אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
054-4465055
/Pulseem/ClientImages/8249///nufarbarnewsletter_top.jpg
חדשות רבעון ראשון, 2019
קוראות וקוראים יקרים,

עונת החגים בפתח. חג הפסח העברי, הפסחא הנוצרי, חג הנביא שועייב הדרוזי והרמדאן המוסלמי קרבים ובאים. לפיכך בחרתי להקדיש הפעם את המאמר הראשי בידיעון שלנו לעניין זה.

בנוסף, מראשית השנה נכנסו לתוקפם כמה וכמה תיקוני חקיקה והסדרים שנקבעו בפסקי דין מתחום דיני העבודה. בגליון זה תמצאו תקציר של עדכונים אלה ותמצית של לקט דברי הפסיקה מהתחום שפורסמו לאחרונה.
קריאה מהנה ומועילה    
וברכות לחג אביב שמח   

נופר בר, עו"ד      
/Pulseem/ClientImages/8249///nb_photo_nl.jpg
עוה"ד נופר בר מתמחה בדיני -עבודה, עסקים חברתיים והסדרת מעמד. בוגרת הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים (.LL.B), נופר בר, 
חברה בלשכת עורכי הדין משנת 2005.
חופשה בחגים ודמי חג
אילו ימי חג מוכרים כחופשה בתשלום? האם גם ערבי חג מוכרים כחופשה? מהם ימי בחירה? מהו הפיצוי המגיע למי שעובד בחג? מי זכאי לקבל דמי חגים ואיך מחשבים אותם? ועוד – להלן המפתח לזכויות וחובות עובדים ומעסיקים לקראת החגים.
/Pulseem/ClientImages/8249///598x236_nl_holidays.jpg
חופש הדת והפולחן נחשב לזכות יסוד חקוקה בספר החוקים של ישראל. ימי החג מהווים סממן מובהק של כל דת ודת. לפיכך, כל עובד בישראל, ותהייה דתו אשר תהייה, זכאי לחופשה בימי חגיו. ככלל, רק ימי החג עצמם מוכרים כימי חופשה בתשלום.
אילו ימי חג מוכרים כימי חופשה בתשלום בישראל?
העובדים בישראל זכאים לצאת לחופשה בתשלום בימי חג ומועד המתפרסמים ברשימות לגבי כל דת ודת. עובד שאינו יהודי רשאי לבחור בין חופשה במועדי ישראל לבין ימי חופשה בחגי דתו ועליו להודיע למעסיקו מראש על בחירתו. ימי חופשה בימי חג אלו לא ינוכו מסך ימי החופשה המגיעים לעובד.

האם גם ערבי חג מוכרים כחופשה בתשלום?
ערבי חג אינם נחשבים כחופשה בתשלום אלא שמספר שעות העבודה בערב חג קצר מזה של יום עבודה רגיל, תלוי במספר ימי העבודה בשבוע הנהוגים במקום העבודה וכן בענף התעסוקה שבו מדובר. אם העובד אינו עובד בערב חג, בין על פי בקשתו ובין על פי הוראת המעסיק, יום זה ייחשב כיום חופשה רגיל.

מה הם ימי בחירה?
עובד זכאי לבחור שני תאריכים במהלך שנה קלנדרית שבהם יצא לחופשה והמעסיק לא רשאי לסרב לו כל עוד העובד הודיע על כך למעסיקו לפחות 30 יום מראש. במגזר הפרטי, ימים אלו יקוזזו מימי החופשה השנתית של העובד. במגזר הציבורי ...
לקט חדשות בחקיקה ובפסיקה
זכויות עובדת שעוברת טיפולי פוריות; טיפ נחשב להכנסה משכר עבודה; 100 אלף ש"ח פיצוי לעובד בשל לשון הרע; מעל 51 אלף ש"ח פיצוי בשל הפרת חוק עבודת נשים; 200 אלף ש"ח לעובדת שהוטרדה מינית; 80 אלף ש"ח פיצוי לעובד בשל הרעת תנאים ועוד – להלן מקבץ עדכוני חוק ופסקי דין שנכנסו לתוקף ברבעון הראשון לשנת 2019
/Pulseem/ClientImages/8249///598x236_nl_lawnews.jpg
בנוסף ללקט עדכוני חוק וההסדרים, הקשורים לזכויותיהם וחובותיהם של עובדים ומעסיקים, שנכנסו לתוקף במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019 בחרנו להפנות את תשומת לבכם/ן לכמה פסקי דין שהתקבלו במגוון סוגיות הקשורות בדיני עבודה. בידיעון זה ניסינו לתמצת את עיקרי הדברים בלבד. פסקי הדין המלאים מתפרסמים במאגר המשפטי של אתר "נבו".

זכויות עובדת שעוברת טיפולי פוריות
6 בפברואר, 2019
תיקון 61 לחוק עבודת נשים נכנס לתוקף. התיקון משווה למעשה בין התנאים של עובדת העוברת טיפולי פוריות לאלה של עובדת בהריון ומאפשר לה היעדרות של עד ארבעים שעות בשנה לשם הטיפולים ללא ניכוי משכרה.
_______

טיפ נחשב להכנסה משכר עבודה
1 בינואר, 2019
ההסדר לפי פסה"ד של חמשת שופטי בית הדין הארצי לעבודה, בראשות כב׳ הנשיא בדימוס יגאל פליטמן, מיום ה-26 במרץ, 2018 נכנס לתוקפו וקובע כי "יש לראות בתשר הכנסה השייכת לבית העסק שייעודה תשלום שכר עבודה של עובדי שרשרת השירות, מבלי אפשרות להפריד בין השניים, הן במישור דיני הביטוח הלאומי והן במישור משפט העבודה."  
[עב"ל 44405-10-15, ע"ע 28280-02-16]

הפיצו דוא"ל ומסרון והאשימו עובד בגניבה - ייפצו אותו ב-100 אלף שקל לפי חוק איסור לשון הרע   
8 בינואר, 2019
התובע טען לפני ביהמ"ש שמנהליו הפיצו בקרב בעלי עסקים באילת ידיעת דוא"ל ומסרון המייחסים לו (ולחברו) גניבת כספים ותבע אותם בגין לשון הרע ופגיעה בשמו הטוב. בית הדין האזורי לעבודה באר-שבע אילת, בראשות השופט משה טוינה, דחה את טענת הנתבעים בדבר מעשה הגניבה  וכתב בין השאר כי "מעבר לעובדה כי בפרסום מושא התביעה יש משום ביוש והלבנת פנים ברבים, יש חומרה מיוחדת לעובדה שהפרסומים האמורים מכוונים במפורש ומבקשים במפורש, לפגוע באפשרות המשך העסקתו של התובע בתחום עיסוקו... (ס' 34). לפיכך חוייבו המעסיקים לפצות את התובע לפי חוק איסור לשון הרע ב- 50,000 ש"ח כל אחד.  
[סע"ש 52891-11-14]

אולפנה תשלם מעל 51 אלף ש' בשל סירובה לשבץ בעבודה מורה אחרי חופשת לידה  
14 בינואר, 2019
לפי פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה ירושלים, בראשות סגן הנשיא כאמל אבו קאעוד, התובעת, שהועסקה כמורה למתמטיקה באולפנה, סורבה להתקבל חזרה לעבודתה לאחר חופשת לידהטענות התובעת בדבר אפליה מחמת הורות ולידה נדחתה אך הנתבעת נמצאה אשמה בהפרת חוק עבודת נשים בדבר החזרתה לעבודה וכן קבע כי "... הימנעותה (של הנתבעת) מהמשך העסקתה כמוה כפיטורים לכל דבר ועניין. " (ס' 91) לכן, הנתבעת חוייבה לשלם לתובעת מלבד פיצויי פיטורים ופיצוי על פיטורי עובדת בהריון, גם פיצוי בלתי ממוני" (ס' 85), ובסך הכל 51,482 ש"ח.
[סע"ש 35922-05-16]

עובדת בת 18 שהוטרדה מינית ע"י בעל פיצריה בשנות ה 50 לחיו תפוצה ב-200 אלף שקל  
27 בינואר, 2019
ב-30 עמודים של פסה"ד של בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, בראשות השופטת הבכירה ורד שפר, מוסברים הטיעונים לקבלת תביעת העובדת ופסק כי מעסיקה, בעל פיצרייה, נמצא אשם במסכת הטרדות מיניות של העובדת שלו "... ומשלקחנו בחשבון את אופיים של מעשי הנתבע שקבענו שהוכחו, ומכלול נסיבותיה של מערכת היחסים שבין הצדדים, אשר במסגרתה הייתה התובעת בעמדת חולשה משמעותית אל מול הנתבע, לא רק מכוח היותה עובדת בשירותו אלא גם מכוח הפרשי הגילאים ביניהם..." (ס' 10ד') ולפיכך חוייב לפצותה בסך של 180,000 ש"ח ובנוסף עליו לפצותה על כך שלא הוציא לתובעת הודעה לעובד (הסכם העסקה) ולא הפיק תלושי שכר וכן חוייב לשלם לתובעת הפרשי שכר והוצאות משפט.
[סע"ש 2597-01-15]

עובד שנדרש לעבור לעבוד רחוק מביתו בשל חילופי מעסיקים יפוצה בלמעלה מ-80,000 ש"ח 
14 בפברואר, 2019
הנתבעת, רשת מרכולים, העבירה את פעילותה לידי חברה אחרת תוך הבטחה שתנאי השכר ושעות העבודה של העובדים ישארו בעינם. משהתובע לא קיבל את הצעת הנתבעת לעבוד בסניף קרית מלאכי, המרוחק ממקום מגוריו, הודיעה לו הנתבעת במכתב כי הוא התפטר. (ס'12). בית הדין האזורי לעבודה ירושלים, בראשות השופט דניאל גולדברג, קבע כי הודעה זו היא מעשה פיטורים... (ס'58, ס' 67) והוסיף כי אין תוקף להסכם שהעובד חתם עליו, לפיו יסכים לעבוד בכל סניף של הנתבעת, שכן "... אין עובד יכול להסכים למה שעל פי חוק פיצויי פיטורים הוא "הרעה מוחשית בתנאי עבודה...." (ס' 61). אי לכך פסק ביה"ד שעל הנתבעת לשלם לעובד, בנוסף לסעדים אחרים, גם פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת בסך הכול 83,681 ש"ח ושכ"ט עו"ד.
[סע"ש 33401-0517]

מוכרת שפוטרה בשיחת טלפון, בזמן היותה בהריון, תפוצה בסך של 76 אלף שקל ובהם גם פיצויים בשל אי הודעה מוקדמת והיעדר שימוע 
18 בפברואר, 2019
התובעת עבדה למעלה מארבע שנים כמוכרת בחנות הנעליים ופוטרה בשיחת טלפון בהיותה בהריון. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בראשות סגנית הנשיאה הדס יהלום, קיבל את תביעת העובדת וקבע כי על הנתבעת לפצות אותה לא רק בגין פיטוריה כאישה בהריון על פי הקבוע בחוק עבודת נשים, אלא גם בגין סכומים שנוכו משכרה ולא הועברו לקרן הפנסיה וחלקו של המעסיק בתגמולים, פיצויי פיטורים שלא שולמו לה, דמי הודעה מוקדמת ופיצוי בגין היעדר שימוע סה"כ 76,667 ש"ח ועוד שכ"ט עו"ד.
[סע"ש 26397-05-17]
/Pulseem/ClientImages/8249///nufarbarnewsletter_bottom.jpg
© 2019 נופר בר, משרד עורכות דין. כל הזכויות שמורות.
חשוב! הפנייה בידיעון זה מתייחסת לנשים ולגברים כאחד. הפנייה מנוסחת בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד.
המידע בידיעון זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל דרך שהיא. לבירור מקרה פרטי מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בדיני עבודה.
הודעה זו נשלחה ל- על ידי nufarb@nbar-law.co.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
על מנת להדפיס דף זה לחץ כאן
נשלח באמצעות PULSEEM מערכת דיוור אלקטרוני וSMS.
Preview Campaign