אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%9E%D7%A1.%206.jpg
מתנדבים יקרים, אנשי "ידיד לחינוך"
ידענו זאת תמיד ועכשיו זה רק מתעצם. תפקידם של גמלאים במערכת החינוך חשוב ודרמטי. כאשר מערכת החינוך תתייצב ותחזור לפעילות שגרתית, מקומכם כתומכי הוראה, לצד צוות ההוראה המסור, יהיה אחד הגורמים החשובים בהשלמת הפער שנוצר וההתמודדות עם תופעות חברתיות חדשות שתלמידים חווים בעקבות הקורונה. מחד, אתם חווים יחד עם התלמידים חוויה ראשונה של מגיפה מסוג כזה, מנגד, ניסיון החיים העשיר שלכם מאבזר אתכם בסל כלים לחלוק אותו עם התלמידים והצוות בדרך לשגרה מבורכת. אנחנו בארגון נערכים לחזרה לפעילות, כולל לקייטנות הקיץ הגדול וכמובן עם הפנים לאחד בספטמבר, פתיחת שנת הלימודים תשפ"א. הקשר הנוכחי בינינו בימים אלו - בטלפון, במחשב, בוידאו – משמח, מרגש ומלמד, כמה כיף יהיה להיפגש ולחבק - בבריאות מלאה. 
מתגעגעים ומשתפים במגוון פעילויות ודעות במידעון זה.                 
 נמרוד אקרמן, מנכ"ל "ידיד לחינוך"
 
באמת חוזרים לשיגרה? ימים מסקרנים של התלבטויות ותהייה / דורון סוסליק
עבורנו, בני הגיל השלישי המתנדבים במסגרות השונות, ימים אלה מסקרנים, ימים של התלבטות ותהייה.
הסגר עד כה – הכביד, העיק על כולנו. אימת הקורונה בודדה אותנו. אולצנו להסתגר בבתינו, רחוק מילדים, נכדים, חברים, שכנים.
כדי להתקשר עם יקירינו נאלצנו לתרגל "פגישות" דיגיטליות, שלא היו מוכרות לנו קודם לכן, אשר לוו לא פעם בקשיים טכנולוגיים אוביקטיבים.
הביטוי "למידה מרחוק" הפך בן לילה למטבע לשון נפוץ בחיינו. פנינו לחפש, ואף מצאנו, הרצאות, קונצרטים, אירועים ספורטיביים מן העבר.
עקבנו בהשתאות אחר דיווחי הכתבים והפרשנים ותהינו, מי צודק יותר – הדורשים להחמיר בסגר, או חכמי האיפכא מסתברא, אותם מומחים השבים וטוענים שהפניקה מיותרת.
הכותרות מציפות את כלי התקשורת, כחדשות מתפרצות : מי נעקב ומי אושפז, מי חלה ומי מונשם, ומי, חלילה, נפטר וכמה החלימו והיכן העקומה משתטחת בעיר זו או אחרת באירופה או באמריקה, או שמא, דווקא במזרח הרחוק, משם פרצה המחלה.
ועתה, עם ההקלה ההדרגתית בסגר, קיימת התהייה וההתלבטות, האם אכן אנחנו חוזרים לשגרת חיינו הקודמת? האם חיבוק הנכדים, שכה היה חסר לנו שבועות רבים, מותר ורצוי? האם אפשר לשוב ולקבץ בני משפחה לארוחה משפחתית? 
בנוסף, אנחנו כמהים לשוב לפעילות חברתית ותרבותית, אותה צרכנו בעבר. אנחנו רוצים גם לשוב לפעילויות ההתנדבותיות שלנו, שממלאות אותנו בסיפוק רב.
ההתלבטות מטרידה. האם החזרה לשיגרה לא מעמידה בסכנה את בריאותנו ? האם ההנאה הרגעית של צפייה בהצגה או בסרט, או האזנה לקונצרט באולם רב-משתתפים שווה את הסיכון ?
המסקנה הנראית לעין הינה, שנמשיך, ככל הנראה, לחיות תחת הגבלות שנגזור על עצמנו מרצון.
ובנימה אישית: ב – 5 השנים האחרונות ליוויתי בהתנדבות את תלמידי כיתה ו' בביה"ס "יהודה המכבי" בתל-אביב. למדתי להכיר כל אחד ואחד מהם.
הקורונה הפרידה ביני לבינם ואני מצר על כך מאד. עם סיום השנה אותם תלמידים היקרים לי כל כך מסיימים את לימודיהם בבית הספר ועוברים לחטיבת הביניים.
קשה לי המחשבה, שדווקא עכשיו, אני לא נמצא בקרבתם כדי לסייע להם ולעמוד על תחושותיהם לקראת הפרידה מהמסגרת הישנה והמעבר למסגרת חדשה. הייתי שמח לשוב ולראותם ולאחל לכל אחד מהם באופן אישי הצלחה בדרכו החדשה.
 
/Pulseem/ClientImages/2225///d589711dbe254d4995621442dd87f880.jpg
/Pulseem/ClientImages/2225///6addd976c343483da5c7db7728b52cba.jpg
/Pulseem/ClientImages/2225///717b00ccb81a448f99d58f3b9a16ffda.jpg
ימי קורונה: ממרחק - מתגעגעים, מלמדים, מוקירים
 
חובשים מסיכות וממשיכים הלאה בעשייה
איורו של ירמי לז'ה: דו שיח של מסיכות   ⇦

החמ"ל של זיוה עורי מבית אלפא: זיוה עורי מבית אלפא, בעברה גננת ומורה ותיקה, שעבדה ועובדת על פי שיטת פויירשטיין. לזיוה יש בקבוץ חדר עבודה עשיר ובו הרבה מאד חומרים שצברה במשך שנות עבודתה והתנדבותה.
עכשיו, בימי הקורונה, היא קראה לחדר הזה "החמ"ל שלי". זיוה יצרה קבוצת ווטסאפ יחד עם תלמידים, ובה דרשה בשלומם והציעה להעביר חומרים לתעסוקה בבית, לכל מי שרוצה. 
"אני אוהבת לגרום לילד גרויים, אימונים שמחדדים את המוח ומעוררים סקרנות. הודעתי להורים על כך, והם פנו אלי. אירגנתי כל מיני חומרים שיש לי, בהם ספרונים קטנים לילדי כתה א, כדי שיוכלו קצת לקרוא, יחד עם שאלות על התוכן, וגם דפי עבודה שונים בהם אתגרים מגוונים בחשבון, בעבודה על מרחב וגם הוראות עבודה להורים או לאחים הגדולים. אני מכינה 2 דפים, אחד לילד ואחד למי שיעבוד איתו: ההורה או האח הגדול. אם יש ילד עם בעיות תקשורת, אני משוחחת עם ההורים ומציעה להם מה לעשות. את החומרים שבחרתי, שמתי בשקיות עם כמה מילות ברכה ותליתי על הדלת, כדי שיוכלו לקחת מבלי שנתקרב אלה לאלה בגלל השמירה שהצטווינו עליה".

ד"ש עם פרח וגם מה זה וירוס? "שלום תלמידים, אני רוצה לברך אתכם שחזרתם סוף סוף לבית הספר. אני לא אוכל להצטרף אליכם בגלל הקורונה ולכן אשלח לכם מדי שבוע דרישת שלום עם פרח" -  כך אומר דוד קמיר מחולון לתלמידיו בביה"ס "שנקר".
לתלמידי כיתה ג' שחזרו לביה"ס, הוא שולח מדי שבוע סרטון שהוא קורא לו ד"ש עם פרח, בו הוא מציג פרח מסוים ומספר עליו.
הפרח הראשון שבחר הוא היביסקוס סיני. זהו שיח תרבותי בעל פרחים אדומים, גדולים ויפים שנפוץ מאוד ומוכר גם לילדים מהסביבה העירונית הקרובה. מוצאו מסין ומהמזרח הרחוק.
לכיתה ו' הכין דוד סדרה של שלושה סרטונים בנושא: "וירוס מהו". 
/Pulseem/ClientImages/2225///c7315478e08040599cd9d826dcfa5a49.jpg
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%99%D7%91%D7%A0%D7%94%20%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%99%20%D7%A8%D7%95%D7%96%D7%A0%D7%9E%D7%9F%201.jpg
קוראים סיפורים מהבית בימי הקורונה

לאן הולכות הדאגות בלילה?  מי ראה את איילת? סיפור על האות א' - אלה הם רק חלק מסיפורים ושירים שקראו המתנדבים שלנו לילדים באמצעות סרטונים ששלחו להם ולמוריהם בימי הקורונה
יוסי רוזנמן, מוביל מיזם הספריות של "ידיד לחינוך" באזור הדרום (דולב), (מימין) קרא ספרונים על אותיות ה - א' ב'. לכל אות סיפור נפרד, בינתיים קרא 5 סיפורים  עד האות ו'.
אורה גולן, המכנה עצמה מתנדבת בדימוס, שלחה סיפורים ושירים מדי שבוע למורה ולילדים, כך גם דבי קורתי מעמק המעיינות, ושרה שלף מנס ציונה
כדי לראות ולשמוע אותם, מצולמים ומקריאים את הסיפורים שבחרו בימי הקורונה:


מעולם הריקוד והכוריאוגרפיה ועוד
דבורה טובול מביה"ס "הראל" בבת ים,  עוסקת בעולם הריקוד והכוריאוגרפיה.  בימים רגילים היא מעבירה בביה"ס שעורים בריקודי עם, בשילוב  לימוד תוכן השירים המלווים ומשמעותם. בתחילת ימי הקורונה בקשה אחת הילדות, כבת 12 שדבורה תעבוד איתה על ריקוד שהגתה מתוך השיר "אני לבן אתה שחור". העבודה נעשתה מרחוק באמצעות סרטונים מצולמים, בתהליך של תיקונים והתיעצויות. התלמידה כתבה לה, כי באמצעות הריקוד היא גם הבינה את משמעות מילות השיר ואת המסר.

ידיד למורה מאחורי הקלעים

בתחילת ימי הקורונה, הציע אלכס קצ'קו מפתח תקוה את עזרתו למורה למתמטיקה של כתה ט' מדעית בחטיבת הביניים "בן גוריון". סוכם שהוא יכין דפי נוסחאות וקבצי פתרונות לתרגילים שהיא נותנת לתלמידים. לאחר הגשת התרגילים, יקבלו התלמידים את הפתרונות שהכין אלכס. המורה מעידה שהדבר מאד עוזר לתלמידים לבדוק את עצמם, ואלכס מוסיף שהוא יודע שהדבר מסייע מאד לעבודתה של המורה בתקופה הנוכחית מלאת האתגרים. אלכס מספר שהוא ממשיך בסיוע הזה גם עכשיו - עשרות פתרונות שהמורה יכולה לשלוח לתלמידים.
 
                             על העשייה במטה "ידיד לחינוך"

"פתאום הזום מתחיל להתמלא בחלונות עם אנשים שכיף לך לראותם", אומר אורן צמח 
ממובילי הקמפוס הדגיטלי של "ידיד לחינוך" 

לשבת על כורסה או סתם ליד השולחן עם כוס קפה, ולשמוע הרצאה מקצועית, שאתם בחרתם מתוך מגוון הרצאות, שניבנו עבורכם ממקום של היכרות איתכם ועם חבריכם, בהחלט מפתה. 
נכון, הקמפוס הדגיטלי של "ידיד לחינוך" לא היה האופציה היחידה בימי הקורונה, אבל, אומר אורן צמח, ממובילי הפרוייקט, "קודם כל, הגימלאים שלנו התגעגעו למפגשים. אנחנו קהילה, שמכורח הנסיבות לא התאפשר לה להיפגש, ולכן, לראות פתאום את הזום מתחיל להתמלא בחלונות עם אנשים שכיף לך לראותם, זה משהו. מלבד זה, אנחנו פשוט טובים", הוא אומר.
הכל התחיל בתחילת ימי הקורונה, בפרוייקט שהוקם תוך שבוע ימים, 24/7 , נלמד ועדיין מתפתח תוך כדי תנועה.
"הבננו מהר מאד שמה שהיה לא יהיה", ממשיך אורן, "הגימלאים שלנו היו סגורים בבית ורצינו להגיע אליהם מעבר ל'מה נשמע'. חיפשנו את כל הדרכים לשמור על קשר ולהגיע אל כמה שיותר מהם וגם להביא ערך מוסף".
שלומית רוט נבון, המסייעת לצוות המוביל, מציינת: "הגענו עד עכשיו לשמונה הרצאות בנושאים שונים ומגוונים. התחלנו עם כשלושים צופים בהרצאה, אבל עד מהרה הגענו לכמאתים וארבעים צופים בכל הרצאה ועוד מאות צפיות בפייסבוק. ראינו שאין נטישה תוך כדי ההרצאות וזה מעודד. כל הרצאה נמשכת כחצי שעה עד ארבעים דקות. 
/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%A7%D7%9E%D7%A4%D7%95%D7%A1%20%D7%93%D7%99%D7%92%D7%A2%D7%98%D7%9C%D7%99%20%D7%9C%D7%9C%D7%90%20%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%9D.jpg
סוכם לאחרונה: שלושה מישובי "ידיד לחינוך" בצפון בפיילוט משותף עם משרד החינוך למתנדבים תומכי הוראה מרחוק

ארבע מנהלות בתי ספר בצפון, נענו לפנייתה של אורלי ברטוב, רפרנטית תומכי חינוך והוראה במחוז הצפון של משרד החינוך, להשתתף בפיילוט משותף למשרד  ולעמותת "ידיד לחינוך". בפיילוט יטלו חלק מתנדבים כתומכי הוראה בבתי הספר בלמידה מרחוק. הישובים שישתתפו בתכנית הם טבריה, עפולה ועמק המעיינות, בניהולן של הרכזות היישוביות שנענו לאתגר.
בסוף חודש אפריל, יצא מכתב משותף למשרד החינוך ולעמותת "ידיד לחינוך", ובו נכתבו פרטי הפיילוט שייערך בארבעה בתי ספר בישובים הנ"ל.
עוד נמסר, כי ייערך מפוי באותם בתי הספר לגבי צרכי התלמידים מחד, ולגבי מוכנותם ויכולתם של מתנדבי "ידיד לחינוך" לקחת חלק בפרוייקט, מאידך. מבחינת המתנדבים יבדוק המפוי את אוריינותם הטכנולוגית, הנכונות לשיחות טלפון עם תלמידים  ועוד.
בתום התהליך יעמוד לרשות בתי הספר שבפרוייקט, מאגר של מתנדבים, העונה על הצרכים שעלו,  ואז הם יוכלו להיכנס למערך התמיכה, המופעל באותם בתי ספר בלווי המחנכות והרכזות. 
אומרים תודה למאשה ליפשיץ, על עשר שנות פעילות
  כמתפעלת אתר "ידיד לחינוך"

עכשיו, כשמתחילם קצת להרים את הראש מתקופת הקורונה הלחוצה, רצינו להביע תודתנו למי שתפעלה עד לפני כחודשיים את אתר "ידיד לחינוך" במשך עשר שנים, מאשה ליפשיץ.
רוב עבודתה של מאשה הייתה מאחורי הקלעים, אבל כולנו ידענו את חלקה החשוב בעשייה של תפעול האתר והמידעונים ששלחנו פעמיים בשנה. בכל אלה התגלו תכונות של חריצות, מקצועיות, יסודיות ומחוייבות לכל אורך הדרך.
בהדרכה היסודית שנתנה למתפעל האתר הנוכחי, יורם לשם, איפשרה מאשה לעשות את המעבר ממנה למתפעל החדש בצורה חלקה. 
אנו מאחלים למאשה הצלחה באשר תבחר.
בהזדמנות זו אנו מאחלים ליורם הצלחה בתפקידו החדש, שהוא כבר נכנס אליו בתקופה לא פשוטה של ימי הקורונה עם כל הלחץ והאינטנסיביות שבעבודה.
 
 
עם חיוך...
חבר לסגר / נחום נוימן

...חסרים היינו את המגע הפיזי וקשר העין הבלתי אמצעי. רבים החליטו בימים אילו לאמץ כלבים וחתולים עד שהתרוקנו בתי המקלט עבורם וטוב שכך, אך מאחר ואנו מגדלים כבר שתי כלבות חמודות, אופציה זו של אימוץ כלב נוסף ירדה מהפרק. את חברי החדש, עליו ארצה לספר לכם בקצרה, מצאתי דרך מקרה ומכורח הנסיבות. הוא לא חדש, ומתגורר לו שנים בחדר האמבט, הצמוד לחדר השינה שלנו. הוא שקט, נמוך קומה, ממש ממש נמוך, דייקן להפליא ובעל זיכרון פנומנלי.
על אף שהוא חזק ויכול להניף אותי בקלות, הוא דורש יחס עדין, ואם תפגע בו ברגל גסה, יחזיר לך מיד מנה אפיים. גם שמירת סוד אינה בין מעלותיו. הוא ממש שטינקר...
קורונה ואנחנו - בנימה אופטימית 

שרה רוטקופ הרמתי, פתח תקוה


ליפסטיק עם  מסכה ?   ח ח ח ח ....
כדרכי בקודש, בצאתי  החוצה,
קודם כל אני מורחת ליפסטיק ,זו חובה.
צריך לבחור את הצבע המתאים
בהתאם למה שלובשים – ובהתאם לסביבה.
וקורונה, כשראתה אותי ניגשת למראה,
פרצה בצחוק. 
מסכה את  לובשת על הפנים
ואז לא ניתן  כלל לראות
את הליפסטיק – הוא בפנים!!!
אוי, נכון, אמרתי, את צודקת,
אין מי שיצפה,
אבל באופן עקרוני – אם לא אכפת לך-
לא יוצאים מהבית
בלי ליפסטיק על הפה.....


/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%94%20%D7%9C%D7%99%D7%A4%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%A7%20%D7%A9%D7%A8%D7%94.jpg
 
בתמונות שלמעלה: ימי קורונה ממרחק - מימין לשמאל: גבעתיים - הסבים, שושנה ועמוס רשף ונינה, בת ים - מירון קורנר, "ביה"ס "הרצל" - שעור בשברים, נס ציונה: מקבלים שי מצוות ביה"ס "התומר"
 
על התרחשויות נוספות בימים אלה, מאמרים נוספים וטיפים - באתר "ידיד לחינוך":  http://www.yadidla.org.il/  

הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת,  כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה, 
מתפעל אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם 

כל הכותבים, וכל המשתתפים בהוצאת המידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"
הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign