אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%97%D7%93%D7%A9%20%D7%9C%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D.jpg
  פורים תשפ"א

והעיר שושן צהלה ושמחה. ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר ❈


חשבתם על הפמינזם של אסתר המלכה?
/ ד"ר אבי צפרוני
במגילת אסתר מופיעות שלוש דמויות של נשים: ושתי, זרש, והשלישית - אסתר, הגיבורה הראשית, שעל שמה נקראת המגילה. ד"ר אבי צפרוני מתאר במאמרו המעניין, כיצד שלוש הנשים הללו מתמודדות עם 
השוביניזם הגברי.
ושתי, אשתו הראשונה של אחשוורוש. היא בעלת ערך עצמי ופועלת בצורה עצמאית, כשאחשוורוש מצווה על סריסיו "להביא את ושתי המלכה לפני המלך בכתר מלכות, להראות העמים והשרים את יופיה, כי טובת מראה היא". ושתי לא יכלה לשאת את המחשבה שהיא תוצג לראווה כאובייקט מיני או כחפץ מרכושו של המלך, אזרה אומץ וסרבה למלא את ההוראה. בכך קראה תיגר על הנורמות החברתיות המקובלות, ואכן היא שילמה על כך בהדחתה מהמלוכה.
דמותה של זרש, אשתו של המן, מנוגדת לזו של ושתי. היא פועלת על פי הנורמות החברתיות המקובלות.

בין ושתי לזרש, ניצבת אסתר. אצלה חל שינוי הדרגתי בדפוסי התנהגותה, החל בהתנהגות התואמת את הסטריאוטיפ הנשי המקובל: אישה פסיבית, כנועה וצייתנית שמנסה לרצות את כולם, וכלה בהתנהגות של אישה אקטיבית, דעתנית, יוזמת ואמיצה, שמנפצת את תקרת הזכוכית של המוסכמות החברתיות המאפיינות את הדפוס הפטריארכלי. 

בראשית דרכה היא נלקחת לבית המלך, ונושאת חן בעיני הסובבים אותה הודות ליופיה ולא בזכות תכונותיה.
אבל בהמשך, היא מוכנה ליטול סיכון ולבצע את השליחות שהטיל עליה מרדכי. ביוזמתה היא נותנת לו הוראה לכנס את כל היהודים שיצומו למען הצלחת שליחותה. היא בעצמה נותנת הוראות: " ויעבור מרדכי ויעש ככל אשר ציוותה עליו אסתר".
אחר כך היא אוזרת אומץ, ומספרת למלך, בנוכחות המן, על הגזרה השרירותית שנגזרה על היהודים, שרק תביא נזק למלך. ולאחר שהמלך שואל מי יזם זאת, היא מצביעה על המן בכנותה אותו: "איש צר ואויב, המן הרע הזה".
אסתר ממשיכה ליזום ומבקשת מהמלך לבטל את גזרת ההשמדה של היהודים, מתוך שימוש במניפולציה נשית, שלפיה היענות לבקשתה תוכיח את אהבתו של המלך אליה. ואכן, המלך מאפשר לאסתר ולמרדכי להוציא פקודה חדשה, שעל
פיה ניתנה ליהודים הרשות להתגונן מפני המתקיפים אותם ולהרוג בהם.
לאחר שמרדכי כתב איגרת ליהודים לחגוג את חג הפורים לדורות, כתבה גם אסתר איגרת לאשר ולתת תוקף לאיגרת הקודמת.
ואכן אסתר שפעלה להצלת היהודים - זכתה שהמגילה נקראת על שמה. 
 
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%94.jpeg
/Pulseem/ClientImages/2225///a52581f3b3b443c4aabc1ce300eb799a.jpeg
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%94%201%D7%95%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%AA.jpg
"אני לא אוהבת מסיכות" - שיחה קצרה עם השחקנית ליאה קניג / ריקה שפרינצק
אי אפשר לטעות בקולה העמוק של ליאה קניג, הגברת הראשונה של התיאטרון הישראלי, כשהיא מרימה את הטלפון הביתי שלה. ליאה, בלי גינוני כבוד, נענית לשיחה בגובה העיניים, בפשטות ובכנות, כמו שחשבתי שתהיה.
ליאה, את, ששיחקת כל כך הרבה תפקידים בחייך ועדיין משחקת כל כך הרבה דמויות, האם את מרגישה שאת מחליפה מסיכות מהצגה להצגה? מסיכה לכל דמות? או שאת זו ליאה, שרק מחליפה תפקידים?
"כשאני משחקת תפקיד, אני לא מרגישה אף פעם שאני עוטה על עצמי מסיכה", היא עונה. "אני עובדת על הדמות, נהיית קרובה אליה, אפילו אם היא לא חיובית. אני נכנסת למנטליות שלה, מכירה אותה, הופכת להיות היא. זו לא מסיכה. בכלל, אני לא אוהבת מסיכות".
אבל למה, ליאה, אני שואלת  
"לא חשבתי על זה", היא מהרהרת בקול רם. "מסיכות  מפחידות אותי, אולי יש כאן משהו מתקופת הילדות, אולי נבהלתי ממשהו, כי אני לא יודעת מי מסתתר מאחוריהן. אני אוהבת לראות את האדם, להכירו, להאמין בו. אבל את יודעת, בובות אני דווקא אוהבת", היא מוסיפה.
"בשנים האחרונות יש כל מיני סרטים עם ספורי זועה על נבלים ופושעים שמסתירים את השגעון שלהם מאחורי מסיכה, ואני לא כל כך אוהבת את זה. גם לא השתתפתי בהרבה חגיגות פורים. אני לא אוהכת להתחפש, אני הרי מתחפשת כל השנה".
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%94%20%D7%A7%D7%A0%D7%99%D7%92%20%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%20%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D.jpg
                                ליאה בתפקיד המלך ליר
 
משהו קטן ומתוק לפורים  / סמדר לוין, שהם
משלוח מנות או רעשן מגלילי נייר טואלט - להנחיות מדוייקות גם בסרטון הנלווה - לחצו על התמונה
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A9%D7%94%D7%9D%20%D7%A1%D7%9E%D7%93%D7%A8%20%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94%20%D7%A2%D7%9D%20%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%9C%20%D7%A0%D7%99%D7%A8%20%D7%98%D7%95%D7%90%D7%9C%D7%98%20%D7%9C%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D.jpg
 
חומרים : גליל נייר טואלט / צבעי גואש / נייר עטיפה צבעוני / נייר שצבענו בעצמנו / דבק (להדבקת נייר העטיפה) / סרט מתנה או חוט / ממתקים קטנים (עדיף עטופים) / שעועית או משהו מרשרש אחר
הכנה :
1. צובעים את הגליל בצבעי גואש ונותנים לצבע להתייבש.              אפשר להכין דף צבעוני או להשתמש בעטיפת נייר צבעונית        לציפוי הגליל .
2. מקמטים ומקפלים את פתחי הגליל כלפי פנים. אפשר לעשות      זאת לפני הצביעה או העיטוף או אחרי.
3. בוחרים ממתקים קטנים ועטופים להכניס פנימה אם הייעוד        הוא משלוח מנות או מכניסים מעט שעועית, חצץ, או כל דבר      מרשרש אחר אם רוצים רעשן.
4. קושרים בסרט צבעוני.
פורים שמח 
 
דובון ליצן לפורים / מאשה ליפשיץ, חוף כרמל

מיועד בעיקר לנכדים

לחצו על הדובון שמשמאל, צפו בסרטון הקצרצר שלפניכם, ונסו לעשות כך גם אתם כך על מסך המחשב או הטבלט שלכם.
עיגולים, אליפסות וצורות נוספות אפשר למצוא באופיס (הוספה  ⇦ צורות)
/Pulseem/ClientImages/2225///unnamed.jpg
/Pulseem/ClientImages/2225///unnamed.jpg
 
כתבות ומאמרים נוספים  - באתר "ידיד לחינוך":  http://www.yadidla.org.il/  

הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת,  כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה, 
מתפעל אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם 

כל הכותבים, וכל המשתתפים בהוצאת המידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"
הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign