/Pulseem/ClientImages/9859///daf_shahar_4.jpg
דבר המערכת
תחום פרחים בשה"מ שמח להגיש לכם את עלון ענף הפרחים מספר 26. עלון זה יוצא לקראת החגים, והנחיות הגידול המופיעות בו מתייחסות לתקופת הסתיו והחורף. בנוסף להנחיות הגידול, מתפרסמים בעלון סיכומי ניסויים וכן מאמרים נוספים להעשרה ועניין. בעלון זה אנו מארחים את חומי ינאי, מוותיקי הענף, האיש שמאחורי 'ידיעון פלורהולנד' בעברית.
כפי שהנכם רואים, עלון זה אינו ערוך כעלונים הקודמים אלא במתכונת דיגיטלית. אנו עדיין סוברים שהמתכונת הקודמת הייתה נוחה וידידותית יותר לקורא, אך נשמח מאוד לשמוע גם את חוות דעתכם בנושא. במקביל לגרסה הדיגיטלית, מפורסמת גרסה בתכנת ה- WORD, שהיא גרסה מונגשת.
בעריכת העלון שותפים כמובן כל הכותבים בו, ועל כך תודתנו להם. העריכה הלשונית נעשתה כתמיד בידיה האמונות של עדי סלוניקו. הילה לוסקי, מזכירת אגף ענפי הצומח בשה"מ, ערכה את הגרסה המונגשת, שהיא גם גרסת ה-WORD, ועל העיצוב הגרפי – לובה קמינצקי. לכולן תודה.
מאחלים לכם קריאה נעימה ושנה טובה,
צוות המערכת:
יחיאל שטיינמץ, מנהל תחום פרחים בשה"מ
חנה מנשרוב, עורכת תוכן (אתר אינטרנט)
דבר מנהל תחום פרחים 
שוק הפרחים המקומי בישראל הולך ומתעצם משנה לשנה ומהווה מקור פרנסה עיקרי למגדלי פרחים רבים. אנו מעריכים כי כמחצית מפרחי הקטיף הגדלים בארץ מיועדים לשוק המקומי. מספר לא מועט של סוגי פרחים מיועד רק לשוק המקומי, ביניהם ורדים, גרברות, שושן, שרך, חרציות, סייפנים ועוד. השוק המקומי נפגע ממשבר הקורונה החל מאמצע חודש מרס, אך התאושש מהר יחסית, הודות למכירת פרחים במשלוחים עד בית הלקוח בעבודה מאומצת של המגדלים, הסיטונאים ואנשים טובים נוספים.  עם הפסקת הסגר, חזרו החנויות לפעול וחודשה הצריכה לפרחים לאירועים קטנים, כך שהשוק שב כמעט לפעילותו הרגילה. עם זאת, עדיין ניכר המחסור באירועים רבי-משתתפים, אשר נדרשו לכמות גדולה של פרחים בעלות גבוהה.   
נהלי הגנת הצומח ביצוא פרחים לאירופה - עדכון
/Pulseem/ClientImages/9859///plant_protection.jpg
בחודש דצמבר 2019 נכנסו לתוקף תקנות חדשות במדינות האיחוד האירופי. כל הפרחים המיוצאים מישראל למדינות האיחוד האירופי נבדקים בליאז' או בהולנד, כאשר המפקחים שם בודקים נוכחות של מזיקי צמחים ובעיקר כנימת עש הטבק, תריפס קליפורני ומנהרנים (זבובי מנהרות). 
הוראות טיפול בפרח הקטוף               

/Pulseem/ClientImages/9859///picked_flower.jpg
בטבלאות שלהלן מרוכזים הטיפולים ומפורטים בהן כל שלבי הטיפול והתמיסות, החל מהקטיף ועד המשלוח. 
שותפים לעבודה: יגאל סלונים, גדות אגרו, דובי וולפסון ויאיר נשרי.  

הנחיות לעונה
אדמונית - הנחיות לעונת הסתיו
/Pulseem/ClientImages/9859///admonit_2.jpg
​סוף הקיץ, צמחי האדמונית בתהליך קמילה ועלינו לטפל בהם בהתאם. ההמלצות המופיעות להלן מתאימות לעונה הקרובה, עד אמצע החורף.
הנחיות לעונה למגדלי הליזיאנטוס
/Pulseem/ClientImages/9859///eustom.jpg
עונה חדשה החלה, ואנו מקווים שתהיה ברוכה ומוצלחת. השתילות אמנם בעיצומן, והמאפיין את עונה זו הוא כנראה המשך המגמה של צמצום היקפי השטחים.
מניעת עשבייה (טרום שתילה) - ככלל, אנו ממליצים לרסס לפני שתילה סטומפ ולהמטיר מיד לאחר הריסוס. 
פרח שעווה - הנחיות לעונת הסתיו
/Pulseem/ClientImages/9859///%D7%A4%D7%A8%D7%97%20%D7%A9%D7%A2%D7%95%D7%95%D7%94.jpg
סוף הקיץ, מרבית זני פרח השעווה השלימו את גידול הנוף, וחלקם כבר עוברים ליצירת פקעים. זנים מוקדמים מאוד כבר החלו לפרוח.
ורדים – הנחיות גידול לסתיו

/Pulseem/ClientImages/9859///roses_2.jpg
אנו בעיצומו של עוד קיץ קשה במיוחד, המשפיע על איכות הפרחים, בעיקר בחממות שאינן מצוננות. הטמפרטורות גבוהות מאוד ביום וגם בלילה. איכות הפרחים תשתפר רק בעוד חודש, כאשר טמפרטורת הלילה תרדאל מתחת ל- מ"צ.
כלנית - הנחיות לעונת הסתיו
/Pulseem/ClientImages/9859///anemone.jpg
תקופת השתילה של פקעת הכלנית מתחילה בסוף אוגוסט ונמשכת בספטמבר. באזורים גבוהים וקרירים אפשר להקדים ולשתול; ובאזורים חמים עדיך להתעכב בשתילה. 
ענפי קישוט – הנחיות לעונת הסתיו

/Pulseem/ClientImages/9859///%D7%A2%D7%A0%D7%A4%D7%99%20%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%98.jpg
עם תחילת הגשמים יש לרסס מונעי נביטה מסביב לחלקות. ניתן לרסס בדיורקס.
אזהרה חמורה - בשנים האחרונות אירעו מקרים של נזק חמור בחלקות הרוסקוס כתוצאה מרחף של קוטלי עשבים, שרוססו למניעת נביטה בפרדסים ובחלקות גד"ש.
ספארי סנסט - הנחיות לעונת  הסתיו
/Pulseem/ClientImages/9859///safari_sunset.jpg
לקראת החורף מומלץ לרסס במונעי נביטת עשבים. החומר המקובל לריסוס למניעת נביטה הוא גול/גליגן בשיעור של 200 סמ"ק לדונם. לאחרונה נוסו בהצלחה גם החומרים צ'לנג' ואליון. מומלץ שלא להשתמש באליון בחלקות צעירות וכן המיועדות לעקירה בשל השפעתו ארוכת הטווח. 
לימוניום - הנחיות לעונת הסתיו        
/Pulseem/ClientImages/9859///limonium.jpg
ההנחיות שלהלן מתייחסות בעיקר לזנים מקבוצת האלאיטיקה (מיין בלו, סילבר פינק, קנזס וכד'), לתקופת הגידול מספטמבר עד תחילת הקטיף. במרבית אזורי הארץ אנו נמצאים בשלב בניית שושנת העלים בחלקות שעברו גיזום במהלך הקיץ. 
גיבסנית - הנחיות לעונת הסתיו
/Pulseem/ClientImages/9859///gypsophila.jpg
החל מאמצע ספטמבר מפעילים את התאורה. בתחילת הסתיו משלימים את ההארה ל-16 שעות אור, עד נובמבר; ולאחר מכן משלימים ל-18 שעות. עם זאת, ניתן לפעול גם בדרך אחרת.
דלפיניום בלודונה - הנחיות לעונת הסתיו
/Pulseem/ClientImages/9859///delphinium.jpg
לקראת עונת הגידול הבאה עלינו לטובה, מצורף דף הנחיות עם דגשים, תזכורות ולקחים מעונות הגידול הקודמות. 
בחזית ההדברה בגידולי הפרחים – לחודשי סוף הקיץ והסתיו
אנו מתקרבים לעונת המעבר - הסתיו. בחודשים אלה עדיין מופיעים ביתר שאת המזיקים והמחלות הפעילים בקיץ; ובמקביל, מתגברות משמעותית המחלות האופייניות לעונה. המזיקים והמחלות העיקריים, המאפיינים תקופה זו, הם ... 

                                       להמשך קריאה
/Pulseem/ClientImages/9859///plant_protection_2.jpg
סיכומי מחקרים
מבחן זני נוריות, 2019/20
/Pulseem/ClientImages/9859///ranunculus.jpg
מבחן זני הנוריות מתקיים באופן סדיר מזה שנים, ומסייע בידי המגדלים בארץ לבחור את הזנים המתאימים לגידול. מבחן זה תורם לקליטת זנים חדשים ולהעשרת מגוון זני הנוריות במסחר של פרחי הקטיף בארץ.
מבחן זני קאלה צבעונית של המטפח 'קפטיין' - ''Captain
בתנאי הגליל התחתון בישראל
/Pulseem/ClientImages/9859///zantedeschia.jpg
ענף הקאלה הצבעונית בישראל עבר בשנים האחרונות תהפוכות הודות להטמעת אמצעים אגרוטכניים להתמודדות עם מחלת הריקבון הרך ולקליטה ואקלום של זנים חדשים עתירי יבול העמידים יותר למחלה זו. 
אקלום קיפודן גלואי כחול ועכנאי הדור (Echium candicans)
כפרחי קטיף בערבה
/Pulseem/ClientImages/9859///kipodan.jpg
בשנים האחרונות מגדלי הפרחים בערבה מגדלים מספר מצומצם של מיני פרחים, לכן אחד היעדים החשובים עתה הוא להרחיב עבורם את מיני הפרחים לגידול באזור. 
הצד המואר של הקנאביס - בקרת פריחה והתפתחות תפרחות כתגובה לאורך יום 
/Pulseem/ClientImages/9859///cannabis_3.jpg
גידול קנאביס רפואי הולך ומתרחב וצפוי להוות חלק נכבד ברשימת הגידולים של חקלאות ישראל. התפרחת היא התוצר העיקרי של קנאביס רפואי הנצרך בדרכים שונות או מהווה חומר גלם למיצויים של מטבוליטים שונים. 
השפעת תוספת תאורת לד פוטוסינתטית על יבול ורדים ואיכותם - סיכום 
שנת הניסוי הראשונה
/Pulseem/ClientImages/9859///roses_3.jpg
תהליך יצירה והתפתחות הפרח דורש אנרגיה רבה שמתקבלת בצמחים על ידי קיבוע פחמן דו חמצני בתהליך הפוטוסינתזה. בארצות צפוניות נעזרים באמצעי חימום ובהארה בנורות בעלות עוצמה רבה המשמשת כתחליף לקרינה פוטוסינתטית על מנת להתגבר על היעדר קרינה מספקת. 
מחקרים בקאלה אתיופיקה: חלק א' - השפעת סוג הפקעת ועומד השתילה על היבול בקאלה אתיופיקה 'ישראלית'
/Pulseem/ClientImages/9859///cala_3.jpg
במהלך השנים נעשו בארץ מחקרים רבים בגידול קאלה אתיופית 'ישראלית', במאמץ לרכז כמות רבה של פרחים בתקופת החורף לפני שבוע 8 (אמצע פברואר). בתקופה זו המחירים אטרקטיביים עבור קאלה מישראל.    
השפעת ריכוז מווסתי הצמיחה ג'יברלין וציטוקינין על פריחה של קאלה אתיופיקה

/Pulseem/ClientImages/9859///calla.jpg
קאלה אתיופיקה (Zantedeschia a Ethiopica) הינה צמח גיאופיט ממשפחת הלופיים (Araceae), בעל פקעת קנה שורש עם מרכז אחד דומיננטי. לפרח מבנה מיוחד, הכולל מתחל, שהינו למעשה עלה מעטפת בצבע לבן או ורדרד. 
קורקומה - ייצור עציצים פורחים ופרחים לקטיף מזנים חדשים 
/Pulseem/ClientImages/9859///curcuma.jpg
הקורקומה – אליסמטיפוליה -  Curcuma alismatifolia- שייכת למשפחת הזנגביליים - Zingiberaceae . שם הסוג נובע מהמילה "קורקום" – Kurkum - צבע צהוב. סוג זה כולל כ-65 מינים של צמחים גאופיטים שונים. מוצא רוב המינים מאסיה הטרופית, מיערות המונסונים של הודו ומלזיה. מספר מצומצם של מינים - מוצאם באפריקה הטרופית. 
מאמרים
חומי ינאי – עורך ידיעון פלורהולנד בעברית
חומי ינאי עוסק בחקלאות מאז 1961בעמק יזרעאל, כשהתחיל  לגדל פרחים עיבד שלושה דונמים עם שני חבריו ומשפחתו. שלושה דונמים בימים ההם הצליחו לפרנס שלוש משפחות בהצלחה. חומי סיפר לי על ימיו הראשונים כשהוא וחבריו התחילו בגידול ירקות באדמת העמק השחורה והטובענית.
                                       להמשך קריאה
/Pulseem/ClientImages/9859///%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%99.jpg
מחקרים בתחום הפרחים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית – תמר
/Pulseem/ClientImages/9859///myosotis.jpg
אנו מאמינים שבגידול פרחים ליצוא יש עדיין יתרון יחסי במגוון גידולים למגדלים בערבה, מבחנים אקלים ואורך יום, לעומת מגדלים באזורים אחרים בעולם, ולכן....
תאורה והשקיה בצמחי בית   
/Pulseem/ClientImages/9859///pothos.jpg
אור, מים, טמפרטורה, לחות יחסית, זמינות חומרי הזנה, סוג המצע ואוורור – כל אלה הם הגורמים המרכזיים המשפיעים על גידול הצמח, והם קשורים זה בזה, כך שדי בגורם אחד שלא יהיה זמין בצורה מספקת בכדי לפגוע בגידול הצמח כולו. המאמר הנוכחי עוסק באור ובהשקיה בצמחי בית - שני תנאים החיוניים לגידול, אך באופן תדיר מעוררים קושי. 
חווה משפחתית עם תהודה עולמית   
נוכחות המגדל והעסק שלו ברשת האינטרנט יכולה לקדם מאוד את השיווק הפרחים במשק . בעזרת תמונות וסיפורים אפשר להגדיל את קהל הלקוחות שלנו ובמקביל גם לתרום להעלאת ענף פרחי הקטיף ולנסות להגדיל את קרנו כולנו ביחד. ענף פרחי הקטיף הוא בעל פוטנציאל גדול לתפוצה באינטרנט, יש מספר אפליקציות ואתרים היום שכולם על טהרת התמונות. ענף הפרחים יכול להצטיין ולשגשג באינטרנט עם תמונות על זמניות, אין דבר יפה יותר מפרח טרי שנקטף על רקע שדה פורח. 

                                       להמשך קריאה
/Pulseem/ClientImages/9859///hava_3.jpg
 
haname@moag.gov.il
שירות ההדרכה והמקצוע - משרד החקלאות ופיתוח הכפר
הקריה החקלאית, דרך המכבים ראשון-לציון, ת.ד. 30 בית-דגן | טל: 03-9485303
Preview Campaign