר אברהם יוסף ושרמן הי"ד אב"ד וואיניטש ומ"ס בית אברהם בשנת תרע"ח מגזע אראלים ותרשישים. יחוסו מגיע לרבנו חיים הכהן רפפורט זצ"ל אבד"ק לבוב. נצר משפחת הגאון הגדול ר' יהונתן אייבשיץ. מגדולי תלמידי ישיבת חכמי לובלין שבפולין. מקורב של ראש הישיבה ואב"ד הגאון ר' מאיר שפירא. 
כבר בצעירותו נודע בשקדנותו והתפרסם בתואר העילוי מקראקא. עם פלישת הגרמנים לפולין, הקב"ה עזר לו להימלט לליטא ולאחר מכן עלה לארץ. בסוף מלחמת העולם השנייה חזר לפולין כדי להציל ילדים יהודים, שמצאו מקלט בכנסיה. בשנים תש"ח-תשי"ד עלה לארה"ב ושימש כראש-ישיבה.
בשנת תשי"ד נתמנה לכהן כרבה של אנטוורפן בניסיון לבנות מחדש את הקהילה שם, תפקיד בו כיהן עד לפטירתו. פעל רבות למען יתומים ואלמנות. השיא כלות רבות. לא הייתה כלה בעולם שפנתה אליו והוא לא סייע לה בסכומים אדירים. 
נודע בחסדיו המרובים והמופלאים. חילק את כל משכורתו לנזקקים. ענוותן. גאון אדיר. בעל חסד מופלא. ייסד את ישיבת מרכז התורה בישיבה בירושלים. 
נתבקש לישיבה של מעלה ביום ט"ז טבת שנת תשס"ב חי כ-פ"ג שנים. ציונו בהר-המנוחות בחלקת הרבנים החדשה בירושלים. בהלווייתו השתתפו אנשים מכל רחבי אירופה.

"הייתי המום, לא הבנתי את המתחולל, רק רגליי נשאו אותי למרחוק, לא הסתכלתי לשום כיוון, ברחתי כל עוד נפשי בי"...

סיפר הגאון רבי חיים קרייזווירט: בדרך - שיכולה הייתה להיות דרכי האחרונה - זכרתי היטב את מאמר חז"ל (ברכות י.) "אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים", התחזקתי בלבי ונשאתי מעומק לבי תפילה אל הקב"ה שירחם אלי. ברגעים כאלו אדם נהיה 'מאובן', ללא דמעות, ולהוציא הגה מהפה הס מלהזכיר, רק הלב מתחנן בכל הכח, בתחנונים עצומים: ה', תעזור לי תציל אותי, אני רוצה לחיות! 
באותם רגעים שלבי פרפר, נשכתי שפתיים, אמרתי לקב"ה בלי מילים: עזור לי! אנא, תעמוד לי הזכות ששימשתי במסירות עצומה את הרב הישיש ר' ישעי'לה משנה זצ"ל!
סיימתי את התפילה, ומיד הגיעה ההצלה -
בלי הסבר, החל החייל הגרמני לדבר איתי בלשון רכה. הוא אמר שהוא מזדהה איתי, ושגם לו יש משפחה והוא לא יודע מה קורה עמהם, וכמה שהוא אומלל, וכו', כך הוא השיח את לבו לפניי דקות ארוכות, כשהוא שב ואומר: שמע, בחור, אני מבין אותך ואת מה שעובר עליך!
המשכנו ללכת עוד כמה עשרות מטרים, והגענו לאמצע היער. ואז שלף הגרמני את האקדח והתחיל לירות באוויר כשתוך כדי היריות הוא צועק לי: ברח, ברח! - - -
הייתי המום, לא הבנתי את המתחולל, רק רגליי נשאו אותי למרחוק, לא הסתכלתי לשום כיוון, ברחתי כל עוד נפשי בי.
ראיתי אז בחוש שכשאדם עושה עבור השני, הוא עושה טובה לעצמו. הרגשתי שהצלתי הייתה אכן בזכות מה שעשיתי לר' ישעי'לה משנה.
*
מה היה הסיפור עם אותו ר' ישעי'לה?
ובכן, כאמור, רבי חיים כבר היה אז, בגיל שבע עשרה ראש ישיבה בוורשה, ובתוקף תפקידו העמידה לו הישיבה חדר, עם מיטה אחת.
באחד הימים הגיע לוורשה יהודי מן העיר רודנא ושמו ר' ישעיה משנה, תלמיד חכם ובנש"ק, בן אחר בן להרה"ק רבי מיכל מזלוטשוב זי"ע ולבנו, הרה"ק רבי מרדכי מקרמניץ זי"ע. ר' ישעיה היה ישיש בא בימים, וסגי נהור. באותם ימים היה קשה להשיג דירה בוורשה, לכן שלחו אותו לבחור חיים קרייזווירט, שיעזור לו.
רבי חיים קרייזווירט אכן קיבל אותו בלבביות, פינה לו מקום בחדרו שלו, וכך התאכסן ר' ישעיה בחדרו במשך תקופה. היות והייתה שם רק מיטה אחד, פינה לו רבי חיים את מטתו, והוא עצמו ישן כל אותה תקופה על הרצפה, כאשר ר' ישעיה בהיותו סגי נהור לא הבחין בכך.
ואת הזכות הזאת ביקש רבי חיים מהקב"ה שיזכור לו ויציל אותו, והוא אכן ניצל!
וכל ימיו אחז רבי חיים שבזכות הזאת, של המסירות שלו שנתן את המיטה לרבי ישעי'לה משנה, הוא ניצל מן המוות הבטוח לחיים.
(מתוך שיעורי הגה"ח רבי מנחם מנדל פומרנץ שליט"א)

נהנית מהניוז היומי צרף את חברך 
ותזכה לזכות את הרבים

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9765///5555.gif
https://ci6.googleusercontent.com/proxy/6A9Fp5kN4njSFMTMqL4r6UjRQPiqRqCiSifJtbGyupIuGTPDqA1-hAya2Bzlz8pP1YOFFbzk0LgzSEngE6u32ovqqpcBHCYEyR2ash13jf771pc2yFPkTbINA81Go3iHEmFSaZJwGoM=s0-d-e1-ft#http://www.pulseem.com/Pulseem/ClientImages/6692/d7571258714247e8b0a4b87126f7e0dc.gif
חדש! אפליקציה מבית 'אור לישרים' -  כל העלונים במקום אחד
הורדת האפליקציה לחץ כאן
ממלכת התורה עוז והדר - אור לישרים
לתגובות והארות: mechubarim@gmail.com 
לרכישת ספרי המכון לחץ כאן

על מנת להסיר את עצמך מרשימת התפוצה לחץ כאן
לעדכון פרטי לקוח לחץ כאן
הודעה זו נשלחה ל- על ידי newsletter.mechubarim@gmail.com
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign