אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%9E%D7%A1.%2040%20%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%9F.jpg
עופרה דרורי שלנו, סמנכל"ית ההדרכה בעמותה והרבה יותר מזה, פורשת. לאחר פרידה מרגשת בכנס רכזים ופעילים בעמותה, אנו נפרדים ממנה גם בראיון המופיע כאן במידעון, וכבר מתגעגעים. עופרה, שיהיה לך בהצלחה.

חידוש מדור צילומי מתנדבים מופיע בראש המידעון בשל התמונות המיוחדות ועוד יותר, הסיפורים שמאחוריהן. אנו פונים לכולכם לשלוח אלינו צילומים נוסטלגיים ברמה איכותית עם ריח של פעם. אם יש לכם ספורים מיוחדים שלכם או של משפחתכם, שילחו אלינו ואנו נפרסמם כאן ★
כתבה ראשונה בסידרה של 3 כתבות מציגה את מקומם של תומכי ההוראה במערכת החינוך בהסתמך על מחקרים בארץ ובעולם, ותרומתה של "ידיד לחינוך" למערכת ★ ראיון מעניין עם השדרן והסטיריקן דרור רפאל מפתיע אותנו בקשר שלו לחינוך 
מתוך הנעשה בשטח בחרנו להביא דברים מזויות ראיה שונות: מתנדבת שעובדת עם ילד עולה מאוקראינה ★ מכתב של אשת קשר מטעם ביה"ס האנטרופוסופי בגבעתיים למתנדבים שלו, שיש בו דוגמא לנכונות אמיתית לשלב את המתנדבים מעבר לטקסיות חד פעמית ★ רשמים ראשונים מפיה של רכזת חדשה שמקימה קבוצה חדשה בגדרה ★ פרוייקט קיימות עם תלמידים מביה"ס שרת ברמלה, בהובלתה של רכזת "ידיד לחינוך" בעיר.
לסיום: מאמרו של ד"ר צפרוני על התקווה - מושג המלווה כל אחד מאיתנו  הודעה על סידרת הרצאות חדשה של ד"ר צפרוני, וגם משהו שצץ ברגע האחרון של ימים אחדים לפני הבחירות: אנחנו כבר בחרנו ובוחרים:"בוחרים בידיד לחינוך".

כ
תובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות לצוות ההדרכה וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com
 
מחדשים את מדור צילומי המתנדבים

ועכשיו: חפצים ומזכרות נוסטלגיים מפעם
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%97%D7%A0%D7%94.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A6%D7%9C%D7%91%20%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%96%D7%9C%201.jpg

חנה הופר מחולון: תליון זהב, שעוצב ע"י בעלי ז"ל לפני 60 שנה, כשנשאנו. מצידו האחד חריטה מיוחדת, ומצידו השני עבודת אמאייל.  בטכניקה מיוחדת שולבו צבעי זהב שונים (הוא ידע גם צורפות).
                 
     
נחום נוימן מרחובות: עיטור צלב הברזל שהוענק לסבי על גבורתו
בלחימה בצבא הפרשים הגרמני במלחמת העולם הראשונה

 
עופרה דרורי מסיימת את תפקידה כסמנכ"לית הדרכה / רון כספי
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A2%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%94%201.jpg

"השלווה הירוקה, הנשקפת מחלון ביתי בכפר יחזקאל, מאזנת שנים רבות את עבודתי האינטנסיבית ובעצימות גבוהה בעמותה, וכנהגת של עצמי בכבישים הארוכים לכאן ולשם".
עופרה דרורי, עד סוף אוקטובר 2022 , סמנכ"לית הדרכה בעמותת "ידיד לחינוך", חיה כך כבר 13 שנים.
עופרה לא מחפשת שלווה, וגם לא נפרדת מהכבישים הצפופים. החל מהחודש הבא היא רוצה לפנות יותר זמן לילדים ולנכדים, הגרים בת"א ובקיבוץ בארי, לבקר ולהתחבר אליהם יותר, להמיר את אתגרי "ידיד לחינוך" באתגרים שהילדים שלה מציבים לה, ולבנות לעצמה חיים חדשים, אחרים.
בתחילת דרכה בעמותה עופרה הכשירה את המתנדבים החדשים בישובים. זה איפשר לה להתחיל מהבסיס, מלמטה, מהיכרות מעמיקה עם מתנדבי הקצה, הפרופיל שלהם וצרכיהם. כשהעמותה גדלה, גדל הצורך לגבש תהליכי הדרכה והכשרה אחידים לפעילי המטה, לרכזות ולמתנדבים, והיא קבלה על עצמה להיות סמנכ"לית הדרכה.
עופרה בנתה תורת הדרכה שיטתית והקימה מערך הדרכה. המערך עובד במטה ובאזורים מתוך גישה שכל שידרת העמותה, מטה, רכזות ומתנדבי קצה, יקבלו את אותה שפה ארגונית וייטמעו לתוך אותה תרבות ארגונית. מערך ההדרכה בהובלתה הריץ גם תהליכים כגון סמינרים, תכנית "למידה בכל גיל" ועוד.
"כשנותנים אמון, הקבוצה עובדת באחריות למשימות, לעמותה ואחד לשני, וזה נותן הצלחות שמביאות תחושה של השפעה. משמעות בעבודה היא דלק להצלחות נוספות".
 
תומכי-הוראה כאן ובעולם, ובמה זה נוגע לנו כ"ידיד לחינוך" / זאביק שני
כתבה ראשונה בסידרה, הבודקת את מקומה וחשיבותה של העמותה במערכת החינוך

מסקר שנערך ב-2020 ע"י משרד החינוך עולה, שרמת ההתנדבות בבתי הספר במדינת ישראל, הינה מתחת לממוצע של מדינות ה – OECD. במערכת החינוך קיים רצון לשנות תמונת מצב זו ולהגדיל את היקף ההתנדבות. אחת הדרכים שנבחנות לשם כך היא שילוב של מספר המתנדבים בבית הספר כמדד בתוך רשימת המדדים על פיהם נמדד בית הספר (למשל במסגרת "התמונה החינוכית").
מגוון הנושאים שמשרד החינוך מבקש לאייש בהם את תומכי ההוראה הוא רחב, והוא כולל מלבד סיוע בהוראת מקצועות לימוד "מסורתיים" כגון אנגלית ומתמטיקה, גם קידום תפקודי, קיום שיח חברתי-רגשי, חינוך פיננסי, הקניית מיומנויות של המאה ה-21, והפעלת ספריות.
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%9B%D7%9F.jpg
במחקר של BDO נכון לשנת 2019, בארה"ב ובבריטניה למשל, עומד היחס שבין מספר עוזרי ההוראה למספר המורים על 1:2 (על כל שני מורים – עוזר הוראה אחד). הגידול המתמשך במספר המתנדבים בשתי המדינות, נעשה באמצעות מימון ממשלתי. עוזרי ההוראה מהווים כ- 27% מצוותי ההוראה בבתי הספר, והמורים מהווים כ- 48% .
בארה"ב פועלת תכנית הקרויה Corps Experience. תוכנית זו מבוססת על גמלאים, המתנדבים כמורים לאוריינות, אשר מסייעים לתלמידים מתקשים בבתי ספר יסודיים ב- 23 ערים בארה"ב. מחקר שנערך בקרב 880 תלמידים מתוך 23 בתי ספר בהם מתקיימת התוכנית, בחן את השפעת התנדבות הגמלאים על ציוני התלמידים שהשתתפו בתוכנית לאורך שנת לימודים. מחקר זה מצא כי תלמידים שהשתתפו בתוכנית הציגו שיפור של כ- 65% בציוני מבחני יכולות קוגניטיביות ושיפור של כ40% בציון מבחני מיומנויות הקריאה לעומת תלמידים שלא השתתפו בתוכנית.

 
 
איש הרדיו דרור רפאל על המחסור במורים וחשיבות ההתנדבות / רני רוגל
דרור רפאל מוכר לרבים כסטיריקן ושדרן רדיו, שהתפרסם כחלק מהצמד "שי ודרור" בתוכנית בוקר מצליחה ברדיו 103 וגם בטלוויזיה. לכן הופתעתי לשמוע בתוכנית הרדיו "רשות השידור" ב- 102FM, העוסקת בעולם התקשורת, שהוא גם מורה ללשון בבית ספר תיכון. 
"אני אוהב רדיו, כתיבה וגם ללמד. לפני שלוש שנים, טרום-קורונה, גיליתי כי יש לי יום-יומיים פנויים בשבוע, וחשבתי ללמד באופן חלקי. חיפשתי בתי ספר בהם חסרים מורים ללשון... מצאתי בית ספר לחינוך מיוחד עם כיתות קטנות. אומרים שלתלמידים אלה יש בעיות רגישות, אבל אני מוצא בהם עושר רגשי. זו השנה הרביעית בה אני מלמד, ומאוד נהנה ללמד בצורה נינוחה".
כשאני רוצה להציג לדרור את "ידיד לחינוך", מסתבר שהוא מכיר את העמותה ופעילותה לאור היכרותו עם נמרוד אקרמן, המנכ"ל הקודם, איתו למד בבית הספר. כשאני שואל אותו, מה דעתו על פעילות התנדבותית כמו שלנו לתמיכה בהוראה, נראה שרק הרמתי לו כדור להנחתה.
"פעילות 'ידיד לחינוך' היא פתרון שנמצא על הרצפה, וצריך רק להרים ולאסוף אותו. אני מבין כי רבים מהמתנדבים היו מורות ומורים, אבל יש גם מנהלי בתי ספר שמתגעגעים לחזור לכיתה. הכי נכון לקחת את אלה שפרשו ולהחזיר אותם למערכת, גם כמתנדבים, ולהציף את המערכת. זה לפחות פתרון זמני לטיפול במחסור בכוחות הוראה. אני לא מבין איך לא עושים את זה".
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%93%D7%A8%D7%95%D7%A8%20%D7%A8%D7%A4%D7%90%D7%9C.jpg
 
 מן השטח 

וזה מה שכותבת קרן אור, אשת הקשר מטעם ביה"ס האנטרופוסופי בגבעתיים למתנדבים החדשים בבית ספרה 

"בשמחה ענקית שלנו ושלכן, אתן מתחילות להתנדב בשבוע הבא!
שולחת לכל אחת מכן בפרטי את הכיתה אותה תלוו עם טלפון של המחנכת.
מחר יש לי ישיבה עם המחנכות בצהרים, ואספר להן את החדשות הנפלאות.
לאחר מכן תוכלו ליצור איתן קשר ולספר שתגיעו.
איך הולך להראות היום הראשון שלכן בבית הספר?
קודם כל בנשימה, יום של צפייה והתבוננות, היכרות עם המחנכת של כל כיתה, עם האופי של הכיתה, התבוננות בתלמידים, בצורת הלמידה של בית הספר שלנו, ביקור בחדר המורים והיכרות עם המורים השונים.
תגיעו כדי להרגיש. לאחר שהרגשתן, תדברו עם המחנכת ותבינו ממנה, מי הילדים שהיא רוצה שתחזקו החל משבוע שלאחר מכן, ותכינו תכנית יחד איתה.
מדובר בעיקר בשעות פרטניות בקבוצות קטנות (2-4 ילדים).
איפה תלמדו?
יש מספר מועט של כיתות פנויות לפרטני. ננסה למצוא מקום נוח לכולן, עד כמה שניתן.
אני מצרפת לכן לכאן את שעות השיעורים בבית הספר, כדי שתכירו את המבנה וההפסקות.
איזה כיף, בהצלחה ואהבה".

 
הילד שלי מאוקראינה / שושנה רשף

עליתי במדרגות בית הספר והגעתי לכיתה ד'. פגשתי ילד בן עשר, קטנטן ומכווץ עם עיניים גדולות וכחולות מאחורי משקפיים עם מסגרת כחולה גם היא.
אני יודעת רוסית של שפת יום יום, והבנתי שזה בעצם מה שגם הוא צריך, אבל בעברית. עם זאת אני מודה: המלאכה והתקשורת איתו לא היו קלים. אולי מפני שהתבייש ואולי בגלל חוסר ביטחון, הוא לא דיבר, הוא לחש. בכל זאת הצלחתי לגלות מה הוא כבר יודע ועל מה כדאי לעבוד. הצטיידתי בספרי ילדים ששמורים אצלי בבית לנצח, ונעזרתי בתמונות, בתרגום ובשפת גוף. יותר מחצי שעה ברצף היה קשה לשבת איתו, ואז הגיע החופש הגדול.
במפגש הראשון שלאחר החופש הגעתי לכיתה שלו, שהייתה כעת כבר כיתה ה'.
הוא ישב בספסל הראשון ליד הדלת. חששתי, מה תהיה תגובתו אחרי תקופת החופש בה לא התראינו. להפתעתי הוא קיבל אותי בחיוך ומיד קם, מוכן לצאת אתי מהכיתה.

...עברו החגים. עוד לפני שאני חוזרת לפגוש את הילד שלי בכיתה, אני צועדת לי ברחובות עירי ביום שבת אחה"צ, ולפתע על המדרכה מופיע לקראתי רוכב אופניים תואמים לגודלו הקטן ועם קסדה כראוי. הוא מזהה אותי, עוצר, ואני מזהה את החיוך.
באיזה ביטחון הוא רוכב, עוצר, חשבתי לעצמי. פתחנו בשיח קצר. במילים אחרות, אני שאלתי. והוא...
שאלתי אם נפגש בקרוב. הוא הנהן בראשו, כמובן שהוא מחכה לי. קבענו!
 
תלמידי ביה"ס שרת ברמלה לוקחים אחריות על הסביבה, בהובלת יפה שטיין רכזת העמותה בעיר / הניה קמיר
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A7%D7%99%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%AA%20%D7%91%D7%A8%D7%9E%D7%9C%D7%94%201.jpg
תלמידי כיתות ה' ו' , חברי "המועצה הירוקה" של בית ספר שרת ברמלה יצאו לקניון עזריאלי בעיר, הקימו  עמדות הסברה, הניפו כרזות שהכינו וחילקו שקיות רב פעמיות לקונים ולעוברים ושבים. התלמידים גם הסבירו את החשיבות שבשימוש בכלים רב פעמיים. אנשים שהיו במקום קיבלו את השקיות ברצון (200 שקיות חולקו), השתמשו בהן לקניותיהם, שאלו את הילדים שאלות ואלה ענו והתייחסו.
פעילות זו באה אחרי תהליך ארוך של למידה, שבהמשכו יכנסו חברי "המועצה הירוקה" לכל כיתות בית הספר, ישתפו את כל התלמידים בחומר שלמדו ויספרו על פעילותם בחוץ. 
הפעילות המתוארת אינה חד פעמית. בהמשך מתוכננת צעדה של תלמידים עם כרזות בנושא הקיימות ברחובות העיר ופעילויות שונות בנושא שמירה על הניקיון במרחב הציבורי, וצמצום השימוש בשקיות וכלים מפלסטיק.

 
מקימה קבוצה חדשה בגדרה - מיומנה של פרח, רכזת חדשה ב"ידיד לחינוך"
מאוגוסט ועד עכשיו

"...צוות "ידיד לחינוך" ליווה אותי מתחילת הדרך. חברתי, מנהלת אגף החינוך בגדרה, נתנה את ברכת הדרך: "תודה שהתגייסת להקים סניף 'ידיד לחינוך' בגדרה".
בתחילת ספטמבר התחלתי בגיוס מתנדבים באמצעות שיחות אישיות, רשתות חברתיות: פייסבוק וואטסאפ, ובשלב ראשון גייסתי 18 מתנדבים...
הענות כל הגופים בישוב הייתה מדהימה. נפגשתי עם מנהלות שני בתי ספר והרכזות, וערכנו תאום ציפיות. הגעתי למפגש צוותי המורים בכל בית ספר, סיפרתי על "ידיד לחינוך" והכנתי אותם לקראת הגעת המתנדבים. המפגש האחרון היה של המתנדבים בכל בית ספר עם המנהלת והרכזת. המפגש היה מרגש מאד והמתנדבים התקבלו בהערכה רבה.
כיום יש לנו 24 מתנדבים וחלקם ממתינים ליום הדרכה נוסף ולשיבוץ בבתי הספר.

 
זאת ועוד...
הפסיכולוגיה של התקווה / ד"ר אבי צפרוני
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%93%D7%A4%D7%A7%D7%98%20%D7%9C%D7%90%D7%A4%D7%A7%D7%98%202.jpg

.
...מחקרים שחקרו את המושג תקווה מדגימים את כוחה:
א. אנשים בעלי שיעור גבוה של תקווה מתייחסים לקשיים כאל אתגר, המניע אותם לפעול מתוך התלהבות ואמונה במסוגלותם העצמית להתמודד בהצלחה עם הקשיים. בניסוחו של אלברט איינשטיין: "במרכז הקושי נמצאת ההזדמנות".
ב. השפעתה הפסיכולוגית של התקווה חזקה יותר אפילו מתחושת המסוגלות העצמית. היא גורם מכריע בהצלחת האדם להשיג את מטרתו.
ג. אנשים בעלי שיעור גבוה של תקווה האריכו ימים יותר בהתמודדות עם סרטן אלים, בהשוואה לבעלי שיעור נמוך של תקווה.
ד. התקווה נמצאה ככלי יעיל ומדיד בדיכאון. היא מגבירה את חוסנו הפיזי והנפשי של האדם.
ה. מחקר בקרב תושבי ניו - יורק גילה ירידה משמעותית בשיעור המוות הטבעי בשבוע האחרון של שנת 1999. הכוח המניע אותם להמשיך לחיות היה התקווה לחצות את האלף השני. לשם כך הם גייסו את כל משאביהם הפנימיים.
ו. מחקרים בתחום המנהיגות מבליטים את הציפייה מהמנהיג להפיח תקווה בקרב המונהגים.


 
סדרה חדשה בקמפוס הדגיטלי שלנו
בשנתיים האחרונות, מדי חודש, נפגשו מתנדבי "ידיד לחינוך" מכל קצוות הארץ למפגש חודשי של העשרה ורוח בסוגיות הנוגעות לפרשה השבועית שהוביל ד"ר אבי צפרוני.
לאחר שנתיים, ו - 25 הרצאות, יוצא הצוות בסדרה חדשה בת 6 מפגשים בנושא דמויות מופת במקרא 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%A9%D7%94%203.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%AA%20%D7%94%D7%A8%D7%A6%D7%90%D7%95%D7%AA%20%D7%A6%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%99%D7%A8%D7%9E%D7%99.jpg
 

מיוחד לפני הבחירות

אנחנו, ב"ידיד לחינוך" כבר בחרנו!

צביה טולדנו וירמי לז'ה מצוות התקשורת עיצבו כרזה, הקוראת לבחור ב"ידיד לחינוך".
לאחר ששמעה על הקריאה לארגן פוסט או כרזה למטרה זו עם תמונה של מתנדב, מיהרה צביה להצטלם ולשלוח לנו תמונה מתאימה, ירמי הציע לעזור בעיצוב הכתוב וברקע, וזה מה שיצא.


https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A6%D7%91%D7%99%D7%94%20%D7%91%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%9D%20%D7%91%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A.jpg
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A2%D7%99%D7%92%D7%95%D7%9C%20%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%91%D7%94%20%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%9A%20%D7%9E%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94.jpg
 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה / איורים : שרה רוטקופ הרמתי וירמי לז'ה
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign