הכל שאלה של פרספקטיבה!
החופש הגדול נגמר - מרבית ההורים שמחים שהילדים חזרו לשיגרה, אבל דווקא אנחנו אוהבים את החופש הגדול. לנו יש תחושה שהחופש הוא גם שלנו: אין לחץ בבוקר, יש חופש מהסעות, חופש מנדנוד על הכנת שעורי בית או למידה למבחן. זו תקופה רגועה שבה לא משנה לנו מתי הולכים לישון והילדים יכולים לבלות הרבה עם חברים והתחושה בבית רגועה יותר. השנה נסענו להולנד והילדים שלנו כבר יודעים שיחד עם האטרקציות שמצפות להם - יש גם את האטרקציות עבורנו... ואין ברירה ומבקרים במוזיאונים, הולכים לראות בניינים מעניינים ותערוכות שונות. החוכמה היא למצוא מוזיאונים קטנים, איכותיים וממוקדים ואז ההצלחה מובטחת. כך היה לנו במוזיאון המוקדש כולו לאומן המוכשר Escher שידוע בשימוש במניפולציות אופטיות ובמוטיבים גרפיים חוזרים. לצד התערוכה המרתקת, היו גם מיצגים אופטיים שונים בהם יכלו הילדים להתנסות. בצילום המשפחתי החדר המעוות שבו הצטלמנו יצר אשליה שהילדים גדולים מאיתנו בהרבה, כדוגמאת המניפולציות שמשתמש בהן Escher. לדעתנו כמו שהאומנות של Escher גורמת לנו להסתכל בפרספקטיבה אחרת על אובייקטים מסויימים, כך גם התקופה הרגועה של החופש הגדול, מכניסה קצת פרספקטיבה לחיים הלחוצים והעמוסים שאנחנו מנהלים בשאר ימות השנה, ונותנת לנו זמן איכות יחד עם הילדים - שבסופו של יום - זה הדבר החשוב ביותר. 

פרויקט חדש בתכנון - בית במרכז הארץ.
על שטח של 830 מ"ר באחת הערים במרכז הארץ, עומד בית משנת 1965 שתוכננן על ידי האדריכל י.ג. שלגי, שלא בוצע בו שינוי עד עצם היום הזה. הבית לדעתנו אחד היפים משנות השישים, שמור בצורה יוצאת דופן, וכולל אלמנטים של בטון ובלוקים חשופים. גם פנים הבית לא עבר שיפוץ מעולם, וקיימים בו עד היום המטבח וחדר הרחצה המקוריים. 
בתחילת התהליך הלקוח ביקש בית חדש, אבל אנחנו כאדריכלים לא היינו שלמים עם ההחלטה והצלחנו לשכנע את הלקוח לתתן לנו לבחון את האפשרות לשמר את הבית ורק להרחיבו. לאחר עבודה קשה, הגענו לתכנון שגם משמר חלק ניכר מהבית הקיים, כולל החזית הקידמית שהייתה לנו חשובה ביותר לצורך שימור רוח הבית. ההרחבה הייתה בעיקרה על-ידי עליה לקומה שניה שבנויה בנסיגה מקומת הקרקע, ושונה לחלוטין מהבית הישן - כל זה כדי להדגיש את הקיים. הקומה השניה תוכננה כקוביית זכוכית עטופה בקרום רשת המכיל צילונים אנכיים נפתחים. הלקוח התאהב בתכנון ואישר לנו להתקדם איתו תוך ידיעה שעלות השימור תעלה את עלויות הבניה. החזית האחורית חדשה לחלוטין ונמצא בא האיזור הציבורי של המטבח פינת האוכל והסלון, כשהם עטופים בזכוכית משלושה כיוונים. 
לצערנו העירייה לא שיתפה איתנו פעולה, ולמרות מו"מ ארוך, הוחלט להוריד לחלוטין את הבית ולבנות בית חדש. יחד עם זאת הלקוח שכבר אהב את תכנון הבית ביקש לא לשנות את התכניות. 

 

חזית קידמית -
מיותר לציין שליבנו נשבר - הניסיון לשמר את הבית הקיים היה חשוב לנו ביותר וכשל, ויחד עם בקשת הלקוח לשמר את התכניות גרם להתלבטות רבה כיצד בכל זאת לתקוף את החזיתות מבלי לפגוע בתכנית שכבר הושגה. ניסינו לחשוב איך האדריכל שלגי היה מתכנן את הבית היום, וניסינו לשמר את רוח התכנון המקורי בבית החדש. בחרנו לשמור על קורת הבטון ההיקפית, ואת החלונות שיצרו את הניתוק בין הבטון לבלוקים ואף להמשיך אותם לאורך כל הקורה ולהשתמש בניתוק כדי להכניס עוד אור ואוורור במקומות הדרושים. הורחב גגון הכניסה ברוח הגגון הקיים, ואף נעשה ניסיון לשמר קיר אבן מיוחד שעד היום מלווה את הנכנסים לבית. עוד החלטה שלקחנו היא לצמצם את השימוש בחומרים, ובמקום טיח, בלוקים ובטון חשוף שהיו בבית המקורי, החלטנו להתמקד בחומר אחד עיקרי שהוא הבטון החשוף. 
חזית צד - הוספנו פרגולה גדולה לבית שעוטפת את צידו וכל חלקו האחורי, בנוסף החלטנו לוותר על מבנה חניה סגור ומקורה, כדי לאפשר לבית לבלוט בשטח ללא הפרעות. 
חזית אחורית - פתוחה לגמרי לחצר האחורית, במערכת דלתות זכוכית הזזה גדולות. 

תודה שהצצתם... מקווים שנהנתם... נתראה בניוזלטר הבא!
 
תמר ועדי סמט

Preview Campaign