אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%9E%D7%A1.%2018.jpg
        ינואר 2021
                                                   מידעון חורף                                                                                                                                                                                        
חברים יקרים,
כדרכנו, במידעון, הפעם על פיילוט חדש לצמצום הבדידות בקרב אזרחים ותיקים ♦ מאגר מושקע של חומרים, פרי עבודת מובילי מיזם העברידית, למי שעוסק בהוראת השפה העברית  ♦ סרטון ובו משוחח המתנדב עמנואל רונן עם קבוצת תלמידים בזום על חשיבות היחס לאחר  ♦ ספורה של שושנה רשף על הפרטיזן ברוך שוב כרעיון למחשבה על תפקידנו בעמותה כמספרי סיפורים מן העבר  ♦ עוד ספור על מתנדב, שההורים, הם שיצרו איתו קשר ♦ על דברים חדשים בטכנולוגיית המחשב והטלפון שלמדו מתנדבים במהלך ימי הקורונה, בזכות אנשים שהעניקו מהידע שלהם כמתנה  ♦ גם על מועדון הספר של "ידיד לידיד" תוכלו לקרוא במידעון, וגם עלינו, הכותבים הקבועים כאן - צוות התקשורת. 
ועוד משהו: בהמשך למה שנכתב במידעון הקודם, אכן נוספה כאן פינה חדשה: פינת "הצלם החובב". בכל מידעון נביא את הצילום הנבחר ואת הנימוקים לבחירתו.
על הצילום הנבחר ועל הבחירה:  
קבלנו מספר צילומים ומתוכם בחרה ועדה מצומצמת, איזה מן הצילומים יכנס לפינתנו. הבחירה הייתה קשה. בין הצילומים: צילומי נוף ושקיעות, צילומי אווירה, וצילום אורבני. הצילום שנבחר הפעם הוא צילום לא שגרתי ומיוחד מאוד. הוא צולם מרחפן. מבין 3 הצילומים ששלח הצלם, חשבנו שזו המראה את חצר ביה"ס רימונים באשדוד ממעוף ציפור ובזווית של 90 מעלות כמעט, היא טובה מבין כולן, ומה שצד את דמיוננו בצילום, היא יריעת הבד הכתומה, המיועדת להצללה, המתוחה מקצה לקצה, אך נראית כתמנון ענק השולח זרועותיו...בעינינו יש כאן "סיפור", ובהחלט הופך את הצילום למעניין יותר. מצפים ומחכים לעוד הרבה צילומים מעניינים, תודה לשולחים.
                                                                                                        ירמי לז'ה, אמן ומעצב תדמית וצלם חובב, והוועדה הבוחרת.
המעוניינים לשלוח צילומים, נא לשלוח למייל: sprinzak@gmail.com
 

         

           צלמים חובבים מ"ידיד לחינוך"


בית ספר רימונים באשדוד ממעוף הציפור
צילום: יורם שובל 


 התמונה צולמה מרחפן, ומראה את חצר ביה"ס באשדוד ממעוף ציפור ובזווית של 90 מעלות כמעט. 

יורם שובל: "יש לי רשיון הטסה. הצילום הוא תחביב. אני מצלם גם עבור GOOGLE MAPS   וגוגל העניקו לי תואר  MASTER PHOTOGRAPHER בזכות מיליוני צפיות".
יורם מתנדב באשדוד בבתי הספר: גאולים,
רתמים ורימונים, ומוביל מפגשי העשרה לתלמידים מצטיינים, בעיקר במתמטיקה.  




/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%20%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9E%D7%99%20%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%93%D7%91%D7%99%D7%9D%20%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%9D%20%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%9C%20%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%9F%20%D7%91%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%9C.jpg
 
24 מתנדבי "ידיד לחינוך" באזור השרון שותפים לפיילוט עם חברת יוניפר לצמצום בדידות 
בקרב אזרחים ותיקים / הניה קמיר

"ידיד לחינוך" שמחפשת ערוצי התנדבות חדשים, יצרה קשר עם "יוניפר", חברת סטארטאפ, התומכת בקשישים צמודי בית בעזרת טכנולוגיה חכמה ומונגשת. החברה הוקמה לפני ארבע שנים על ידי שני צעירים מוכשרים, שזיהו את הצורך בתוך משפחותיהם וחיפשו פתרונות עבור הוריהם הקשישים.
במכתב שנשלח למתנדבי אזור השרון של העמותה נאמר: "יוניפר ביחד עם 'ידיד לחינוך' ועם תמיכתם של גופים נוספים כמו הרשות להתנדבות ומשרד העבודה והרווחה, מבקשים לצאת לדרך לפיילוט ברמה אזורית ולהקים מערך התנדבותי שייעודו יתמקד בצמצום בדידות בקרב אזרחים וותיקים בעלי אוריינטציה דיגיטלית נמוכה. הפעילות המשותפת נועדה להפחית את תחושת הבדידות החברתית של אזרחים ותיקים, שדיווחו על כך, או שמוכרים לרשויות ככאלה, וזאת באמצעות יצירת קהילה, תיווך למערכות יחסים משמעותיות וקידום אורח חיים פעיל ובריא".
24 מתנדבי "ידיד לחינוך" מאזור השרון התנדבו להשתלב בתוכנית התמיכה על ידי שיחות אישיות אחד על אחד. במיזם ידריכו אנשי יוניפר וילוו את המתנדבים. 
 

צפו כאן בטעימה של שעור בזום עם ילדי בית הספר "שקד" באשדוד עם המתנדב עמנואל רונן 
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%96%D7%95%D7%9D%20%D7%A2%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%90%D7%9C%20%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%9F%20%D7%91%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%9C.jpg
אנו מביאים כאן טעימה ממפגש הזום של עמנואל עם תלמידי כתה ה
בביה"ס "שקד" בלווית המחנך יוני הלפרין.
   ⇨ הקליקו על התמונה
זהו קטע מתוך  אחד מחמשת השעורים שהעביר עמנואל לאחרונה,  כשכולם עוסקים בכישורי חיים.
בקטע שלפנינו משוחח עמנואל עם הילדים על חשיבות היחס לאחר, על היכולת לתת לו את התחושה שהוא חשוב, לדעת לומר תודה, לחייך, וגם לא לשכוח את עצמנו.
עמנואל מספר שהוא זכה לשיתוף פעולה יוצא מן הכלל מצידו של המחנך, שלקח על עצמו את כל הנושא הטכני, הקשור בהפעלה, בסרטונים ובמצגות. כשחזרה המחנכת הקבועה של הכתה (המכירה את עמנואל משנים קודמות), מחופשת הלידה שלה, נמשך שיתוף הפעולה. שיתוף כזה, אומר עמנואל, הוא חיוני ומקל מאד על מי שאינו מורגל מספיק בזום.
.
 

מיזם העברידית של "ידיד לחינוך" מפרסם כאן קישור שניבנה ונאסף, ומהווה ארגז כלים לכל מתנדב שיבחר לעסוק בהוראת השפה העברית / דורון סוסליק

"מאגר מושקע וייחודי, שנבנה באזור גומא - השפלה, מהווה ארגז כלים לכל מתנדב שיבחר לעסוק בהוראת השפה העברית", כך אומרת עופרה דרורי, סמנכלי"ת הדרכה ב"ידיד לחינוך" בהתייחסות למיזם "עברידית" של העמותה.  
המתנדבת רחלי כהן-סמסון מ"גומא השפלה", מובילה את המיזם ברמה הארצית.
המיזם מכיל כרטיסיות לכיתות א' - ג', כיתות ד' - ה', כיתות ו', וכך הלאה, שאת רובן יצרו רחלי מובילת המיזם, ושלומית רוט נבון רכזת גומא השפלה.
כמו כן כולל המיזם לינקים לסרטוני הקלטות הדרכה ביו-טיוב, ביניהן ניתן למצוא נושאים כמו:
"מה בין תקשורת לקשר?" ,"מהי אוריינות ?", "מיומנות דיגיטלית למפגש מקוון עם התלמידים", ועוד.
/Pulseem/ClientImages/2225///a3fcff6f324d4f88b33c37c0fc8258df.jpg
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%99%D7%AA%20%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%9F%20%D7%91%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%9C.jpg
                            מתוך מאגר הכרטיסיות שבאוגדן הדגיטלי
                        הספרייה הדגיטלית - לצפייה ולשימוש, לחצו כאן
                                                                             
 
אצלינו, בצוות התקשורת, המוזות התחזקו בימי הקורונה / נחום נוימן
החלטנו לספר לכם קצת על עצמנו
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA%20%D7%99%D7%A8%D7%9E%D7%99.jpg
חשוב לדעת שצוות התקשורת מתעדכן כל הזמן בפעילויות ובמיזמים  החדשים של העמותה – מה שנחוץ לנו לדעת כמתנדבים, אבל בעיקר ככתבים. אנחנו מקיימים דיונים בנושאים מקצועיים כמו כיצד לנהל ראיון או מה מאפיין סיגננות כתיבה שונים. יש גם הרצאות העשרה, בצילום ובעיתונות. לעיתים מתקיימים  דיונים ערכיים. אחד מהם למשל, עסק לאחרונה בתפקידו של צוות התקשורת בימי הקורונה מול מתנדבים שאינם עוסקים בזום ואינם מלמדים מרחוק.

הראיונות שחברי הצוות מקיימים עם מתנדבים, מתבצעים כיום בטלפון או בזום כתחליף לראיונות הפרונטאליים שהיו נהוגים לרוב עד כה. ראיון טלפוני מקשה במידה מסויימת,  והכותבים נדרשים להסתגל. בראיון טלפוני יש קושי ליצור אינטימיות בשיח. הולך לאיבוד קשר העין ומראה שפת הגוף של הצדדים. במקביל, הדבר מגדיל את הגמישות, וכל כותב יכול לראיין כל מתנדב ללא תלות גיאוגרפית באיזור מגוריו.
המידעון שצוות התקשורת מוציא לאור ומפיץ לכל מתנדבי העמותה, יוצא כיום בתדירות גבוהה יותר של בערך אחת ל3-4 שבועות. בימים אלה גדלה מאד חשיבותו של המידעון, המאפשר לחברי "ידיד לחינוך" לשמור על קשר עם העמותה ולהתעדכן לגבי הפעילויות החדשות ש"ידיד לחינוך" מפעילה, ומאפשר למטה להעביר מסרים למתנדבים. המידעון פותח גם צוהר ליצירתיות של מתנדבי העמותה בתחומים שונים של אומנות או סיוע לקהילה.
מספר חברי הצוות גדל השנה וחברים טובים ומקצועיים הצטרפו מכל האיזורים. מפגשי הזום מאפשרים גם לחברים שאינם גרים במרכז להשתתף בקלות במפגשים.
 

שלא יגידו לנו: מה? לא ידעתם? כי אנחנו באמת לא ידענו, אבל למדנו / צביה טולדנו

נתקלתי לאחרונה בשני אנשים מאד מיוחדים, כמאמר השיר: "אנשים טובים באמצע הדרך". מה שהם עשו בעבורי ובוודאי לעוד אנשים, המשתייכים לגיל השלישי (כך קוראים לנו לא?) אלה "מתנות קטנות" אבל ממש מתנות.
המתנה הראשונה הייתה השתלמות להכרת המחשב בהובלת מתנדב "ידיד לחינוך" – שלמה אבן זהר. מה שקבלנו ממנו בהתנדבות, גרם לי באופן אישי בראש ובראשונה  להכיר את הסימנים שבסרגל הכלים, ולהכניס סדר הן במחשב והן בטלפון. למדתי ריכוז וארגון של מסמכים, הודעות, תמונות, ובמקרה שלי מתכונים. הכרתי את הפאאור-פוינט והכנת מצגות, למדתי לפתוח תיקיות ו"לגרור" מה שכבר קיים לתוך תיקיה שנושאת שם, וגם להשתמש בתוכנת word  בצורה מושכלת, לעצב את הכתב, למסגר ברכות, להוסיף קישוטים ועוד ועוד.
בזכות הקורס  תהיה ל"יורשים" שלי מזכרת נפלאה. תיקיה של תבשילים שהבנים, הכלות והנכדים כל כך אוהבים, כולל צילומים שהצלחתי להעביר מהטלפון למחשב.
המתנה השנייה היא של אשר קרימולובסקי, איש חינוך לשעבר ומורה דרך, שמצא עצמו מובטל בתקופת הקורונה, ומעביר בין השאר בזום, קורס ללא עלות כספית בהבנת המכשיר הקטן שיש כמעט לכל אחד – הטלפון הסלולרי, שמסתיר בתוכו המון אפשרויות. למרבה הצער ההדרכה מתאימה רק למחזיקי אנדרואיד. ההדרכה נעשית בנועם ובקצב דיבור מתאים. "אני רוצה לוודא שכל מבוגר או מבוגרת ידעו לשלוט בטלפון".
קרימולובסקי נותן הרבה טיפים, שהוא קורא להם "סוכריוות", למשל: למדנו שיש ניקוד אוטומטי של טקסט בווטסאפ באמצעות קישור מיוחד של נקדן - https://nakdanlive.dicta.org.il/ . למדנו גם לפתוח ארכיון פרטי שבו נשמור תאריכים, הודעות, הזמנות, זימונים למיניהם ואפשרות למחוק פרטים אלה כשהאירוע חלף, ועוד דברים חשובים ומועילים.

 
אבי ביידה מתל אביב: ככה אני עוקף את מגבלות הקורונה / מאשה ליפשיץ  

בשכונה, מספר אבי ביידה, הייתי פוגש את הילדים ואת הוריהם. נוצרו קשרים מאד חזקים עם הילדים".
כשהחלה תקופת הקורונה, הוא מספר, שמרו הורי הילדים על קשר איתו. הם התקשרו מדי פעם לשאול לשלומו ובקשו לדעת איך הוא מסתדר. זה היה לפני פסח, ההורים הציעו אפילו לקנות לו ביצים, כשהיה מחסור במוצרים אלה. חלקם אף הציע לו שכר, אך הוא, כמובן, סירב בתוקף.
השנה, עם תחילת שנת הלימודים, החליט אבי לבדוק, כיצד ניתן יהיה להשתלב בלימודים למרות הקורונה, ומספר, שהורי התלמידים שלחו לו ביוזמתם קישור לזום, והוא התחבר אליהם. כך יכול היה להמשיך את הקשר עם הילדים בשעות אחר הצהריים. ההורים העבירו אליו צילום של דפי העבודה שהילדים קבלו, ואבי סייע לכל ילד במשימות שלו. בסיומו של כל מפגש היה מסכם עימם את השיעור ונהנה לקבל משובים כמו: היה טוב, היה לי כיף.
בית הספר נמצא בקשר עם אבי, מעודכן לגבי התלמידים, ודורש בשלומו מדי פעם.
מאחר ואבי לא עבר השתלמות בזום, הוא מצא פתרונות משלו. עבד עם מחברת, בה הדגים, למשל, חילוק ארוך, צילם שלב שלב והעביר לילד שמולו. עם תלמידה אחת עבד על משימה שונה – הכנת כרזה ליום הזיכרון לרבין. הוא שוחח איתה על האירוע שקטע, אולי, תהליך של שלום, הסביר מהי דמוקרטיה, ודיבר על הרוצח, שכפה את דעתו באלימות על מדינה שלמה.
 

כך הגעתי לרעיון של אחת ההזדמנויות שלנו, כידידי החינוך, לשמש גם כמספרי סיפורים / שושנה רשף
יש אנשים שהם אגדה בחייהם ואגדה במותם, כך אפשר לכנות את ברוך שוב ז"ל שנפטר החודש בגיל תשעים ושש.  הוא היה פרטיזן בתקופת מלחמת העולם השנייה ויושב ראש ארגון הפרטיזנים, לוחמי המחתרות ומורדי הגטאות בישראל.
מה שהאיש הזה הספיק בחייו, ראוי לציון, לדיון ולשיחה אודותיו. כך עבורנו, מתנדבי "ידיד לחינוך" וכך לילדים שאנחנו בקשר איתם. 
עם מותו, כשמידע אודותיו וסיפור חייו הופיע ונכתב בכל אתר ובכל עיתון, עלתה בי המחשבה, שכמתנדבי "ידיד לחינוך", שרבים 
מאיתנו פיתחו קירבה וקשר עם הילדים מעבר ללמידה, מותר ואפילו רצוי לנו כידידים, לא רק ללמד, אלא לשתף  בסיפורים מחיינו וגם משל אחרים.  
/Pulseem/ClientImages/2225///8e3cda7909024641a03ff74cf002d875.png
/Pulseem/ClientImages/2225///29a7c4d512754fbb80262e54b1f641c8.jpg
ילדים אוהבים לשמוע. דרך הסיפור אפשר לאתגר, לשמש   דוגמה, וגם ללמוד מן ועל העבר.  
אנחנו עוסקים בחינוך. תוצאות למידה ממקור ראשון גורם לחיבור רגשי והפנמה מסוג אחר. למידה דרך סיפור אישי היא תמיד יתרון על למידה מספר. כמובן שיש להתאים כל סיפור ואירוע לגיל הילדים, ולא פחות חשוב, בשל רגישותם של ילדים, לשים  לב  לשפה ולאופן בו המידע מועבר.
בשבוע הבא 27.1.21 חל יום השואה הבינלאומי.
 
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%91%D7%90%D7%A8%20%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91%20%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%95%D7%9F%20%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%94%20%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%97%D7%94%20%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%A9%D7%A8%D7%99.jpg

"ידיד לידיד" - אילנה סולומון מספרת הפעם על מועדון הקריאה 

 כבר שישה חודשים, אחת לשבועיים, בתקופת הקורונה, נפגשות בזום כעשר משתתפות במועדון הקריאה. 
יונה שרי, המדריכה במועדון זה, הייתה  אשת היי טק, בוגרת החוג למתמטיקה ולמדעי המחשב, שחיבתה לספרים ניכרת מדבריה למרות עיסוקה המתמטי. "כשפורסמה הפנייה למתנדבים על המיזם של "ידיד לידיד", ראיתי בכך יצירתיות של הארגון החפץ לשמר את המתנדבים, שבעברם עבדו ולמדו. חשבתי על מועדון הקריאה כמקום, שהשותפים בו בונים יחדיו את המהות של הפעולות ודואגים שיהא מעניין ונעים לכולם". בחלק מהמפגשים אנחנו דנות בנושאים המועלים על ידי בנות הקבוצה. למשל, נושא: ה"אהבה" על היבטיה השונים. חלק מהמשתתפות הביאו קטעי סיפורת קצרים בנושא זה, אחרות הציגו שירים שכתבו או שירים שהולחנו על ידי מלחינים והיה דיון פורה.  בחלק אחר של המפגשים אנחנו משוחחות על ספר שכולנו קראנו. אומרת יונה: "השאיפה שלי היא, שבכל מפגש תנחה את הקבוצה בעלת היוזמה לקריאת ספר מסוים. המשתתפת שהמליצה על ספר, תציג אותו ואת השאלות העולות מקריאתו".
 
פינת חידת ההיגיון של מאשה -חידה מס. 9 (רמז: החידה קשורה למידעון הנוכחי)   ⇦  לפתרון החידה 
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%97%D7%99%D7%93%D7%AA%20%D7%94%D7%92%D7%99%D7%95%D7%9F%20%D7%9E%D7%A1.%209.png
 
לתשומת לב: מתנדבים רבים כבר השתלבו מחדש במערך ההתנדבות, וחונכים תלמידים בלמידה מרחוק באמצעות הזום ובאמצעים דיגיטליים אחרים. תוך כדי העבודה עם התלמידים עשויים להתעורר צרכים ונושאים לבירור ולעדכון. ניתן לפנות אל המדריכים הר"מ ולתאם הדרכה פרטנית:

052-890-6941 מאיר קנטור (גם באנגלית)

052-337-8753 פניאל פליישמן


052-395-8837 אבי אזרד

052-890-6123ברוך היבנר

 

כתבות ומאמרים נוספים  - באתר "ידיד לחינוך":  http://www.yadidla.org.il/  
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת,  כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה, איור: ירמי לז'ה
מתפעל אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם 
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign