אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%2041.jpg

במרכז מידעון נובמבר עומדים שלושה מיזמים של "ידיד לחינוך" - ח"צ, "למידה בכל גיל" וכוונים חדשים למיזם Start talking שהתקיים בעיקרו בתקופת הקורונה. הכתבות מספרות על המחשבה ועל הביצוע העומדים מאחורי כל אחד מהמיזמים הללו. בהמשך נספר על מיזמים נוספים של העמותה ★ כמו כן מופיעה כאן הכתבה השנייה בסידרת הכתבות שלנו על מקומם של תומכי ההוראה ותרומתם למערכת החינוך. הפעם על תרומתה של "ידיד לחינוך" לכלכלה ולמשק במספרים  ★
מתוך הנעשה בשטח הבאנו את סיפוריהן של שתי מתנדבות, האחת מהרצליה והשנייה מבאר שבע  ★ 
פכים קטנים של סיפורונים, המעלים חיוך מופיעים בכותרת "תראו איזה יופי"  ★
תמונות נוספות מצטרפות הפעם למדור צילומי המתנדבים שבראש המידעון, עם הסיפורים שמאחוריהן. אנו פונים שוב לכולכם לשלוח אלינו צילומים נוסטלגיים ברמה איכותית עם ריח של פעם. אם יש לכם ספורים מיוחדים שלכם או של משפחתכם, שילחו אלינו ואנו נפרסמם כאן ★

ולבסוף, כדרכנו, משהו קצת שונה. הפעם, כתבה על אובססית השיתופים והלייקים ברשתות החברתיות מנקודת מבט אישית.

כ
תובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות לצוות ההדרכה וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com
 
מחדשים את מדור צילומי המתנדבים

ועכשיו: חפצים ומזכרות נוסטלגיים מפעם
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///1dc33fb692a948c080e15ae5b3fce97f.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///8ce16b6d796f495789d1dcb7d1484863.jpg

רני רוגל מהרצליה 
לא מהבוידעם, אבל מהקיר מאחוריי בחדר העבודה. ב-1961 טס אבי לבורמה לשבועיים יחד עם ראש הממשלה דוד בן גוריון; שבוע של ביקור מדיני עליו דיווח אבי ככתב קול ישראל. בשבוע השני הסתגר בן גוריון במנזר בודהיסטי, ואבי טייל בבורמה. כשחזרו ארצה החזיק אבי בחבילה עטופה בעיתונים ישנים. (ניסיתי לקרוא ולא הצלחתי). כשקילף את העיתונים, התאכזבתי לראות גוש אדמה גדול, אבל הוא הרגיע ששווה לחכות עד ניקוי מה שיש מתחת לעפר. כפי שרואים, בהחלט היה שווה.       
 
ירמי לז'ה מתל אביב 
אימום מעץ, המשמש לתפירת נעליים - משהו שמצאתי לאחר סגירת מפעל הנעליים הקטן של דודי בשכונת פלורנטין. חוויתי שם הרבה זכרונות ילדות. לא יכולתי להסתיר חיוך בראותי את האימום. נזכרתי בסיפור הסנדלר של המושבה מתוך רומן רוסי, ובו מתאר מאיר שלו בדרכו הציורית והמשעשעת, כיצד היה נוהג סנדלר המושבה לזרוק לפיו חופן מסמרים זעירים, שולף אותם אחד אחד ונועץ בסוליות הנעל במכות פטיש נמרצות. לא מן הנמנע, שאחד או שניים מן הזעירים הללו מצאו  דרך אל קיבתו, וכשהלך לשירותים שמעו את זעקותיו בכל המושבה.
 
הידעתם מה תרומתה של "ידיד לחינוך" לכלכלה ולמשק הישראלי?
כתבה שנייה בסידרה 
מאת: זאביק שני


דיד לחינוך" היא בעלת חזון, שכולנו שותפים בו. העמותה שלנו בנויה על מתנדבים, שהצטרפו אליה, כי ההתנדבות בחינוך יקרה להם והם רואים בה תרומה משמעותית לחברה ולמדינה. יחד עם זה, כדאי וחשוב שהמוסדות המקיפים אותנו (רשויות מקומיות ומשרדי הממשלה), ידעו גם מהי התרומה הכלכלית שלנו למדינה. ואין זה עניין של מה בכך.
הדו"ח האחרון שנעשה בנושא זה נערך ע"י חברת BDO בשנת 2019 (לפני פרוץ הקורונה) ואנו מביאים כאן חלקים חשובים ממנו. בתקופת הקורונה אמנם ירד מס. המתנדבים בעמותה, אך כעת אנו נמצאים שוב בתנופת עלייה ומקווים לחזור למספרים בהם היינו קודם.

התרומה של "ידיד לחינוך" בתחום הבריאות הוערכה בכ- 48 מיליון ש"ח (עלות הטיפול הרפואית הנחסכת היא בהקף של 16 אלף ש"ח למתנדב לשנה).
התרומה בתחום החינוך נאמדה על ידי הערכת התמורה של כ 400,000 שעות חונכות וסיוע למערכת החינוך, המועברות על ידי הגמלאים המתנדבים בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. התרומה הזו מוערכת לפי שער של 285 ש"ח לשעה והיא נאמדת ב-11.4 מיליון ש"ח.
התרומה בתחום תרבות הפנאי נאמדה על ידי הערכת התרומה של כ-400,000 שעות התנדבות וכ-40,000 שעות העשרה של הגמלאים המתנדבים, המהוות חלופה לפעילות חברתית-קוגנטיבית במועדונים חברתיים לקשישים. התרומה מוערכת ב- 4.4 מיליון ש"ח (לפי שער של חיסכון של 10 ש"ח לשעה).
 
 ★ המיזמים שלנו   ★
על שלושה מהמיזמים של "ידיד לחינוך", השאר בהמשך
ח"צ – חוקרים צעירים:
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%95%D7%92%20%D7%97%D7%A6.jpg
מאת: אדריאנה כ"ץ

מיזם חדשני ומסקרן, המיועד לחט"ב ולתיכוניים הוא ח"צ – חוקרים צעירים.
מדענים, מהנדסים וחוקרים מתחומים שונים, שהם מתנדבים של ״ידיד לחינוך״, מעבירים הרצאות בנושאים מגוונים בבתי ספר, חטיבות ביניים ותיכוניים, מתוך מטרה לעניין, להלהיב ולחשוף את התלמידים לעולמות תוכן של מדע וטכנולוגיה.
את התוכנית מובילה ד"ר אדריאנה כ"ץ, חוקרת במכון וייצמן ומתנדבת ב"ידיד לחינוך", ולצידה הגב' דליה פרוכטר, מתנדבת "ידיד לחינוך".
במסגרת מיזם ח״ץ, מעבר להרצאות המדעיות, יש גם פעילויות מיוחדות כמו:
- פאנל נשים במדע: מדעניות, מתנדבות "ידיד לחינוך", יספרו כל אחת על דרכה בעולם המדעי, הבחירות שעשתה, ההתמודדות עם קשיים, אתגרים והצלחות.

- יום שיא מרוכז לתלמידות, שמטרתו העברת מסר של חוויה והתלהבות מהעיסוק המדעי ועידוד נערות לבחור במקצועות מדעיים וטכנולוגיים כמסלול לבגרות בלימודיהן בתיכון וגם בהמשך דרכן. הפעילות פתוחה לדיון ולשאלות עם התלמידים.

- מדע על הבר – שיח אינטימי של חוקר/איש מדע או טכנולוגיה עם קבוצת תלמידים - שאלות מדעיות פתוחות, וחידושים עכשוויים בחזית המדע העולמית. התלמידים ישולבו בקבוצה על פי התעניינותם בתחום השיח שמציג המדען/איש טכנולוגיה.
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%99%D7%A9%20%D7%96%D7%A7%D7%9F.jpg

חוזרים פרונטלית ל"למידה
בכל גיל" בישובי העמותה

מפיה של אתי גולד מובילת המיזם

...השנה פועל הפרוייקט ב- 24 קמפוסים: 4 באיזור הצפון, 4 באיזור המרכז, 2 באיזור השפלה ו - 2 באיזור הדרום.
בשונה מהמפגשים הנערכים בדרך כלל למתנדבים של אותו הישוב, ב"למידה בכל גיל", קמפוס המתקיים בישוב מסויים, יארח גם מתנדבים מישובים נוספים באיזור. למשל: הקמפוס בנס ציונה מארח השנה את רחובות, באר יעקב, מזכרת בתיה וגבעת ברנר, לוד, רמלה ורשל"צ. 
המפגשים יחד מישובים שונים, יוצרים תחושת שייכות לקבוצה הגדולה של מתנדבי "ידיד לחינוך".
בכל קמפוס יתקיימו השנה ארבעה מפגשים, כשבכל מפגש שתי הרצאות. בשלושה מתוך מפגשים אלה יועברו נושאים מובילים, שנקבעו על ידי העמותה, והמפגש הנותר משאיר לרכזי הישובים לבחור נושא על פי רצונם ושיקוליהם ומאפשרת לרכזי הישובים לפעול בשותפות עם מחלקות החינוך המקומיות ומרכזי הפסג"ה במוקדי הפעילות, וכן להביא מרצים מתנדבים מהעמותה או מרצים בשכר מתחומי דעת נוספים .
הנושא המוביל בעמותה יכלול למידה רגשית-חברתית – (SEL – Social Emotional Learning), ע"פ תוכנית איל (אני יכול להצליח) של אונ' רייכמן.  עוד נושא יועבר בהנחיית מרצים מטעם מכון חרוב - בשם "לווסת, לתקשר, לחשוב".   
בהרצאה אחרת, ד"ר אריה פרידלר – מתנדב "ידיד לחינוך", יספר על "הסודות הלא ניסתרים של 'מיסטר רוג'רס"',  שנחשב לאחד מאנשי החינוך הבולטים בארה"ב, ועוד תתקיים גם הרצאת השראה - "מהמראה להמראה" מסע מיאוש לתקווה, שמקפל בתוכו מסרים של כוח רצון, אהבת הזולת, הכלת השונה, חסד ואהבה והעיקר, אין סוף לאמונה.

 

התפתחויות מעניינות במיזם Start Talking באזורי המרכז והצפון

מאת: צביה טולדנו וריקה שפרינצק

בתקופת הקורונה התפתח ב"ידיד לחינוך" מיזם START TALKING שהתקיים בזום או בטלפון, ובו תרגלו מתנדבים יודעי אנגלית את השפה עם תלמידים. כעת, כשהקורונה כבר אינה במרכז, רוב בתי הספר והתלמידים אינם מעוניינים להמשיך על פי המתכונת הזו, ולכן המיזם התפתח לכיוון אחר. הוחלט כי כל אזור של העמותה יוביל את הנושא לכוון המתאים לו על פי הצרכים של בתי הספר ויכולות המתנדב. אזור המרכז (ברוש) ואזור הצפון (אלון) הלכו לשני כוונים שונים אליהם נתייחס כאן.

באזור ברוש (המרכז) פועלת תכנית העשרה למתנדבים, Having Fun with English שמהותה מתן הדרכה למתנדבים, העובדים עם התלמידים בשפה האנגלית, כשהמטרה היא דיבור באנגלית בצורה שוטפת, נכונה ובמבטא ברור ונכון, תוך הגדלת אוצר המילים. הכוונה היא לתת לאותם מתנדבים כלי עזר לעבודתם באמצעות כרטיסיות. ההדרכות מתקיימות באופן פרונטלי ולא בטלפון או בזום. אהובה קלמן, מובילה את המפגשים כמתנדבת מטה אזורי של אזור המרכז לפיתוח תחום האנגלית. אהובה הייתה בין השאר מדריכה להוראת אנגלית במשרד החינוך. המתנדבים עובדים עם כתות ה' - ו' ביסודי וגם בחט"ב.

באזור הצפון (אלון) קבל המיזם תפנית אחרת. כאן מובילה אותו רחל גלילי, שלימדה 38 שנים אנגלית בחט"ע והכינה תלמידים לבחינות הבגרות.
עיקר המיזם הוא עזרה לתלמידי יא -יב בהכנה לבחינת הבגרות באנגלית בעל"פ. השיחות נערכות בעיקר בזום או בווטסאפ. חשוב לציין כי גם בחינות הבגרות בעל"פ נערכות היום מול מחשב. 
השיחות נערכות בשעות אחר הצהרים, כדי שהתלמידים לא יפסידו שעורים.        
                                                                                                                            לכתבה המלאה

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9B%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%A1%D7%99%D7%AA%20%D7%A0%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA.jpg

כרטיסיה לחט"ע - TRAVEL
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%94%20%D7%9C%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%93%D7%99.png

כרטיסיה לביה"ס היסודי ולחט"ב - FAMILY
 
 ★ מן השטח  ★
יעל ורקר מהרצליה - אמנות ההתנדבות מאת: רני רוגל
כאמנית, קושרת יעל  מהרצליה, בין מתמטיקה לאמנות: "לשתיהן דרושה מחשבה מקורית, יצירתית וחדשנית, הפורצת גבולות. בהיתקלות בקושי, עלינו להפעיל דמיון ורצון
להגיע לפתרון"
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%A2%D7%9C%20%D7%95%D7%A8%D7%A7%D7%A8%20%D7%A7%D7%95%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%98%20%D7%91%D7%99%D7%AA%20%D7%90%D7%91%D7%90.jpg
יעל היא גם אמנית. חלק קטן מהאמנות שלה ניתן לראות על קירות ביתה. היא נולדה, גדלה ומתגוררת בהרצליה, והקשר העמוק שלה לבית ילדותה ולהוריה בא לידי ביטוי ביצירותיה; רבות מהן "מעשה טלאים" – קווילט. 

⇨ מימין: "בית אבי חוזר אלי בחלומי" - מעשה הטלאים של יעל

יעל רואה חשיבות רבה בהתנדבות במסגרת "ידיד לחינוך": "חשוב לי לרתום את עצמי לקשיים של תלמידים, לפתור את הבעיות שלהם ולהאיר את דרכם. אני אוהבת להתחיל עם תלמידים בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי או חטיבת הביניים, ולהגיע איתם לבגרות, לקחת תלמיד שאין לו ידע, אבל יש לו רצון ויכולת, ולהפוך אותו מתלמיד נכשל לתלמיד שמצליח בבגרויות. אין לתלמידים מי שיעזור להם בבית. הם דומים למי שהולכים בשדה, ומחפשים את הכביש. אני סוללת להם אותו, ואוהבת לשמוע תודה בסוף הדרך". 
..."יעל, תודה שהגעת לעזור לנו על חשבון זמנך החופשי, וגרמת לנו לעשות שינוי מטורף במתמטיקה. אני התחלתי את השנה גרוע. כשהגעת, השתפרתי ממש, והיום אני בין הטובים בשכבה. ציוני במבחנים לפני שהגעת היו 53 ואחרי שהגעת הם עלו ל -86" - כך כותב התלמיד נהוראי.
 
יפה דוידיאן היא אחת מבין מתנדבי "ידיד לחינוך" בבאר שבע, המאמצים קשישים הזקוקים לתמיכה רגשית ופיזית
מאת: יפה חכמון

בין אגף הרווחה בעיריית באר שבע ל"ידיד לחינוך" קיים שיתוף פעולה פורה, הנובע מקשר עמוק, אחווה והדדיות. בכל עת שעולה צורך לשיתוף בדברים חיוניים ודחופים, פונים אלינו ואנו נרתמים לעזרה.
עם פרוץ מגפת הקורונה, קשישים רבים נקלעו לבדידות ומצוקות למיניהן. בעקבות כך חבקנו תחום נוסף במסגרת תחומי הפעילות שלנו, הצטרפנו לתכנית שקראנו לה "ידיד לקשר". במסגרת זו מאמצים מתנדבים מ"ידיד לחינוך" קשישים הזקוקים לעזרה כלשהי, או פשוט לחברה שתקל את בדידותם.
יפה דוידיאן היא אחת ממתנדבים אלה. במהלך השיחות סיפרה, כי היא חשוכת בנים ואלמנה. תיארה את הדברים ללא שמץ של רחמים עצמיים. "ככל שלמדתי עליה יותר, הערכתי והערצתי אותה יותר. גישתה האופטימית הקסימה אותי. עברו עליה חוויות לא פשוטות. היא נפלה מספר פעמים וסבלה משברים, וחרף כל זאת לא ביקשה מטפלת או סיוע ונלחמה למען עצמאותה. תמיד קמה מההריסות ושעטה קדימה". 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9C%D7%AA%D7%AA%20%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%94%20%D7%A7%D7%98%D7%A0%D7%94.jpg
 
 תראו איזה יופי - משלנו ועוד
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A1%D7%A4%D7%A1%D7%9C%20%D7%94%D7%A0%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%94.jpg
בת עמי גורקביץ, רכזת ר"ג מספרת על הקלמנטינות שמונחות על ספסל הנתינה בשיכון ותיקים בר"ג, בו היא גרה - ספסל שממנו ניתן לאסוף ולקחת את הפירות פשוט בדרך לעבודה.
תלמידי ביה"ס "אוהל שם" עוזרים לבעלי הבתים שעציהם עמוסי פרי, ואינם יכולים לקטוף בעצמם, אוספים את העודפים מהחצרות ומניחים על ספסל הנתינה.

אנחנו מחכים לשושנה
שושנה אלטרזון מצאה את יעודה בבי"ס גורדון בגבעתיים. שנים סיפורי ההצלחות שלה כמתנדבת "מלאו לה את החיים". הקשר ההדוק שיצרה עם תלמידים נמשך גם בתקופת הקורונה ומיד עם החזרה לשגרה- היא חזרה "לילדים שלה". אבל, במפגש המתנדבים בתחילת השנה
דווחה אורנה, אשת הקשר, בצער, כי :"שושנה לא תחזור לביה"ס בשל קשיים בניידות" .
אורנה הוסיפה וספרה על התלמידים שבכל בוקר שואלים מתי שושנה תחזור. יעל אהרונוביץ, מנהלת ביה"ס שהשתתפה בפגישה הגיבה מיד: "מה הבעיה, אם היא לא יכולה להגיע בכוחות עצמה, נארגן לה מונית".
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%93%D7%91%20%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%91%D7%A7.jpg
ישראל שגב מבאר יעקב: "זו קבלת הפנים שזכיתי לה, כשהגעתי להתנדב בביה"ס בראשית, מילדים שזכרו אותי מהשנה שעברה".
ישראל הוא גימלאי של התעשיה האוירית. החיבור שלו עם התלמידים היה מיידי, כך מעידה עליו הרכזת שלו בבאר יעקב, רבקי גילה.
בתקופת הקורונה המשיך להתנדב דרך הזום.
 
 ★  זאת ועוד... ★
טיילנו, צילמנו ובעיקר שיתפנו ושיתפנו ושיתפנו...
מאת: נחום נוימן

כיום בעידן הסמארטפון שהוא גם מצלמה משוכללת וקלה להפעלה, קל מאד לצלם תמונות איכותיות כמעט ללא הגבלה עם יכולות נוספות של עיבוד,עריכה ושיפוץ. לפעמים נדמה שאובססית הצילום גוברת על חשיבות הביקור במקומות ובאתרים, אבל למעשה אין בכך כל פסול, אילו היינו חוזרים מהטיול, מתבוננים בתמונות ואולי מראים מקצתן לכמה בני משפחה וחברים קרובים. אך, כידוע, לא אלה הם פני הדברים. כיום, בעידן המדיה הדיגטלית ושלל הרשתות החברתיות, התמונות מתממשקות בלחיצת כפתור קלה וזריזה עם כל הרשתות החברתיות שאנו פעילים בהן: פייסבוק, איסטגרם, מסנג'ר, טיקטוק ווטסאפ. אז אם כבר צילמנו תמונות נהדרות, מדוע שלא נשתף אותן עם כל מאות ואלפי החברים שיש לנו?

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A8%D7%A9%D7%AA%D7%95%D7%AA%20%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA.jpg
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A2%D7%99%D7%92%D7%95%D7%9C%20%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%91%D7%94%20%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%9A%20%D7%9E%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94.jpg
 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה / איורים : שרה רוטקופ הרמתי וירמי לז'ה
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign