אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A%20%D7%94%D7%93%D7%A8%20%D7%A8%D7%90%D7%A9%20%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94%20%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%2039.jpg

אני מבקש לברך בשנה טובה את כל שותפינו לדרך, את הועד המנהל בראשות הגב' לאה רוזנברג, שמתווה את הדרך, את הצוות, הרכזות וכמובן כל המתנדבים שהם ורק הם "ידיד לחינוך".
נאחל לכולנו שנת פעילות טובה, פורייה, הרבה בריאות, אושר ורק טוב.

                                                                                                           אורי פרג, מנכ"ל "ידיד לחינוך"
 
מידעון ראש השנה הפעם מתחיל בעונת המעבר של הטבע, הנשקף מחצרה של הניה שלנו מסוף הקיץ לסתיו המתקרב  ★
המשכו בהתחלות חדשות: ראיון ראשון ומעניין עם אורי פרג, המנכ"ל החדש  ★ דברים שאמרו והרגישו מתנדבים ומתנדבות, שזה עתה הצטרפו לעמותה, ו...כן, שימו לב, למעלה מ 350 מתנדבים חדשים הצטרפו אלינו, נכון לעכשיו, אלה מלווים בתחושות מרגשות של מתנדב ותיק  ★ תוכלו לקרוא גם על פיילוט ראשוני של מיזם להשבחת העברית בקרב סטודנטים ערבים מאוניברסיטת רייכמן  ★ לראש השנה וליום כיפור הבא אחריו יש צד נוסף וחשוב: הזדמנות לחשבון נפש. אנו מביאים כאן דילימה אישית של אילנה, חברת הצוות שלנו, על ערש הדווי של אמה  ★ ולבסוף אנו מתיחסים גם לעמותה שותפה שלנו, העוסקת גם היא בגיל השלישי המעוניין בעבודה בשכר. גם שם יש חידושים  ★
בסוף המידעון יש תזכורת לחידוש הקמפוס הדגיטלי שלנו עם פרוט התכנים ואפשרות הרישום.


כ
תובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות לצוות ההדרכה וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com
 
סוף אלול, שלהי הקיץ / הניה קמיר

בחצר ביתי נטוע עץ פומלה בן עשרות שנים. לפני כמה חודשים, בחורף, פרח בשלל פרחים לבנים וריחניים ועתה הוא נושא שלל פירות פומלה קטנים וירוקים. בעוד חודשיים שלושה יבשילו לפירות גדולים, מתוקים וטעימים.
כך היה גם לפני שנה.
עץ הפקאן המפואר של השכן שלידי עמד ערום בשלכת כל החורף, ועתה הוא ירוק כולו, שולח חלק מענפיו המלבלבים אל החצר שלי. בקרוב יפלו המון אגוזי פקאן על הדשא שלי.
כך היה גם לפני שנה.
ובקרוב יפקדו את חצרי כמה נחליאלים שיגיעו מארצות הקור אל החורף החמים שלנו.
זוהי המחזוריות בטבע. בעלי החיים והצמחים מקיימים אורח חיים מחזורי בהתאם לעונות השנה ותנאי הטבע.
לא כך אנחנו בני האדם, כמעט לא מתחשבים בטבע...

...ראש השנה המתקרב הוא ציון דרך היסטורי. הוא נקבע לפני שנים רבות בהן האדם ראה את עצמו חלק מהסביבה הטבעית וחי בהתאם לעונתיות והמחזוריות של הטבע. חלק מהחגים שלנו הם חגים חקלאיים שמאשרים זאת: חג האסיף, חג הקציר.
לפני שנצא לחגוג את ראש השנה, בואו נעצור לרגע. נתבונן בשנה שחלפה ובנזקים שהיינו עדים להם, ונצעד קדימה לעבר השנה החדשה בקצב איטי יותר ובטוח יותר. אחרי הכל, אנחנו, בני האדם, חלק בלתי נפרד מהטבע...

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A4%D7%95%D7%9E%D7%9C%D7%95%D7%AA%201.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%94%D7%A4%D7%A7%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%94.jpg
מבשרים את סוף הקיץ - עץ הפומלות (מימין) ועץ הפקאנים (משמאל) בחצרה של הניה
 
התחלה חדשה - ראיון ראשון של צוות התקשורת עם אורי פרג, מנכ"ל העמותה לאחר חצי שנה בתפקיד / השתתפו בראיון: נחום נוימן, יורם לשם, רחלי פוקס משקובסקי וריקה שפרינצק

הכירו את אורי פרג: בן 57, נשוי ואב לשלושה, בוגר מדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב. שרת בשרות הבטחון הכללי במגוון תפקידים וגם ולמד תוך כדי עבודתו לימודי תואר שני. לפני 8 שנים פרש מהשרות, והעדיף כקריירה שנייה ללכת לתחום העשייה החברתית. הוא הצטרף לעמותת אתגרים, המסייעת לאנשים בעלי מוגבלויות באמצעות ספורט אתגרי, כמשנה למנכ"ל. לפני כחצי שנה הגיש מועמדות לתפקיד מנכ"ל "ידיד לחינוך", ועכשיו הוא איתנו. 

"אני מודה", הוא אומר, "על הזכות שניתנה לי להיות חלק מהמקום והעשייה שלו. 
כל חיי הבוגרים עסקתי בשרות למען המדינה וגם כעת אני גאה להיות חלק מארגון, שמנסה להפוך את מדינת ישראל למדינה טובה יותר לאזרחיה הוותיקים ולדור העתיד שלה. קיבלתי פיקדון יקר ערך, עלי להמשיך את העשייה החשובה הזו ולתרום את חלקי".
"אני מאמין ומחוייב לחזון העמותה, כפי שנקבע על ידי דור המיסדים והועד המנהל. החזון שלהם כיום נראה מובן מאליו, אך בזמנם הוא היה לא פחות ממהפכני ופורץ דרך". 

יעדי העמותה כפי שהוא רואה אותם בזמן הקרוב הם: הרחבת פעילות העמותה המתבטאת בהחזרת מתנדבים לאחר תקופת הקורונה וקליטת מתנדבים חדשים...."ברור לי שהפוטניאל שלנו הוא הרבה יותר גדול. כיום אנו פועלים ב 45 ישובים, בעוד שיש בארץ 256 רשויות מקומיות. כרגע נעשית פעילות ובחינה של כניסה ליישובי הדרום, כולל במגזר הבדואי, באיזור בית שמש, וגם בטייבה ובמגזר הערבי בכלל".
תודעה והכרה ציבורית רחבה: "אני מעוניין להגיע למצב בו האזרחים ידעו מי זו עמותת "ידיד לחינוך" ומה פעילותה. הנחתי היא שעצם הרחבת הפעילות והגעה לקהלים חדשים וישובים נוספים יתרמו לכך. אני רוצה להגיע למצב בו כמו שאומרים 'יד שרה' או 'עזר מציון' ויודעים מה הן ומה הן עושות, כך יהיה גם עם "ידיד לחינוך"'.
הרחבה וביסוס של בסיסי התמיכה והמימון - בנוסף לתמיכתם היפה של משרד החינוך וקרן גוטסמן, הרחבת מעגל המשרדים הממשלתיים שיתמכו בנו כמו המשרד לשוויון חברתי, משרד הרווחה, משרד החינוך, ועוד גופים אחרים.
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95%D7%9F%20%D7%A2%D7%9D%20%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99.jpg
 
כל ההתחלות - כ 350 מתנדבים חדשים ב"ידיד לחינוך" / צביה טולדנו

זה קורה בעיקר לתלמידים, אבל גם להורים, למורים וגם....כן כן, גם לנו המתנדבים.
השנה מצטרפים אלינו מתנדבים חדשים, שההתרגשות שלהם בשיאה. הם קבלו החלטה, שבעקבותיה קבלו הכשרה והכוונה, והם מצטרפים למשפחת "ידיד לחינוך".
כותב אבנר מרגלית מגבעתיים: ההפתעה הראשונה, שחיכתה לי, כשהגעתי מלא סקרנות למפגש ההדרכה למתנדבים חדשים, הייתה – הייתי גבר יחיד בין 18 נשים. למתעניינים, שרדתי בכבוד.
ההפתעה השנייה הייתה האופן המובנה, המקיף והבהיר בו הוצגו הדברים – רמה שאינה נופלת ואף עולה על רבות מההדרכות בהן השתתפתי בארגונים עסקיים.

שרה לוי מבת ים: דרך מודעה בעיתון הגעתי ל"ידיד לחינוך". כבר בשיחת הטלפון הראשונה הרגשתי את האמפטיה ואת הרצון לעזור. התקבלתי בברכה ונרשמתי להשתלמות שהכינה אותי למפגש עם התלמידים
אני מחכה בכיליון עיניים לפגוש תלמידים ולעזור להם, יש בי את הרצון והיכולת."

מלכה סטורסקי מרמת גן: "אני יודעת בוודאות שזה המקצוע המתאים לי ביותר. אף פעם לא הרגשתי שובע. המילה שחיקה אינה מוכרת לי. אני לא רוצה שכל הידע והניסיון שצברתי, יישאר אצלי. אני נרגשת להתחיל בהתנדבות, כאילו זו שנתי הראשונה. יש לי רצון לתת הדרכה לתלמידים ולמורים בביה"ס בו אתנדב".

ריקי יהלום מבת ים: "דרך משחק ברידג' עם חברות נחשפתי לעמותת "ידיד לחינוך". אהבתי מאוד את היוזמה לתת לנו, המתנדבים החדשים, מידע והדרכה. מרגש אותי להיכנס לביה"ס, לשמוע צחוק והמולת ילדים – אני מאוד אוהבת ילדים".

אורנה דוד מגבעתיים: "שמענו הרצאות מרתקות של מרכזות ומדריכות בתחום, שכללו התייחסות למהותה של למידה דיפרנציאלית - תחום חשוב כל כך להבנה וליכולת לאפשר לכל תלמיד להתפתח על פי דרכו.
זכיתי גם להכיר נשים יקרות וגבר אחד, שאינם באים מתחום החינוך, אך מבינים חשיבותו ומעוניינים לתת ולתרום, כל אחד מניסיונו, ויכולות ההכלה וההדרכה שלו לילדינו- עתידנו. אני תקווה שנצליח במשימתנו, נתרום וניתרם".

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%9D%20%D7%91%D7%93%D7%A8%D7%9A.jpg
 
חברינו החדשים, ראו להיכן הגעתם / עמנואל רונן

הרהורים של מתנדב

שתים עשרה שנים כמתנדב מעלים בי מחשבות רבות. בשנים אילו תיעדתי מפגשים של מתנדבים ומתנדבות, העמדתי מצלמה מול תלמידים, מורים, מנהלים ומתנדבים, שאותם סיקרתי במפגשים של סוף שנה בבתי הספר. חשתי את פעימות הלב של החברים והחברות כאשר החזיקו את המשובים שקבלו ואת הכרת התודה של התלמידים.
הסופר והמחזאי, וולפגנג פון גתה אמר, כי האומנות הנעלה ביותר היא לגעת באדם. נכחתי ביום שבו הגיע חייל במדים מאובקים לבית הספר וביקש לפגוש את המתנדב שחיזק אצלו את האנגלית. הוא פשוט בא כדי לומר לו תודה.
הפסיכיאטור והנוירולוג, ויקטור פרנקל כתב, שאם יש לך בשביל מה לקום בבוקר, אתה תמצא את האיך. שמעתי את אחת המתנדבות אומרת: אם לא הייתי אמורה להגיע לבית הספר, הייתי נשארת במיטה במשך היום.

אני רואה ויודע שהחיכוך של המתנדבים והמתנדבות עם התלמידים יצר אצלם ביטחון והכרת ערך עצמי. הם קיבלו דוגמה אישית של נתינה ואהבה, הם יאמרו: אנחנו מחכים לכם, כייף לנו איתכם, אתם אוהבים אותנו, מה שאתם מלמדים משפיע עלינו... 

 
מתנדבי "ידיד לחינוך" בפיילוט של עזרה לסטודנטים ערבים מאוניברסיטת רייכמן בשפה העברית / זאביק לשם
שיעור הנשירה מלימודים של סטודנטים ערבים באוניברסיטאות גבוה מזה של הסטודנטים היהודים. אחת הסיבות העיקריות לכך, אם לא ה-סיבה, זו אי ידיעת השפה העברית על בורייה. 
באוניברסיטת רייכמן בהרצליה מקיימים מכינה לסטודנטים חדשים המגיעים מהמגזר הערבי, במטרה לשפר את יכולות האוריינות שלהם בעברית. 
השנה נפתחה המכינה בארבעה בספטמבר, ולקראתה נוצרה הדברות בין האוניברסיטה לבין "ידיד לחינוך" באזור המרכז (ברוש) במטרה למצוא מתנדבים, שילוו את הסטודנטים הצעירים עד לתחילת הלימודים לפרק זמן קצר ביותר (פחות מחודשיים) ובמאמץ מרוכז. (אם הסטודנטים והמתנדבים ירצו בכך, אפשר יהיה להמשיך גם אחר כך). הפיילוט כרגע הוא מצומצם. המתנדבים והסטודנטים משוחחים טלפונית, או באמצעות זום, עם סטודנט או שניים, כפעמיים בשבוע. הם אמורים, בין השאר,לשוחח גם על מאמרים שקראו ועל הסכתים (פוד-קאסטים), שנשלחים אליהם מהאוניברסיטה, הכל כמובן בעברית. 
בסופה של התקופה הקצרה הזו, הצדדים אמורים להפיק לקחים מהפיילוט.
"ידיד לחינוך" שואפת להמשיך באופנים שונים את פרוייקט "ידיד טלפוני" של שיחות עם תלמידים בבתי ספר ערביים, שיושם במשך שנתיים ונפסק בתקופת הקורונה. ובכך לתרום תרומתה להרחבת הקשר עם החברה הערבית.
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94%20%D7%9C%D7%A8%D7%90%D7%A9%20%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%94%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%94.jpg
 
גם חשבון נפש
"מה בפיך?" -  עמדנו מעל ערש הדווי של אמא / אילנה סולומון 

הימים שבין ראש השנה ליום הכפורים מזמנים לנו הרהורים ומחשבות בנושאים ערכיים על משמעות חיינו ועל החיים בכלל ולעיתים בדילימות מוסריות. כולנו מכירים את שורות תפילת "ונתנה תוקף": "בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן וּבְיוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן, 
כַּמָּה יַעַבְרוּן וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן, מִי יִחְיֶה וּמִי יָמוּת..."
חברת הצוות שלנו, אילנה סלומון משתפת אותנו ברגעים הקשים ובדילימות שהיו לה ולבני משפחתה בחודשים האחרונים שלפני מות אמה.

...פמליית הרופאים אחזו בידיה, הביטו בעיניה ונדו בראשם. לליבי התגנבה תחושה לא נוחה, שמקורה בחוסר ידיעה: כיצד אדע מה לעשות עם אמא? 
מנהלת המחלקה פנתה אלי בשאלה לא צפוייה: "האם את מבינה את מצבה של אמך?" 
דיקלמתי את האבחנה הרפואית שנמסרה לאחי. הרופאה לא הניחה לי בכאבי: "מה תרצו לדעתך לעשות עם אמך?"
מול עיני ריצד לו הלוח הכיתתי עליו כתבתי לי לפני שנים בנחת:
"בעד ונגד המתת חסד ". נזכרתי כמה טרחנו, תלמידי ואני, למלא את שתי העמודות ולהמציא סיבות ראויות להמתת חסד או לדחייתה. אך כעת מדובר באמא שלי. טיפולים מאריכי חיים לא ישנו את מצבה הרפואי ולא יעזרו לה. איך מתמודדים? איך אשכיל להחליט במקומה? האם אוכל לשאול את פיה? במי אוכל להיוועץ, כדי שחלילה לא אטעה טעות גורלית?
אמא מוטלת לה רפויה, ואינה מודעת כלל וכלל לסערה שבתוכי. אחי מתקשרים אלי ללא הרף ומחזקים את ידי, אך אני חשה כה חלשה וכה זקוקה להכוונה.
בצר לי פניתי בשאלה למנהלת המחלקה, כשליבי מאיץ פעימותיו: "מה היית עושה במקומי?"
הרופאה המיומנת הישירה מבטה לעיני, סקרה אותי מכף רגלי ועד לקודקודי והשיבה בשלווה ובנחת: "אם היה מדובר באמא שלי, הייתי לוקחת אותה הביתה, דואגת לכל מחסורה ולא מניחה שיחתכו את גופה".
חשתי שהקרקע חזרה להיות מוצקה מתחת לרגלי, כשהשבתי לצוות הרפואי שהמתין למוצא פי: "אמא תשוב עימי לביתה. נדאג שתקבל את כל הטיפול הדרוש לה בחייה"...

 
חידושים בעמותה שותפה

ראיון עם נמרוד קמינסקי, מנכ"ל עמותת "והדרת הכוח השלישי", המקדמת תעסוקה בשכר לגיל השלישי / רני רוגל

"והדרת הכוח השלישי", שייסדה ריבי בלר, כיום יו"ר העמותה, מתמחה כבר מעל עשור בקידום תעסוקת מבוגרים ובשילוב עובדים מבוגרים בשוק העבודה. 
.
...מנכ"ל העמותה, נמרוד נמרוד קמינסקי, מספר לנו בין השאר: "בימים אלה אנחנו עומדים לשנות את מודל הפעילות שלנו, תוך אימוץ כלים טכנולוגיים מתקדמים ולצד תפיסה רחבה יותר של צרכי האדם המבוגר ומציאת פתרונות מקיפים בהקשר זה".
"אם עד היום תהליכי הגיוס התמקדו בניסיון המקצועי של המועמדים המבוגרים ובהשכלתם", מסביר נמרוד, "כעת אנחנו עוברים להסתכלות רחבה יותר על מועמד פוטנציאלי, ולבחינת הכישורים שלו או שלה. בימים אלה אנו עובדים על פיתוח פלטפורמה חדשה, מבוססת בינה מלאכותית, שתדע לתרגם את המידע שיספקו לה מועמדים, למפת כישורים שאיתה יוכלו להגיש מועמדות למשרות שונות (שגם אותן תדע המערכת "לתרגם" לכישורים נדרשים).
הפלטפורמה תדע לחלץ מידע אודות מועמד, לא רק מניסיונו והשכלתו המקצועיים, אלא גם מפעילויות נוספות: תחביבים וכל מה שלמעשה תורם למערך הכישורים העשיר של המועמד המבוגר"... 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A0%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%93%20%D7%A7%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%A1%D7%A7%D7%99%201.jpg
 
ולבסוף, תזכורת: סנונית ראשונה בקמפוס הדגיטלי שלנו
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA%20%D7%A7%D7%9E%D7%A4%D7%95%D7%A1%20%D7%97%D7%A5.jpg

שש הרצאות תתקיימנה בזום אחת לשבוע בין התאריכים:  13.12 - 8.11. ההרצאות מיועדות לכלל המתנדבים.
הנושאים שיעלו: על מה חושבים צמחים? ★ חקר המוח -רשתות נוירונים והחוויה האנושית, ★ סוכרת
הסיפור של דרינקויו - העיר התת קרקעית הקדומה  תזונה וחיים בריאים ★ איך אנחנו מבינים את מחלת הסרטן היום? 
כל ההרצאות מועברות על ידי מומחים בתחומם.

לפרטים נוספים ולהרשמה,הכנסו ללינק הבא

 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/2225///%D7%A2%D7%99%D7%92%D7%95%D7%9C%20%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%91%D7%94%20%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%9A%20%D7%9E%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94.jpg
 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header): ירמי לז'ה / איור: שרה רוטקופ הרמתי
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign